Agenţia Optimized prezintă bilanţul tendinţelor în e-commerce remarcate în 2020 care se vor stabiliza şi dezvolta în 2021. Independent de evenimentele de anul acesta au fost două anunţuri importante care vor defini shoppingul şi în următorii ani: WhatsApp şi Instagram au fost actualizate cu uneltele necesare atât pentru comercianţi, cât şi pentru consumatori pentru a înlesni achiziţiile direct din aplicaţie, conform unui comunicat trimis redacţiei.
Cel mai important eveniment din 2020 a fost criza medicală ale cărei efecte s-au văzut în mod direct în comerţ. Optimized remarcă două tendinţe esenţiale care se vor menţine şi creşte în ritm accelerat şi în 2021: cererea pentru o gamă mai largă de produse şi îmbinarea prezenţei online cu cea offline a comerciantului. În primul caz, în 2020, consumatorii au comandat online mai multe alimente şi produse de curăţenie, igienă şi esenţiale pentru casă. În cel de-al doilea caz, jucători din HoReCa şi antreprenori din zona magazinelor cu produse de nişă s-au văzut nevoiţi să se adapteze mediului online şi să-şi schimbe canalul prin care au contact direct cu clienţii.
În 2021, e preconizată o creştere în zona marketplace, unde micii comercianţi îşi vor lista produsele odată cu listarea pe propriile platforme. În acest context, va fi remarcată o creştere a interesului atât pentru platforme de e-commerce mai performante, optimizate pentru achiziţii de pe mobil şi web, cât şi pentru soluţii de automatizare şi fulfillment. Una dintre cerinţele clienţilor, în 2020 şi anii precedenţi, a fost de a şti cu o precizie destul de mare când ajunge coletul comandat online şi de a putea urmări comanda încă de când este plasată până când este livrată. Astfel, investiţia în soluţii CRM (Customer Relationship Management) şi în parteneriate de natură logistică se va dovedi la fel de important ca oferta de produse.
În ceea ce priveşte platforma web pusă la dispoziţie de comercianţi utilizatorilor e important ca aceasta să ofere toate informaţiile esenţiale, să fie optimizată din punct de vedere SEO şi să îndeplinească următoarele criterii: rapiditate, simplitate şi uşurinţă în utilizare. Pe măsură ce tot mai mulţi jucători din comerţul tradiţional migrează către online, va fi important pentru fiecare comerciant să-şi prezinte oferta cât mai eficient şi să îşi fidelizeze clientela.
Categorii care au crescut în 2020 şi tendinţa se va menţine în 2021
Alimentele şi produsele de igienă personală sau de casă au fost două categorii vedetă anul acesta. Totodată, în 2020, a crescut considerabil cererea pentru echipamente, accesorii şi cursuri în zona de fitness şi cooking. Optimized a remarcat şi un interes tot mai mare pentru produse din zona home & deco. Interesul consumatorilor de a investi bani în creşterea confortului de acasă se va menţine la cote însemnate şi anul viitor.
În ceea ce priveşte adaptarea pieţei, condiţiile din 2020 au dus la o cerinţă nouă: apel video pentru a interacţiona cu un reprezentant al magazinului sau pentru a verifica produsul. Această opţiune şi-a dovedit utilitatea anul acesta, dar poate fi dezvoltată şi pentru viitor. Opţiunea de a iniţia un apel video poate fi integrată cu uşurinţă atât în platforma web a comerciantului, cât şi în aplicaţie (dacă există). Totodată, pot fi folosite platforme deja consacrate, ca Zoom, Meet sau WhatsApp.
În acest context, comercianţii pot lua în calcul evenimentele online de tip livestream pentru a-şi face cunoscute noile game de produse, pentru a prezenta anumite produse sau pentru a interacţiona direct cu clienţii. Acest instrument se poate dovedi foarte util mai ales comercianţilor care au deja un showroom şi au nevoie să-l mute în mediul online. Totodată, în zona home & deco, poate fi dezvoltat şi ca un instrument prin care consumatorii să descopere noi idei de-a folosi produsele.
Optimized subliniază că ce ne-a arătat 2020 e că aproape orice poate fi vândut online. Ce e însă important pentru fiecare comerciant e ca utilizatorul să aibă un parcurs simplu de când remarcă un produs şi până când finalizează comanda. Totodată, se dovedesc esenţiale instrumentele prin care comercianţii ţin legătura cu utilizatorii şi aportul de informaţii pe care le pot furniza acestora prin diversele canale disponibile: newsletter, prezenţa în social media sau SMS.