• Bugetul alocat Învăţământului anul acesta este de 2,55%, cel mai mic din ultimii 26 de ani • Anul şcolar trecut, 900.000 de elevi nu au putut frecventa cursurile online din cauza lipsei device-urilor • Procentul analfabetismului funcţional este îngrijorător - 42%
Reporter: Cum a luat naştere proiectul Narada şi cum vine acesta în ajutorul sistemului educaţional românesc?
Andra Munteanu: Dintr-un anume punct de vedere, Narada a luat naştere tocmai datorită situaţiei în care se află învăţământul românesc, din dorinţa de a identifica şi oferi soluţii pentru problemele rămase prea mult timp nerezolvate. Aspirăm la o educaţie adecvată secolului 21 - ceea ce e firesc şi de dorit. În acelaşi timp, copiii din zonele sărace ale ţării nu ajung la şcoală pentru că nu au ce încălţa sau nu pot accesa cursurile online şi educaţia remedială pentru că nu sunt conectaţi nici măcar la electricitate. Aceasta este o realitate care cere o intervenţie de urgenţă. Susţinem un sistem performant de învăţământ şi în egală măsură ne dorim ca fiecare copil să aibă acces la el. Am convingerea că nu trebuie să ne gândim foarte mult la ceea ce nu avem sau nu e aşa cum ar trebui, ci e preferabil să acţionăm rapid ca să îndreptăm lucrurile. Astfel s-a născut Narada, o organizaţie care a intrat deja în cel de-al patrulea an de iniţiative în domeniul educaţiei.
Credem că în România nu lipsesc resursele, ci interconectarea, aşa că Narada a creat punţi între cei care vor să ajute şi cei care au nevoie de sprijin. Am oferit profesorilor posibilitatea de a-şi face cunoscute necesităţile pe platformele noastre şi punem la dispoziţia elevilor şi profesorilor o platformă pentru susţinerea educaţiei remediale, iniţiativă unică în România. Propriu-zis, identificăm situaţiile critice din învăţământ şi intervenim rapid, fie că aceasta înseamnă dotarea copiilor cu device-uri pentru cursurile online, fie recuperarea materiei prin oferirea accesului gratuit la conţinutul curriculum-ului şcolar în formă digitalizată.
Reporter: Care sunt în prezent principalele carenţe ale sistemului de educaţie din ţara noastră şi cum pot fi acestea remediate?
Andra Munteanu: Carenţele sistemului de educaţie din ţara noastră sunt bine cunoscute de multă vreme. Ştim că infrastructura multor instituţii este total inadecvată. Vorbim despre şcoli cu toalete în curte, neconectate la reţeaua de apă şi cu sisteme de încălzire vechi de jumătate de secol. Bugetul alocat Învăţământului este anul acesta de 2,55%, adică cel mai mic din ultimii 26 de ani. Aveam deja un procent îngrijorător de mare de analfabetism funcţional, de 42%. Absenteismul este o altă mare problemă, ca şi faptul că în anul şcolar trecut 900.000 de elevi nu au putut frecventa cursurile online din cauza lipsei device-urilor. Or, potrivit statisticilor la nivel internaţional, 3 luni de şcoală pierdute înseamnă concret o scădere a nivelului de pregătire cu până la 1 an şi jumătate sub nivelul clasei frecventate. Iar dacă ne gândim că o persoană asistată social întreaga viaţă costă societatea între 1 şi 2 milioane de euro vom ajunge la concluzia că educaţia este o problemă care ne priveşte pe toţi.
Pe de altă parte, există şi un fel de rezistenţă la digitalizare. Avem nevoie de o viziune modernă asupra educaţiei, pentru că noile generaţii sunt deja expuse la tehnologie şi familiarizate în mare măsură cu ea. Modul în care transmitem informaţia către elevi trebuie să ţină cont de această realitate. Aşadar, crearea unei infrastructuri de învăţământ de secol 21, digitalizarea curriculum-ului şcolar şi accesul facil la educaţie remedială şi cursuri online sunt parte a soluţiei din perspectiva Narada.
Reporter: Cât de deschişi au fost antreprenorii şi liderii pe care i-aţi contactat să se alăture şi să susţină financiar proiectele comunităţii Narada?
Andra Munteanu: Narada s-a născut sub umbrela Romanian Business Leaders şi a colaborat de-a lungul timpului foarte eficient cu antreprenori sau mari companii. Aceştia înţeleg prin experienţa afacerilor pe care le conduc că educaţia este un pilon esenţial al viitorului. Este greu de imaginat o societate prosperă fără un sistem performant de educaţie. Probabil că antreprenorii ştiu mai bine decât oricine că eradicarea analfabetismului funcţional ar însemna o creştere susţinută a economiei româneşti şi din acest motiv, dar nu numai, implicarea lor socială este asumată.
