Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că a desemnat Asocierea ALSTOM (Alstom Transport SA-lider, Alstom Transportation Germany GmbH-asociat), drept câştigătoare a licitaţiei pentru achiziţia a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători, inclusiv serviciile de mentenanţă şi reparaţii, pe o perioadă de 20 ani, necesare funcţionării în condiţii optime de siguranţă şi confort a respectivelor locomotive, se arată într-un comunicat al ARF.
Finanţarea proiectului este asigurată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii, transmite sursa menţionată.
Astfel, după finalizarea propunerilor tehnice şi financiare, al unicului producător de material rulant care a depus documentaţia de licitaţie, primirea avizelor conform necondiţionate de la Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) şi încărcarea Raportului final al procedurii în SICAP, Comisia de evaluare a oficializat câştigarea licitaţiei, prin desemnarea producătorului de material rulant francez Alstom Transport SA, informează ARF.
Oferta financiară se ridică la suma de 767.510.640 lei, fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice şi contravaloarea mentenanţei pentru o perioadă de 20 de ani, precizează sursa.
De asemenea, precizăm că în contractul de achiziţie este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 20 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional, potrivit sursei indicate.
În conformitate cu rezultatele studiului de fezabilitate care stă la baza acestui proiect şi potrivit indicatorilor tehnico-economici aprobaţi de Guvernul României, locomotivele electrice vor fi utilizate, de către SNTFC "CFR-Călători", în cadrul contractelor de servicii publice atribuite, care au fost aprobate prin HG 1.453/2022, se mai arată în comunicat.
Conform ARF, introducerea locomotivelor electrice, ce fac obiectul acestei achiziţii publice, vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:
"Dej-Braşov-Bucureşti-Constanţa;
Timişoara-Arad-Braşov-Bucureşti-Constanţa;
Timişoara-Cluj-Napoca-Iaşi;
Iaşi/Suceava-Bucureşti-Constanţa."