Sistemul judiciar din ţara noastră a devenit, în decurs de câţiva ani, o structură de tip piramidal, ce poate fi controlată de cei aflaţi în vârf, adică de o mână de judecători şi procurori, în mâinile cărora se află cariera fiecărui magistrat din România, susţine Andrea-Anamaria Chiş, fost judecător şi fost membru al Consiliului Superior al Magistraturii, în studiul "Folosirea (in)adecvată a puterii în sistemul judiciar din România" publicat în revista Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale "Ion I.C Brătianu" al Academiei Române.
Andrea-Annamaria Chiş precizează, în studiul citat: "În România, au fost create şi implementate scenarii pe termen scurt, mediu şi lung de reconfigurare a sistemului judiciar într-o structură piramidală, care să permită controlul absolut asupra carierei fiecărui judecător şi procuror, control care poate fi utilizat pentru a promova anumite persoane în defavoarea altora sau pentru a sancţiona anumite persoane şi pe altele nu, pentru comportamente similare, în funcţie de felul în care răspund sau nu la comenzi, atunci când este cazul. Aceasta se poate realiza doar cu complicitatea unui cal troian, conţinând în măruntaiele sale judecători şi procurori de rang înalt, cei care cunosc cel mai bine vulnerabilităţile, punctele slabe ale sistemului, unghiurile moarte pentru politicieni, puncte care, odată lovite, pot duce la căderea întregului edificiu al independenţei justiţiei, în toate componentele sale".
Fosta membră a CSM susţine că în ultimul deceniu, echilibrul dintre puteri a fost zdruncinat şi că, din anul 2017, asistăm la un atac sistematic asupra independenţei sistemului judiciar în toate componentele sale, de la independenţa judecătorului şi a procurorului individual, la cea a instanţelor şi a parchetelor. Doamna Chiş afirmă că
garanţiile legale (inclusiv cele constituţionale) sunt insuficiente pentru a proteja independenţa justiţiei, felul în care legea e aplicată fiind indicatorul real al modului în care ea asigură independenţa judecătorului individual şi a instanţelor.
Fostul magistrat se referă şi la diferenţele existente între societate şi judecători cu privire la percepţia asupra indenpendenţei justiţiei.
Andrea-Annamaria Chiş precizează: "În Raportul Reţelei Europene a Consiliilor Judiciare (RECJ) privind independenţa, responsabilitatea şi calitatea activităţii judecătorilor şi a instanţelor pentru perioada 2019-2020, independenţa percepută de societate era de 55%, cea percepută de justiţiabili (utilizatorii serviciilor instanţelor) era de 30%, de avocaţi -
puţin peste 60% şi de judecători de 79%. Aşa cum rezultă din rapoartele pe anii următori, respectiv 2021-2022 şi 2022-2023, România nu a mai participat ulterior la sondajul privind percepţia judecătorilor asupra propriei independenţe, şi aceasta din cauza deciziei luate de CSM, care era şi este membru al RECJ".
• Andrea Chiş: "Noile legi ale justiţiei contribuie la consolidarea structurii piramidale deja existente în sistem"
Magistratul mai arată că cele trei noi legi ale justiţiei care au intrat în vigoare în 16 decembrie 2022 repară doar o parte din răul făcut de modificările legislative din perioada 2017-2019.
Fostul membru al CSM susţine: "Spunem o parte, pentru că, pe de o parte, conţin încă o serie de prevederi cu consecinţe toxice pentru sistemul judiciar, mărind competenţele Secţiei pentru judecători şi întărind rolul preşedinţilor instanţelor, în special al celor de la curţile de apel, contribuind la consolidarea structurii piramidale deja existente. Pe de altă parte, unele dintre numirile făcute sub imperiul vechilor legi au rămas, ele continuându-şi efectele dăunătoare, în special în ceea ce priveşte cele din cadrul Inspecţiei Judiciare".
Andrea-Annamaria Chiş mai reţine faptul că "ultimele legi ale justiţiei au fost adoptate în pripă, fără o largă consultare a instanţelor, avizul CSM solicitându-se în perioada vacanţei judecătoreşti", deoarece decidenţii politici au motivat că rectificarea respectivelor acte normative este necesară pentru ridicarea MCV, ceea ce s-a şi întâmplat în 15 septembrie 2023, când Ursula von der Leyen, preşedintele Comisiei Europene a declarat că instituţia de la Bruxelles renunţă la MCV pentru România şi Bulgaria.
Magistratul mai critică lipsa dezbaterilor publice în actualul CSM, spre deosebire de efervescenţa discuţiilor contradictorii din vechea componenţă a instituţiei: "În noul Consiliu este linişte, aşa cum rezultă din faptul că dezbaterile publice sunt aproape inexistente şi durata şedinţelor (partea publică, ceea ce se vede) este insignifiantă".
• Delegări şi detaşări suspecte în dosare penale intens mediatizate
O altă nemulţumire a doamnei Andrea Chiş este legată de promovarea şi delegarea unor judecători cu funcţii de conducere de la curţile de apel, în special de la Curtea de Apel Bucureşti, unde mai mulţi magistraţi au făcut parte din CSM şi s-au suspendat din funcţia deţinută la instanţă, ceea ce a creat probleme în soluţionarea unor dosare.
Andrea Chiş arată: "În cazul judecătorilor penalişti, în special al celor de la curţile de apel care judecă apeluri în cauze de mare corupţie, pronunţând hotărâri definitive, detaşarea în CSM poate să însemne reluarea probaţiunii, ceea ce poate conduce la prescripţia răspunderii penale. Cu atât mai greu este de înţeles cum un judecător numit de Secţia pentru judecători a CSM în funcţia de preşedinte al Secţiei a II-a penale a CAB (n.red. - Curtea de Apel Bucureşti) la data de 6 aprilie 2023, pentru un mandat de trei ani, a putut fi detaşat la CSM la un interval de o lună, în 18 mai 2023, pe o perioadă de trei ani, adică cât toată durata mandatului, în locul său fiind delegat un alt judecător pe o perioadă de şase luni, delegare care va fi prelungită până la terminarea perioadei detaşării în CSM. Acest judecător delegat pe funcţie de conducere are, la rândul său, o vechime foarte mică la această instanţă, fiind doar delegat în funcţie de execuţie (nici măcar transferat), printr-o decizie a preşedintelui curţii de apel. Astfel de decizii sunt, oare, în interesul instanţei sau al dosarelor în care va fi înlocuit judecătorul detaşat? Întrebarea este, desigur, retorică. Este greu de explicat şi soluţia delegării unor preşedinţi sau vicepreşedinţi ai unor instanţe pe funcţii de execuţie la instanţa ierarhic superioară, mai cu seamă dacă este urmată de soluţionarea unor dosare cu impact mediatic".
De aceea, în finalul studiului său, fosta membră a CSM se întreabă dacă
scenariul de subordonare a justiţiei este un deziderat care a devenit realitate, în condiţiile în care "o mână de oameni ţine în mână un sistem întreg", în care are loc o nouă "rotaţie a cadrelor" şi în care plecările din sistem se pare că sunt urmările unui plan bine pus la punct.
• Stelian Ion: "Sistemul judiciar este acaparat de interesele celor care îl gestionează"
Afirmaţiile fostului magistrat Andrea Chiş sunt corecte în privinţa faptului că sistemul judiciar a fost acaparta de interesele celor care îl gestionează, a declarat, pentru ziarul BURSA, deputatul Stelian Ion, fost ministru al Justiţiei în guvernul Cîţu.
