ASF a trimis la Parlament legea RCA revizuită cu unele propuneri de la transportatori

PETRE BARAC
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 6 aprilie 2016

Asigurările RCA pot fi încheiate pe orice perioadă de până la un an, multiplu de o lună, potrivit actului normativ refăcut

Firmele de asigurări sunt obligate să plătească despăgubirile către clienţi în cel mult 10 zile de la data depunerii documentelor privind stabilirea daunei sau în urma unei decizii a instanţei în acest sens

Proiectul de lege RCA în forma sa revizuită a fost trimis la Parlament de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, după ce mai multe observaţii şi propuneri din partea transportatorilor au fost integrate în actul normativ.

În urma consultărilor privind elaborarea legii şi după votul acordat în Consiliul ASF, Autoritatea a stabilit, printre altele, că poliţele RCA pot fi încheiate pe o perioadă de la una până la 12 luni, multiplu de o lună. În prezent, contractele RCA se încheie pe şase luni sau un an.

Prin excepţie de la regulă, contractul RCA se poate încheia şi pentru mai puţin de o lună, astfel: "a) pentru vehiculele înmatriculate/înregistrate în alte state membre pentru care se solicită asigurarea în vederea importului în România; b) pentru vehiculele destinate exportului, pe o perioadă de maxim 30 de zile; c) pentru vehiculele care se autorizează provizoriu pentru circulaţie, pe perioade de 30 de zile, dar cumulat nu mai mult de 90 de zile".

O prevedere importantă este posibilitatea suspendării poliţelor RCA, la cererea asiguraţilor, pe perioada suspendării dreptului de circulaţie a vehiculului sau pe perioada când vehiculul este de exemplu în service.

Actul normativ mai arată că, pentru plata despăgubirilor în caz de accident, asigurătorii sunt obligaţi să le dea banii clienţilor prejudiciaţi în cel mult trei luni de la "avizarea producerii evenimentului", altfel vor plăti penalizări pentru fiecare zi de întârziere, "prin aplicarea dobânzii ROBOR plus o marjă anualizată de 30 de puncte procentuale pentru întreaga sumă de despăgubire cuvenită sau la diferenţa de sumă neachitată".

Documentul publicat de ASF mai arată: "În termen de cel mult 3 luni de la data înaintării cererii de despăgubire de către asigurat ori de către partea prejudiciată, asigurătorul RCA este obligat: a) fie să răspundă cererii părţii solicitante, formulând în scris o ofertă de despăgubire justificată, transmisă cu confirmare de primire, în cazul în care se dovedeşte răspunderea asiguratului în producerea riscurilor acoperite prin asigurarea RCA, iar prejudiciul a fost cuantificat; b) fie să notifice părţii prejudiciate în scris, cu confirmare de primire, motivele pentru care nu a aprobat, în totalitate sau parţial, pretenţiile de despăgubire".

Dacă nu respectă una dintre cele două variante, în cel mult trei luni de la avizarea producerii evenimentului, asigurătorul RCA este obligat la plata despăgubirii.

Totodată, ASF spune că despăgubirea se plăteşte în cel mult 10 de zile la data depunerii documentelor care stabilesc nivelul daunei sau de la data la care clientul prejudiciat are o hotărâre a instanţei privind despăgubirea ce trebuie să o primească.

În plus, potrivit legii, compensarea directă este aplicabilă doar dacă sunt îndeplinite mai multe condiţii cumulativ, respectiv a) accidentele auto se produc pe teritoriul României; b) vehiculele implicate în accidentele auto sunt înmatriculate/înregistrate în România; c) prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor; d) ambele vehicule implicate în accidentul auto au asigurare RCA valabilă la data evenimentului; e) prejudiciile exclud vătămările corporale.

Oficialii ASF au mai spus că procedura compensării directe se stabileşte prin convenţii multilaterale încheiate între asigurătorii RCA.

Transportatorii s-au arătat ieri mulţumiţi de forma legii, spunând că majoritatea propunerilor pe care le-au înaintat au fost introduse în actul normativ transmis către Parlament.

"Putem spune că cele mai multe dintre punctele propuse de noi au fost acceptate (...) S-a discutat ca proiectul de lege să fie trimis şi la Guvern, pentru a da o Ordonanţă de Urgenţă, deoarece aceasta este singura soluţie pentru stoparea şi diminuarea tarifelor RCA", a spus Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), precizând: "În perioada următoare vom analiza situaţia, în funcţie de decizia Guvernului. Dacă Executivul nu îşi va asuma responsabilitatea şi nu va da OUG, vom muta protestele la Guvern".

Amintim că patronatele din transportul rutier au anunţat organizarea unui protest amplu la nivel naţional, pe data de 18 aprilie, fiind nemulţumite de faptul că Parlamentul, Guvernul şi Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) "nu au venit cu nicio soluţie pentru rezolvarea crizei pe segmentul RCA", respectiv să fie limitată creşterea preţurilor la poliţele de răspundere civilă auto la cel mult 50%. Mai mult, acestea au cerut Parlamentului demiterea conducerii ASF şi numirea de urgenţă a altei conduceri, care să vină cu soluţii concrete pentru diminuarea tarifelor RCA la niveluri suportabile, atât pentru transportatori, cât şi pentru persoanele fizice, până la data protestului din 18 aprilie 2016.

Majorarea preţului la poliţele RCA a stârnit anul trecut nemulţumirea transportatorilor, care au protestat cu miile în faţa Guvernului. Negocierile din luna decembrie dintre reprezentanţii ASF, cei ai transportatorilor şi companiile de asigurări au condus la semnarea unui protocol care prevede limitarea creşterii RCA la maximum 50%, luându-se ca termen de referinţă tarifele practicate în iunie 2015, aceasta fiind una dintre măsurile asupra căreia s-a convenit că trebuie să fie implementată imediat pe piaţa de asigurări.

UNTRR: "ASF a recunoscut că nu poate controla tarifele de asigurare RCA"

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) acuză ASF că nu controlează şi nu supraveghează acest sector al asigurătorilor şi că "se încurcă în propriile cifre", cu referire la creşterea tarifelor RCA din ultimele luni.

"ASF nu cunoaşte daunalitatea produsă de vehiculele comerciale, dar este de acord cu creşterea preţurilor şi cu peste 200%! Astfel, cifrele de daunalitate scăzută - prima medie anualizată care a crescut cu numai 8% în 2014 faţă de 2013, (conform Raportului Consililului Concurenţei) nu justifică creşterea explozivă a tarifelor RCA pentru operatorii de transport comercial în ultimele 12 luni!", se arată într-un comunicat al UNTRR. Reprezentanţii Uniunii au mai spus că, prin această atitudine, ASF încurajează majorări artificiale ale tarifelor de primă RCA.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. EUROINS mi-a platit dupa un an si mai functioneaza !

    Majorarile sunt din burtologie. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb