• Prin eventuala achiziţie a celei mai mari oţelării din Canada, al doilea producător siderurgic din lume vrea să ia din cota de piaţă a "Mittal Steel", pe segmentul livrărilor către industria auto
Producătorul pan-european de oţel "Arcelor" SA, numărul doi mondial în domeniu, a înaintat o ofertă ostilă, în valoare de 4,3 miliarde de dolari canadieni (3,7 miliarde de dolari americani) pentru preluarea companiei "Dofasco" Inc. din Canada. Astfel, "Arcelor" urmăreşte să obţină o cotă mai mare pe segmentul livrărilor către producătorii auto din America de Nord.
"Arcelor", cu sediul în Luxemburg, propune 56 de dolari canadieni în numerar pentru o acţiune "Dofasco", cu 27% mai mult decît preţul de închidere al acestor titluri la Bursa de Valori din Toronto, în data de 22 noiembrie. "Arcelor" şi "Dofasco" deţin, deja, o unitate de producţie comună în Hamilton, Ontario. Oferta este deschisă vreme de 60 de zile de la momentul înaintării. Dacă va prelua "Dofasco", "Arcelor" va realiza cea mai mare achiziţie de la crearea sa (în 2002) pînă în prezent.
"«Dofasco» va deveni platforma «Arcelor» în America de Nord", afirmă directorul executiv al companiei europene, Guy Dolle. Acesta a amintit că "Dofasco" este cel mai mare producător de oţel din Canada, după vînzări. Astfel, Dolle şi-a stabilit ca obiectiv că cîştige cotă de piaţă în defavoarea liderului mondial al siderurgiei, "Mittal Steel" Co., totodată cel mai mare competitor al companiei europene.
Preţul oţelului a atins, pe piaţa europeană, un nivel record în luna ianuarie, ceea ce a adus lichidităţi producătorilor de profil. În consecinţă, "Arcelor" şl "Mittal" au posibilităţi să investească. În luna octombrie, "Mittal" a cumpărat cel mai mare producător de oţel din Ucraina, "Kryvorizhstal", în schimbul a 4,8 miliarde de dolari. Totodată, "Mittal" a devenit cel mai important furnizor pentru industria auto americană, după ce, în luna aprilie, a cumpărat, contra sumei d e4,5 miliarde de dolari, "International Steel Group" Inc.
"Dofasco" fabrică produse utilizate în industria auto. Aproape o treime din vînzările sale sînt realizate pe piaţa din SUA. Luna trecută, compania a raportat cel mai mic profit din ultimii doi ani, în condiţiile în care preţurile au mai scăzut pe piaţa de profil, iar costul electricităţii şi al cărbunelui a determinat creşterea cheltuielilor cu energia.
Reprezentanţii "Arcelor" spun că cele două companii au purtat, chiar în prima jumătate a acestui an, cu mai multe ocazii, negocieri, însă nu au ajuns la un aocrd. Analiştii sînt de părere că strategia "Arcelor" este una bună, întrucît, prin eventuala preluare a companiei canadiene, poate să devină un furnizor global pentru industria auto.