Reporter: Unul dintre obiectivele Narada constă în digitalizarea învăţământului românesc. Care sunt primii paşi necesari către aceast ţel şi în cât timp estimaţi că acest proiect se poate realiza?
Andra Munteanu: Digitalizarea învăţământului românesc este o prioritate pentru Narada în acest moment. Chiar acum, printr-un proiect unic în România, o platformă de educaţie remedială, digitalizăm tot curriculum-ul pentru clasele 0-8, care urmează să fie live la jumătatea lunii iulie. Acest conţinut va fi disponibil pe o platformă gratuită pe care o punem la dispoziţia tuturor - elevi, profesori şi Ministerul Educaţiei. Copiii din toată ţara se pot înscrie pe platformă şi pot urma cursurile predate live de profesori sau să le parcurgă offline şi să realizeze testările independent. Ne propunem ca până la toamnă 100.000 de elevi să aibă acces la educaţia remedială pe parcursul verii. Bineînţeles, eforturile de digitalizare a procesului de educaţie nu se vor opri, chiar dacă pandemia dă semne că bate în retragere. Digitalizarea învăţământului ţine de alinierea sa la standardele secolului 21.
Reporter: Narada şi-a propus ca până la începutul noului an şcolar întreaga materie pentru clasele primare şi disciplinele de bază din ciclul gimnazial să fie disponibile elevilor şi profesorilor în format digitalizat pentru recuperarea în regim de urgenţă a materiei pierdute şi consolidarea cunoştinţelor. Ce se întâmplă totuşi cu elevii care, din păcate, nu au acces la mediul online?
Andra Munteanu: Ne-am gândit la o soluţie şi pentru această situaţie. Narada va identifica acele zone din ţară unde situaţia este critică şi va porni într-o caravană în vara acestui an. Urmărim crearea în şcolile din comunităţile vulnerabile a unui spaţiu dotat cu tehnologia necesară pentru ca platforma de educaţie remedială lansată în vara acestui an să poată fi accesată direct din Tech Corner-ul creat de Narada. Astfel vor avea acces la educaţia remedială şi elevii care nu au internet acasă.
Reporter: Care sunt rezultatele Narada de anul trecut? Şi ce vă propuneţi pentru 2021?
Andra Munteanu: Dată fiind situaţia creată de pandemie, când 900.000 de elevi au absentat de la şcoala online doar în sementrul al II-lea al anului trecut din cauza lipsei device-urilor necesare, ne-am concentrat pe dotarea cu tehnologia necesară educaţiei digitale - laptop-uri, pc-uri, tablete, smartphone-uri etc. Peste 600.000 de copii au fost impactaţi pozitiv şi au avut acces solid la educaţie, datorită proiectelor de know-how cu care am targetat profesorii în saltul la educaţia digitală. Concret, doar în ultimul trimestru al anului trecut am impactat cu platforma de crowdfunding Narada.ro 5.214 copii şi 150 profesori, din 42 de comunităţi, din 21 de judeţe. Prin cele două intervenţii majore pe care le vom desfăşura anul acesta ne aşteptăm să impactăm 100.000 de copii livrându-le orele de educaţie remedială necesară, dar şi alte câteva sute de mii de copii şi cadre didactice prin sistemul naţional de urgenţe în educaţie pe care îl creăm chiar în acest moment.
Anul acesta, urgenţa nr. 1 este educaţia remedială, o problemă care există la nivel mondial, nu doar în România, ca urmare a pandemiei. Proiectul dezvoltat de Narada în acest sens urmăreşte diminuarea decalajelor severe care există în acest moment între elevii care au putut frecventa cursurile online şi cei care au participat discontinuu sau deloc la şcoala online. Ne dorim ca în toamnă, la începutul noului an şcolar, rezultatele acestui proiect să fie deja vizibile.
Reporter: Ce noi campanii are în plan să demareze Narada pentru sprijinirea educaţiei?
Andra Munteanu: Narada operează în acest moment trei platforme: o platformă de crowdfunding, una de educaţie remedială şi o platformă care va deveni până la finalul acestui an un sistem naţional dedicat urgenţelor în educaţie. Prin intermediul acesteia ne dorim facilizarea accesului societăţii civile în semnalarea şi rezolvarea problemelor cu care se confruntă şcolile româneşti. Acest proiect va fi desfăşurat la scară naţională şi va impacta de la învăţământul preşcolar la cel primar, gimnazial, până la cel liceal sau şcoală profesională. În plus, operăm şi o a patra platformă de employee fundraising dedicată echipelor companiilor, care vor să vină în întâmpinarea intervenţiilor Narada cu donaţii recurente.
Reporter: Vă mulţumesc!