Volumul vânzărilor din piaţa auto a depăşit în 11 din cele 12 luni ale anului 2016 pe cel din lunile similare ale anului precedent, crescând pe ansamblul întregului an cu 17,8%. Ca urmare, anul 2016 se încheie cu vânzări de peste 142.000 de unităţi, informează un comunicat de presă al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Şi pe plan european APIA a remarcat, la finalul anului 2016, o creştere generală consistentă a vânzărilor de autoturisme la nivelul UE (+6,8%), cele mai mari pieţe înregistrând creşteri relativ importante: Franţa +5,1%, Germania, +4,5%, Italia +15,8%, Spania +10,9% şi Regatul Unit +2,3%.
Şi în ultima lună a anului, la fel ca în toate celelalte anterioare, vânzările au fost susţinute, în principal, de către persoanele juridice (69%). Pe ansamblul anului însă, acestea ajung să deţină o pondere de 71%.
Pe de altă parte, asociaţia observă că, per ansamblul anului, vânzările către persoanele fizice din ţara noastră au crescut în anul 2016 cu 31,6% faţă de anul anterior, cu toate că vânzările către acest segment de clienţi realizate prin Programul Rabla au fost cu doar 3% mai mari decât în anul 2015.
Potrivit APIA, şi în acest an s-a manifestat un factor de distorsiune a pieţei auto.
Este vorba de afluxul de autovehicule rulate, marea lor majoritate nefiscalizate, ceea ce produce un impact negativ asupra vânzărilor de autovehicule noi, dar şi asupra Bugetului de Stat, care "pierde anual, sute de milioane de euro".
In acest context, anul 2016, înregistrează un nou record al înmatriculărilor de autoturisme rulate provenite din import, respectiv aproximativ 300.000 unităţi, ceea ce reprezintă o creştere de 20% comparativ cu anul 2015.
Astfel, numărul autoturismelor rulate importate în România în anul 2016 este de 3,2 ori mai mare decât cel al autoturismelor noi (din producţia internă şi import).
Comunicatul precizează: "Dacă la situaţia de mai sus adăugăm eliminarea Timbrului de Mediu (fără ca acesta să fie înlocuit de măsuri echivalente), putem considera că avem, la începutul anului 2017, o conjunctură nefavorabilă pentru piaţa auto, ceea ce poate face ca acest an să fie unul de scădere, poate chiar consistentă, a vânzărilor de autoturisme".
În luna decembrie 2016 au fost fabricate 21.561 autovehicule, cu 40,5% mai puţin decât în noiembrie acest an. Pe ansamblul anului 2016, a fost realizată o producţie totală de 359.306 unităţi, cifră care corespunde unei scăderi totale de 7,2% faţă de anul 2015. Dintre acestea, 320.457 au fost produse de către Dacia şi 38.849 de către Ford.
Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 190.825 unităţi (cu 11,9% mai mult decât în anul 2015), urmat de Dacia Sandero (51.778 unităţi, cu 10,8% mai puţin decât în 2015), Dacia Logan MCV (40.840 unităţi, cu 0,6% mai mult decât în 2015), Ford B-MAX (38.849 unităţi, cu 19,0% mai puţin decât în 2015), şi Dacia Logan (37.014 unităţi, cu 47,2% mai puţin decât în 2015).
• Exporturile au scăzut cu 8,2%
Cu cele 326.089 unităţi exportate în acest an, consemnăm o scădere de 8,2%,
comparativ cu anul precedent, 11 din cele 12 luni ale acestui an înregistrând scăderi în raport cu lunile similare din 2015.
Cel mai exportat model în anul 2016 a fost Dacia Duster (183.860 unităţi), în
creştere cu 13,0% faţă de 2015, urmat de Dacia Sandero (44.317 unităţi, în scădere cu 15,1%), Ford B-MAX (38.857 unităţi, cu 19,0% mai puţin faţă de 2015), Logan MCV (37.560 unităţi, în scădere cu 1,3%) şi Dacia Logan (21.495 unităţi, în scădere cu 60,5% faţă de 2015).
