ARACO: "Cerem prelungirea termenului de depunere a ofertelor pentru lucrările de infrastructură"

Andrei Stan
Companii #Construcţii / 26 octombrie 2017

ARACO: "Cerem prelungirea termenului de depunere a ofertelor pentru lucrările de infrastructură"

Valeriu Stoica, ARACO: "Ordinul MT 600/2017 este nefuncţional şi nelegal"

Asociaţia Română a Antreprenorilor în Construcţii (ARACO) propune revocarea/suspendarea Ordinului Ministrului Transporturilor 600/2017 pe motive de nelegalitate, prevederi abuzive şi nefuncţionalitate, se menţionează într un comunicat de presă prezentat de către reprezentanţii asociaţiei.

De asemenea, oficialii ARACO au arătat că acest ordin reprezintă un pericol la adresa dezvoltării infrastructurii din România şi a atragerii fondurilor europene.

Valeriu Stoica, vicepreşedintele ARACO, a declarat: "Acest ordin încalcă principiile de guvenare a procesului de achiziţie publică, pentru că, în fond, conţine nişte clauze abuzive. În plus, este nefuncţional şi nelegal, pentru că încalcă acte normative cu forţă ierarhică superioară. Un ordin de ministru nu poate să schimbe o lege organică, care vine ca rang doi, după Constituţia României. Nu poate să schimbe o Hotărâre de Guvern sau o lege aprobată de Parlament. Din păcate suntem în această situaţie".

Invocând clauza 16.1 din ordin, cea de suspendare a contractului de către antreprenor în caz de neplată, domnul Stoica a atătat că, înainte de adoptarea Ordinului MT, perioada de notificare a acestei suspendări era de 21 de zile, iar acum este de 730 de zile. Practic, dacă statul român nu plăteşte, antreprenorul are obligaţia de a duce la capăt construcţia pe proprii bani. Se poate vorbi de o finanţare mascată a lucrărilor de construcţii care poate fi trecută la constructor, a arătat vicepreşedintele ARACO.

Un alt exemplu menţionat de Valeriu Stoica vizează aspectul mobilizării echipamentelor şi personalului pentru proiectare care trebuie mobilizat în cinci zile de la ordinul de începere a cărui dată nu este, însă, prevăzută în contract. Aceasta este lăsată strict la latitudinea inginerului, în funcţie de cum beneficiarul şi a rezolvat, probabil, problema exproprierilor şi a scoaterii din circuitul agricol/forestier. Posibilitatea mobilizării în cinci zile este privilegiul unui număr extrem de mic de antreprenori şi, de regulă, un obiectiv foarte greu de atins, indiferent de capacitatea tehnică şi financiară a antreprenorului.

O astfel de condiţie restrânge semnificativ concurenţa în cadrul procedurilor de atribuire, cu încălcarea unor principii fundamentale ale legii 21/1996 referitoare la concurenţa comercială şi la interdicţia intervenţiei autorităţilor, prin acte de reglementare şi nu numai în restricţionarea accesului la pieţe relevante, precizează oficialii ARACO.

În ceea ce priveşte soluţionarea disputelor, domnul Stoica a arătat că Ordinul 600/2017 introduce, probabil, cea mai drastică modificare. Acesta încalcă legea 101/2016 care stipluează opţiunea părţilor de a alege mecanisul de soluţionare a disputelor, între arbitraj şi contencios, a arătat oficialul ARACO, adăugând: "Arbitrajul este de preferat pentru că, cel puţin momentan, nu se poate face trecerea de la curţile de arbitraj la cele de contencios fiindcă nu există curţi specializate dedicate construcţiilor, cum este, de exemplu, secţia de contencios fiscal. Când vorbim de dispute de zeci de milioane de euro, cu documentaţie tehnică la bază, măsurată în metri cubi de hârtie, este foarte greu să ai aşteptarea ca un complet de judecată nespecializat să poată lua o decizie corectă, bazată pe argumente".

Valeriu Stoica a mai precizat: "De asemenea, amendează ilegal o lege organică, care este a doua ca putere de reglementare după Constituţie.

