Acordul de împrumut de urgenţă (5 miliarde de euro) dintre România şi Uniunea Europeană, semnat şi publicat luni, reia şi dublează condiţiile impuse ţării noastre de către Fondul Monetar Internaţional în acordul publicat săptămâna trecută, privind accelerarea Pilonului II de pensii private obligatorii şi privind reformarea sistemului public de pensii, se arată într-un comunicat al Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România. Potrivit memorandumului de înţelegere semnat cu Comisia Europeană, România trebuie: să majoreze în fiecare an, începând cu 2010, contribuţiile virate la Pilonul II cu câte 0,5 puncte procentuale, aşa cum prevedea calendarul iniţial, şi să recupereze cât mai rapid posibil pierderea de 0,5 procente cauzată de îngheţarea acestor contribuţii în 2009; să decupleze punctul de pensie din sistemul public de evoluţia salariului mediu pe economie şi să treacă la simpla indexare anuală cu nivelul inflaţiei a pensiilor de stat; să limiteze potenţialul majorărilor discreţionare de pensii din sistemul public; să majoreze vârsta de pensionare (în special pentru femei) peste calendarul stabilit în prezent, pentru a lua în calcul evoluţia speranţei de viaţă şi a riscului de longevitate; să introducă obligativitatea contribuţiilor la sistemul public de pensii pentru acei angajaţi bugetari care în prezent sunt excluşi de la obligaţia de a contribui; să adopte o nouă lege a pensiilor până la finele lunii martie 2010, care să includă toate aceste politici în domeniul pensiilor de stat, precum şi să respecte legislaţia în vigoare în domeniul pensiilor private obligatorii (Pilonul II).
Toate acestea reprezintă condiţii ferme impuse de Comisia Europeană şi, anterior, de FMI, pentru continuarea acordurilor financiare de împrumut de urgenţă pentru România, adică deblocarea următoarelor tranşe de împrumut, în următorii 2-3 ani.
APAPR precizează că deşi recomandă trecerea României la indexarea pensiilor publice (de stat) cu rata inflaţiei, nici Fondul Monetar Internaţional, nici Comisia Europenă nu recomandă aceeaşi politică (indexarea obligatorie cu inflaţia) în sistemul de pensii private obligatorii (Pilonul II). Această măsură nu este practicată în niciun sistem de pensii private, de orice fel ar fi el, din niciun stat al lumii, susţin reprezentanţii APAPR.
Deşi ambele texte (acordul cu FMI şi cu UE) tratează pe larg politicile recomandate/impuse în domeniul pensiilor de stat şi private, faptul că nu există nicio recomandare privind garantarea de randamente peste inflaţie în Pilonul II arată suficient de clar faptul că instituţiile financiare internaţionale şi organismele europene nu recomandă o asemenea măsură.
În domeniul pensiilor de stat, obligativitatea decuplării de salariul mediu şi trecerea la indexarea cu inflaţia nu este făcută pentru că pensia de stat nu ar creşte suficient în raport cu salariile, ci dimpotrivă, pentru că această măsură nu este sustenabilă şi trebuie oprită, mai explică APAPR. Experţii FMI au impus/recomandat aceleaşi politici în domeniul pensiilor şi Ungariei, Sloveniei, Croaţiei, Letoniei şi altor state din regiune.