Potrivit APIA, ar mai fi de remarcat faptul că 90,7% din producţia naţională realizată în anul 2016 a fost exportată, faţă de 91,7% cât s-a înregistrat în anul 2015.
• Vânzările de autoturisme noi au crescut cu 17,8%
Cu un volum total de 13.916 unităţi vândute în luna decembrie, din care 11.068 autoturisme (79,5%) şi 2.848 vehicule comerciale (20,5%), vânzările de autoturisme noi ajung, pe ansamblul anului 2016, la un volum total de 142.020 unităţi, cu 17,8% mai mult decât în anul 2015.
Pe întregul an 2016, vânzările totale ajung la 142.020 unităţi (+ 17,8%), 115.004 dintre acestea fiind autoturisme, ele înregistrând o creştere de 17,0% comparativ cu 2015 şi 27.016 sunt vehiculele comerciale uşoare şi grele (marfă şi persoane), în creştere cu 21,3% faţă de anul 2015.
La autoturisme, top-ul pe mărci la finele anului 2016 este condus de către Dacia, cu
35.448 unităţi (30,8% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 4,6% faţă de anul 2015), urmată de Volkswagen cu 11.983 unităţi (10,4% cotă de piaţă, volume în creştere cu 22,4% faţă de 2015); Skoda 10.268 unităţi (8,9% din total piaţă, volume în creştere cu 16,0%); Renault 8.351 unităţi (7,3% cotă de piaţă, volume mai mari cu 38,7%); Ford 6.957 unităţi (6,0% din total piaţă, volume în creştere cu 14,7%) şi Opel 5.441 unităţi (4,7% din total piaţă, volume mai mari cu 50,1%).
Pe modele, cu cele 15.329 unităţi (-4,3% comparativ cu 2015), Dacia Logan este cel
mai bine vândut model în anul 2016, urmat de Dacia Sandero cu 7.098 unităţi (+27,6%), Dacia Duster 6.975 unităţi (+5,0%), Skoda Octavia 4.406 unitaţi (+12,4%), şi Dacia Logan MCV 3.392 unităţi (+9,0%).
Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că, la finele anului 2016, toate
segmentele înregistrează creşteri consistente comparativ cu anul 2015. Cele mai mari creşteri se înregistrează pe segmentele Sport (+76,3%), SUV (+26,6%), Clasa D (+28,1%) şi Clasa E (+24,4%). Şi segmentele de volum, B şi C (care împreună cumulează aproximativ 64% din totalul pieţei), înregistrează creşteri importante, de 17,8% şi respectiv 10,3%.
În funcţie de tipul de combustibil, remarcăm faptul că anul 2016 se încheie cu o reducere a ponderii autoturismelor diesel comparaiv cu anul 2015. Ca urmare, motorizările diesel mai reprezintă doar 49,3% din piaţă, faţă de anul 2015, când ponderea acestora era de 53,5%.
Dintre primele 10 mărci sau modele cele mai vândute, 8 mărci şi respectiv 7 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (49,3%).
În ceea ce priveşte autoturismele "verzi" (electrice şi hibride), trebuie remarcată
dublarea volumelor în anul 2016, respectiv 1.183 unităţi faţă de 496 unităţi în 2015.
Se detaşează însă faptul că numărului autoturismelor electrice s-au triplat (237%) comparativ cu anul tecut (167 unităţi în 2016, 46 unităţi în 2015).
În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 28,6% sunt de provenienţă autohtonă, 22,1% sunt fabricate în Germania, 10,9% sunt din Cehia; 8,9% din Spania şi 6,6% din Franţa.
În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut în
anul 2016 cu 4,5% comparativ cu anul 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere consistentă, de 22,8%.