Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) răspunde comunicatului Ministerului Sănătăţii privind acţiunile de control desfăşurate la unităţile spitaliceşti, subliniind temeiul legal care permite verificarea respectării drepturilor consumatorilor inclusiv în cadrul acestor instituţii, potrivit unui comunicat transmis redacţiei.
Acţiunile de control au fost realizate conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, care stabileşte obligaţia statului de a proteja cetăţenii în calitatea lor de consumatori, prin asigurarea accesului la produse şi servicii conforme, inclusiv la servicii de alimentaţie publică din cadrul unităţilor medicale.
"Legea nu face distincţie între operatori economici publici şi privaţi, iar unităţile spitaliceşti nu sunt exceptate de la respectarea normelor de protecţie a consumatorilor. Serviciile de alimentaţie publică şi depozitarea alimentelor destinate consumului sunt reglementate clar şi supuse controlului ANPC, indiferent dacă sunt oferite de entităţi private sau de stat", precizează ANPC, conform comunicatului.
ANPC informează că, în cadrul controlului desfăşurat la Spitalul Municipal Adjud pe 24 februarie 2025, comisarii CJPC Vrancea au întâmpinat dificultăţi în finalizarea verificărilor din blocul alimentar al unităţii.
"În momentul demarării controlului, echipa de comisari s-a legitimat şi a solicitat prezenţa managerului spitalului, care nu era disponibil. De asemenea, s-a cerut registrul unic de control, însă acesta nu a fost prezentat. În prezenţa responsabilului blocului alimentar şi a altor doi angajaţi, verificările au fost blocate ulterior de către managerul unităţii, care a susţinut că "a primit ordin de sus' pentru oprirea controlului şi a solicitat comisarilor să părăsească incinta, invocând ilegalitatea acţiunii", transmite ANPC.
Potrivit Autorităţii, echipa de control a fost împiedicată să părăsească unitatea, uşile spitalului fiind blocate până la sosirea poliţiei. Acestea au fost deschise ulterior, în urma unui incident în care unui comisar i s-a făcut rău, având antecedente cardiace.
După finalizarea verificărilor, echipa ANPC s-a deplasat la unitatea de poliţie pentru a depune declaraţii privind incidentul.
În cele aproximativ 10-15 minute în care s-au putut efectua verificări, comisarii ANPC au identificat mai multe nereguli grave în blocul alimentar al spitalului:
Carne de pasăre cu termen de valabilitate expirat (produse cu datele de expirare 05.02.2025 şi 21.02.2025).
Carne de porc neetichetată.
Probe alimentare neetichetate.
Condiţii de depozitare necorespunzătoare.
"Nu există nicio prevedere legală care să excepteze unităţile publice de la respectarea normelor privind protecţia consumatorilor. Protejarea sănătăţii şi a integrităţii fizice a consumatorilor este o obligaţie a tuturor operatorilor economici, indiferent de forma de organizare sau scopul activităţii lor. Instanţele au confirmat că unităţile de stat trebuie să respecte aceleaşi standarde ca şi cele private, iar consumatorii trebuie să beneficieze de aceleaşi drepturi", subliniază ANPC, conform comunicatului.
În concluzie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor reiterează faptul că îşi va continua activitatea de verificare a respectării normelor în toate unităţile unde sunt oferite servicii consumatorilor, asigurându-se că drepturile acestora sunt respectate fără discriminare între entităţile publice şi cele private.
Opinia Cititorului