Virgin Atlantic, compania aeriană transatlantică fondată de miliardarul Richard Branson, are nevoie de o redresare simţitoare a zborurilor ca să-şi poată asigura sprijinul investitorilor pentru eventuala sa listare la Bursa din Londra (London Stock Exchange - LSE), spun analiştii.
La finele săptămânii trecute, Sky News anunţa că Virgin Atlantic are în plan o ofertă publică iniţială (IPO), menţionând că operatorul de transport va face, probabil, un anunţ în acest sens la toamnă.
Conform unor surse apropiate situaţiei, băncile Barclays Plc şi Citigroup Inc. au fost alese de compania aeriană ca să se ocupe de listare. Potrivit Sky News, consultanţii companiei chiar au luat legătura cu unii investitori cu privire la o posibilă listare, iar grupurile financiare au răspuns pozitiv la această idee.
Contactaţi de AFP, oficialii companiei aeriene au refuzat să comenteze "speculaţiile" privind IPO-ul.
Analiştii sunt de părere că Virgin Atlantic trebuie să aştepte mai mult până la listare. Laura Hoy, analist pe acţiuni la compania britanică de servicii financiare Hargreaves Lansdown, declară potrivit Reuters: "Este un moment cam straniu să vinzi acum acţiuni ale companiilor aeriene".
Afirmaţia sa vine în contextul în care, la fel ca majoritatea companiilor aeriene, Virgin Atlantic a fost îngenuncheată de pandemie, fiind chiar mai grav afectată decât rivala British Airways din cauza concentrării sale asupra rutelor Marea Britanie - SUA, care sunt în continuare parţial închise.
La rândul lor, analiştii furnizorului de servicii financiare Goodbody Stockbrokers declară: "Prezentarea IPO-ului către investitori va semnifica, în mod clar, momentul revenirii la o cerere normalizată şi la reluarea traficului de afaceri, dar deocamdată există îngrijorări legate de perioada în care mai există restricţii impuse de guvern. Această dezbatere pe tema cererii va fi în centrul atenţiei, dacă listarea va fi lansată încă din toamnă".
• Susţinere de peste două miliarde de dolari pentru companie, în perioada septembrie 2020 - martie 2021
Virgin Atlantic a supravieţuit pandemiei datorită fondurilor de salvare în sumă de 1,5 miliarde de lire sterline (2,08 miliarde de dolari) de care a beneficiat de la investitorii privaţi între septembrie 2020 şi martie 2021. În plus, compania a eliminat aproximativ jumătate din personalul său, ca să-şi reducă cheltuielile.
Virgin Atlantic vrea să atragă noi investiţii ca să-şi consolideze finanţele, pe măsură ce perspectivele de călătorie par să nu mai fie atât de sumbre ca în 2020.
Cetăţenii americani complet vaccinaţi pot acum să zboare în Marea Britanie fără să fie nevoiţi să intre în carantină, dar majoritatea britanicilor nu pot călători în mod liber în Statele Unite. Nu există o informaţie clară cu privire la momentul în care Statele Unite vor anula interdicţia de sosire din Marea Britanie şi nu este de aşteptat ca numărul pasagerilor la nivel global să revină la nivelurile pre-pandemice până în 2023, potrivit Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).
Totuşi, Virgin Atlantic a indicat o cerere în creştere: rezervările de la New York la Londra au crescut cu aproape 250% în săptămâna în care Marea Britanie a modificat regulile pentru sosirile din SUA, iar evoluţii bune a consemnat şi pe rutele spre Caraibe şi pe cele cargo.
• Ani cu pierderi pentru operatorul de transport
Istoricul Virgin Atlantic în ceea ce priveşte profitabilitatea ar putea provoca îngrijorări în rândul investitorilor interesaţi de eventualul IPO. Pandemia a pus compania pe o pierdere înainte de taxe de 659 de milioane de lire sterline în 2020, după ce, în cei trei ani anteriori restricţiilor Covid-19, aceasta înregistrase tot rezultate negative. Compania a catalogat anul 2020 drept "cel mai dificil" din existenţa sa, în care numărului de pasageri pe care i-a transportat a scăzut cu 80%.
În 2019, pierderile companiei aeriene au totalizat 22 de milioane de lire. Veniturile totale ale operatorului de transport au scăzut la 868 de milioane de lire anul trecut, de la 2,9 miliarde de lire în 2019.
În luna aprilie, odată cu publicarea rezultatelor financiare pe anul trecut, Shai Weiss, directorul executiv al Virgin Atlantic, declara: "2020 a fost cel mai dur an din istoria noastră de 36 de ani. Am luat decizii incredibil de dificile, am regândit şi redimensionat afacerea ca să reducem costurile, să păstrăm numerarul şi, în mod crucial, să protejăm cât mai multe locuri de muncă. La începutul anului 2020, eram pe cale să revenim la profitabilitate, dar restricţiile de călătorie impuse din cauza pandmiei, închiderilea graniţelor şi lockdown-ul de la nivel naţional au redus cererea de călătorii şi au generat niveluri fără precedent de rambursări către clienţi: plăţi de peste 600 de milioane de lire sterline procesate de Virgin Atlantic în 2020".
În prezent, miliardarul Richard Branson, în vârstă de 71 de ani, care a efectuat o călătorie în spaţiu luna trecută, deţine 51% din Virgin Atlantic, iar compania aeriană americană Delta Air Lines Inc. - restul de 49%.