Stelian Ion ne-a precizat: "Vorbim despre un sistem dorit de politicieni şi de unii aflaţi în vârful magistraturii care au acaparat toată puterea - preşedinţi de instanţe, membri ai Inspecţiei Judiciare, membri CSM -, practic toată crema care gestionează justiţia din ţara noastră. Eu am tras semnale cu privire la aceste aspecte şi în anul 2020, şi în 2021, când se discuta despre modificarea legilor justiţiei, dar preşedintele Klaus Iohannis nu a dorit să ţină cont de ele. Din păcate, predecesorul şi urmaşul meu în funcţia de ministru al Justiţiei, Cătălin Predoiu, a făcut ceea ce nu trebuia să facă: a negociat cu membrii CSM. Predoiu a bătut palma cu ei, pentru ca să fie linişte, pentru a rezolva dosarul pe justiţie în vederea ridicării MCV şi să fie toată lumea mulţumită. În opinia mea, trebuia să încerce să corecteze anumite lucruri, dar domnul Predoiu a renunţat, în urma negocierilor cu cei din CSM, chiar la unele propuneri bune pe care le avea în legătură cu modificarea legilor justiţiei şi le-a dat celor care conduc justiţia tot ce au vrut, iar acest lucru se reflectă în actualul sistem de care nu vom scăpa multă vreme".
În ceea ce priveşte percepţia scăzută a societăţii civile şi justiţiabililor cu privire la independenţa magistraţilor, fostul ministru al Justiţiei a arătat că încrederea cetăţenilor nu se câştigă cu campanii CSM derulate pe bani mulţi, ci cu eficienţă în actul de justiţie şi cu tragerea la răspundere a magistraţilor vinovaţi de decizii care sunt clar eronate prin prisma actelor existente la dosar.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 08:26)
Ce să zic? Parcă ne-am pensionat dna Chiș, pe la 50 de ani, iar acum comentăm ca să ce?
Vizam vreo funcție ceva?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 08:37)
De-asta fura cu valiza de bani politicienii. pt ca stiu ca au protectie.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 09:39)
si salarii de 50.000 de lei net/luna.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 12:39)
Exact, au protecție și cred că își permit orice, nu doar furturi.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 09:22)
Mai scurt , nu avem justiție , de aici tot haosul si aspectul de țara necontrolabila , exact pe placul dușmanilor .
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 10:32)
Exact pentru asta au fost creati specialii.
5. Felicit pe doamna judecator pt sinceritate!
(mesaj trimis de Opinie în data de 28.09.2023, 11:04)
Din exteriorul sistemului de justitie nu se stiu practicile acestea care au , aparent numai cu caracter administrativ, si ui concursul avocatilor care folosesc portite din legi penale, conduc catre prescriptie. Problema de principiu, f grava, nu e ca nu fac inchisoare oameni conectati la politic, ci faptul ca asta se petrece in vazul intregului aparat de justitie, al masei de avocati, executori, notari etc. Care au cunostinte de aceste manevre, vad portite de scapare pt clientii lor si... fenomenul se amplifica spre avalansa. Asta, coroborat cu inyerventiile toxice si ipocrite ale CCR a dus la cele 5800 de prescriptii si inca se aduna!
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 11:56)
Asta o stim din 90 ca sistemul juridic este controlat. O stim si degeaba o stim. Ei ne-au jecmanit. Noi am saracit.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 23:36)
... este un sistem piramidal ... se cotizeaza de jos in sus ... afaceristi > birocrati > directori > politicieni > institutii de forta > guvern > guvern > justitie ... si bucla se reia cu priteni, rude, amante si nepotidme ... ijustitia da exemple ... doar nu ati vrea sa se autoanihileze ... votati numai de dregul legitimizarii ;) ... razboiului care scoate in evidenta coruptia :) ...
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 11:59)
Sa ne gandim doar la faptul ca ICCJ la albit pe Piedone care are in spate peste 60 de norti. Ce sa mai vorbim de alte instante din tara.
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 14:19)
Pe Piedone l-a albit justitia lui Dragnea. Mai bine zis portitele create in justitie pentru infractorii de rang inalt.
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 15:57)
o fi avand piedone altele dar nici o legatura cu colectiv , securistule , care incerci sa dai vina pe altii .
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 18:21)
ICCJ si Securitatea il albeste acum si il prezinta ca pe o victima ceea ce nu este cazul. 60 de morti toata lumea stie. Normal ca securitatea se distreaza si il va pune primar, ba mai mult o sa-l promoveze si o sa-l trimita sa candideze la presedentie. Si din nou o sa stsm si o sa ne uitam cum se distreaza securistii.