Ritmul anual al vânzărilor din comerţul cu amănuntul a accelerat de la 11,2% în ianuarie la 13,8% în februarie, cel mai ridicat din septembrie 2017, în contextul în care populaţia şi-a creat stocuri din cauza coronavirusului, arată un raport al Băncii Transilvania, publicat vineri, care citează datele INS.
Andrei Rădulescu, director analiză macroeconomică de la Banca Transilvania, notează: "Statisticile indică accelerarea comerţului cu amănuntul în a doua lună a anului curent, evidenţiindu-se majorarea vânzărilor de bunuri alimentare/băuturi/tutun cu celmai bun ritm din 2016, dat fiind că populaţia a creat stocuri în contextual incidenţei şocului coronavirus. Conform INS, volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul a urcat cu un ritm lunar de 0,8% în februarie, evoluţie determinată de creşterea vânzărilor de bunuri alimentare/băuturi/tutun cu 0,8% lună/lună.
Pe de altă parte, vânzările de bunuri nealimentare şi cele de carburanţi s-au ajustat cu dinamici lunare de 0,4%, respectiv 0,6% în februarie".
În accelerarea ritmului annual al vânzărilor din comerţul cu amănuntul de la 11,2% în ianuarie la 13,8% în februarie se evidenţiază în principal accelerarea vânzărilor de bunuri alimentare/băuturi/tutun de la 10,4% an/an în ianuarie la 15,6% an/an în februarie, cea mai bună evoluţie din mai 2016,mai punctează Rădulescu.
"De asemenea, vânzările de produse nealimentare au accelerat de la 11,8% an/an în ianuarie la 13,7% an/an în februarie, maximul din ianuarie 2018. Pe de altă parte, vânzările de carburanţi în magazine specializate au decelerat de la 11,6% an/an în ianuarie la 10,5% an/an în februarie. Prin urmare, în perioada ianuarie-februarie 2020 vânzările din comerţul cu amănuntul au crescut cu 12,5% an/an, evoluţie susţinută de climatul pozitiv din piaţa forţei de muncă şi din piaţa creditului şi influenţată de panica generată de şocul pandemiei. Vânzările de carburanţi, produse nealimentare şi bunuri alimentare/băuturi/tutun s-au majorat cu ritmuri anuale de 11%, 12,7%, respectiv 13%", mai arată Rădulescu.
Dinamica vânzărilor cu amănuntul reprezintă un barometru pentru consumul privat, principal componentă a PIB, iar pe termen scurt analiştii băncii se aşteaptă ca aceasta să fie influenţată de durata şi intensitatea pandemiei.