Rezultatele financiare pozitive raportate, recent, de Grupul TeraPlast atestă creşterea sectorului de construcţii, prin cererea ridicată pentru materiale specifice, bazându-se în aceeaşi măsură şi pe o strategie de dezvoltare eficientă, arată o analiză Tradeville.
Grupul TeraPlast, unul dintre cei mai importanţi producători autohtoni de materiale pentru piaţa construcţiilor, a raportat un profit net aferent primelor 9 luni din 2018 la 22,3 milioane de lei, în creştere cu 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.
Evoluţia pozitivă a vânzărilor companiei a fost determinată în principal de creşterea accelerată cu peste 208% a vânzărilor Diviziei Steel faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, până la 350,7 milioane de lei, divizie a cărei pondere în total venituri este de 59%. De asemenea, divizia de mase plastice a companiei a înregistrat o majorare de peste 33%, până la 240,7 milioane de lei, se arată într-o analiză efectuată de Tradeville.
Cheltuielile operaţionale ale companiei s-au majorat cu 102%, la 559 milioane de lei, evoluţie datorată intensificării activităţii operaţionale şi procesului de extindere a companiei TeraPlast, atât prin deschiderea de noi puncte de lucru şi filiale, cât şi prin preluarea unor jucători de pe piaţa materialelor de construcţii. Dintre cheltuielile operaţionale, analiştii citaţi remarcă dublarea cheltuielilor cu materii prime şi mărfuri faţă de primele nouă luni din 2017, până la 448,45 milioane de lei, dar şi creşterea cheltuielilor cu personalul cu 74,7%, la 48,9 milioane de lei, evoluţie determinată atât de schimbările legislative introduse asupra legii salarizării, cât şi de creşterea echipei cu 66 de noi angajaţi, pentru susţinerea etapei de dezvoltare a companiei, se mai arată în analiza Tradeville.
Deşi cheltuielile operaţionale au prezentat o majorare semnificativă, rezultatul operaţional a crescut cu aproximativ 70%, la 32,5 milioane de lei. În acelaşi timp, strategia de investiţii a companiei a condus la creşterea EBITDA cu 60,33%, până la 52,7 milioane de lei, însă marja EBITDA s-a diminuat cu 20% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent la 8,94%, informează specialiştii Tradeville.
Achiziţia fabricii din Serbia de panouri sandwich şi preluarea controlului companiei Depaco au condus la creşterea accelerată a vânzărilor Diviziei Steel. La doar un an de la deschidere, TeraSteel Serbia a înregistrat un volum de vânzări de peste un milion de metri pătraţi de panouri termoizolante şi peste 100.000 metri liniari de tablă cutată, în valoare de aproximativ 13 milioane de euro.
Din punct de vedere al prezenţei companiei pe piaţa internaţională, la nivelul Europei Centrale şi de Est, TeraPlast deţine o cotă de piaţă pe segmentul de panouri termoizolante sandwich de 17,4%, în timp ce pe segmentul de tablă compania deţine 70% din producţia autohtonă.
Veniturile pe Divizia de Mase Plastice (care înglobează instalaţiile PVC, polietilenă, tâmplăria termoizolantă şi granule PVC) au crescut, la rândul lor, cu 33%, până la 240 de milioane de lei. Divizia de Mose Plastice a înregistrat o creştere EBITDA de 13,58%, până la 21 milioane de lei.
Grupul TeraPlast include societatea TeraPlast (producător de ţevi din polietilenă şi PVC, granule şi profile din PVC), filialele TeraSteel şi TeraSteel Serbia (producători de panouri sandwich şi structuri metalice zincate), TeraGlass (producător de ferestre şi uşi din PVC), TeraPlast Logistic (începând cu iunie 2016 coordonează activităţile logistice ale Grupului), TeraPlast Ungaria (distribuitor) şi Depaco (producător de ţiglă metalică, brandul Wetterbest). Participaţia de 67% în Depaco - al doilea producător de ţiglă metalică din România - şi fabrica de panouri sandwich din Serbia, cu o capacitate de producţie similară celei a TeraSteel România, au fost cumpărate în decursul anului 2017.
Cel mai mare acţionar al TeraPlast este Dorel Goia, cu o deţinere de 46,79%, în timp ce KJK FUND II SICAV-SIF are 10,04% din emitent.