Acestă lege organică prevede şase luni pentru accesarea instanţei. Ordinul de ministru vine şi o reduce la 42 de zile. Este inacceptabil ca un ordin de ministru să modifice o lege organică, cu atât mai mult cu cât o face într un mod care aruncă procedura într o zonă de nefuncţionalitate. De asemenea, încălcăm şi garanţiile oferite investitorilor străini de către Statul Român, în sensul opţiunii de a alege instanţa de soluţionare a disputelor şi aici avem încălcarea ordonanţei 92/1997".

În acest sens, ARACO cere, într o scrisoare adresată Primului Ministru al României, Mihai Tudose, prelungirea termenului de depunere a ofertelor în cadrul procedurilor de achiziţie publică pentru lucrări de infrastructură şi înlocuirea, în cadrul documentaţiilor de atribuire a Ordinului MT nr. 600/2017 (prin care a fost aprobat modelul de contract de proiectare şi execuţie).

În scrisoarea adreastă domnului Tudose, ARACO face referire la modelul de contract de proiectare şi execuţie utilizat de CNAIR SA în cadrul actualelor proceduri de achiziţie publică în baza cărora urmează să fie contractate principalele lucrări de infrastructură rutieră finanţate în cadrul POIM 2014-2020, contract ce a fost aprobat în baza Ordinului Ministrului Transporturilor nr. 600/2017

În opinia specialiştilor din domeniul infrastructurii de transport rutier, firme de construcţii româneşti şi străine, proiectanţi şi consultanţi, acest Ordin prezintă numeroase elemente de nelegalitate. ARACO este de părere că eventuala continuare a procedurilor de licitaţie pe baza acestui model de contract va fi de natură să prejudicieze, în mod grav, calitatea proiectelor ce vor fi implementate, cu consecinţe asupra absorţiei fondurilor europene din exerciţiul financiar 2014-2020.

Procedurile de achiziţie publică la care se referă asociaţia sunt aferente unora dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră, respectiv Proiectare şi execuţie Drum Expres Craiova - Piteşti, Proiectare şi execuţie autostrada Sibiu - Piteşti (cele două secţiuni lansate în prezent) precum şi Proiectare şi execuţie Autostrada de Centură Bucureşti, se mai arată în scrioarea adresată primului minstru de reprezentanţii asociaţiei.

ARACO apreciază că este esenţial ca CNAIR SA să prelungească termenul de depunere a ofertelor în cadrul acestor proceduri şi să înlocuiască în cadrul documentaţiilor de atribuire Ordinul nr. 600/2017, cu noul contract elaborat, în prezent, de către Banca Europeană de Investiţii la solicitarea Comisiei Europene.

Oficialii ARACO au apreciat că adoptarea unui contract standard naţional aplicabil tuturor proiectelor finanţate din POIM este una dintre condiţionalităţile ex-ante ce trebuiau îndeplinite de către Guvernul României, Comisia Europeană exprimând deja puncte de vedere prin care respingea modele de contract ce au fost propuse şi solicita întocmirea unui model de contract echilibrat.

În lipsa unei astfel de amânări se va ajunge la situaţia în care contractele cele mai importante de infrastructură rutieră finanţate din POIM să fie atribuite pe baza Ordinului 600/2017, act vehement contestat de constructori, proiectanţi şi consultanţi cu privire la care au fost demarate deja demersuri către Ministrul Transporturilor pentru a fi retras, mai menţionează reprezentanţii asociaţiei.

Mai mult decât atât, menţinerea acestui model de contract în cadrul acestor proceduri de achiziţie va determina companiile serioase, cu renume şi experienţă în acest domeniu, să nu participe la proceduri, existând pericolul ca principalele proiecte de infrastructură rutieră să fie atribuite unor companii fără experinţă, ce nu vor putea să le ducă la bun sfârşit.

Un alt pericol extrem de mare subliniat de oficialii ascociaţiei este acela ca viitoarele misiuni de audit ale Comisiei Europene să se soldeze cu importante corecţii financiare pentru aceste proeicte, cu impact negativ asupra corectei gestionări a fondurilor europene POIM 2014-2020, având în vedere că aceste proiecte vor avea la bază un contract profund dezechilibrat, neaprobat de către Comisia Europeană, adoptat cu încălcarea unor prevederi legale, mai precizează oficialii ARACO în scrisoarea adresată premierului Tudose.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb