SAL-Fin (Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar) din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară a finalizat, în anul 2023, un număr de 411 litigii între consumatori şi entităţile de pe piaţa financiară non-bancară, se arată într-un comunicat al ASF, remis redacţiei. SAL-Fin a înregistrat anul trecut 923 cereri de conciliere, dintre care 472 au fost cereri acceptate, fiind îndeplinite condiţiile legale de eligibilitate. Analiza statistică a acestor date indică faptul că, pentru 81% din cererile transmise spre soluţionare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii, iar pentru 98% din concilieri au optat pentru soluţionarea online, conform sursei.
Potrivit comunicatului, cele două proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor sunt:
- Procedura de soluţionare prin propunerea unei soluţii, cu o perioadă medie de desfăşurare de 30 de zile, presupune soluţionarea unui litigiu sub supravegherea şi îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor şi concesiilor la care părţile se înţeleg în vederea soluţionării litigiului în cadrul SAL-Fin. În perioada de referinţă, un număr de 78 litigii au fost soluţionate prin acest tip de procedură.
- Procedura soluţionării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluţii, cu o perioadă medie de desfăşurare de 57 de zile, presupune pronunţarea unei hotărâri de impunere, care, dacă nu este atacată în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării, constituie de drept titlu executoriu. În perioada de referinţă, un număr de 333 litigii au fost soluţionate prin acest tip de procedură.
Soluţiile adoptate în procedurile derulate în 2023 de către SAL-Fin, indiferent de modul de soluţionare, au fost acceptate de părţi în proporţie de aproximativ 93%, arată datele comunicatului.
Cererile consumatorilor, preluate în analiză de SAL-Fin în cursul anului 2023, au vizat domeniul asigurărilor, respectiv circa 80% din total fiind aferente pieţei RCA, aproximativ 13% asigurărilor generale, iar 4% se referă la asigurările facultative CASCO, informează sursa citată.
În anul 2023, cea mai mare sumă obţinută în plus faţă de oferta iniţială a asigurătorului, de un consumator care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin, a fost de 373.450 de lei, reprezentând despăgubirea aferentă vătămării corporale şi contravaloarea raportului de evaluare medicală, conform ASF.
De asemenea, s-au primit sume importante şi în alte dosare instrumentate de SAL-Fin. Cu titlu de exemplu, într-un litigiu s-a primit suplimentar suma de 157.490 de lei, reprezentând diferenţa de despăgubire şi penalităţile aferente dosarului de daună deschis la un asigurător şi lipsa de folosinţă, transmite sursa.
În total, în anul 2023, consumatorii au primit în plus faţă de ofertele iniţiale ale asigurătorilor suma de aproximativ 1 milion de lei, ceea ce dovedeşte, încă o dată, utilitatea acestei entităţi pentru consumatori, potrivit datelor ASF.
Examinarea litigiilor supuse SAL-Fin este gratuită şi se realizează de către conciliatori independenţi şi imparţiali înscrişi în Registrul Conciliatorilor, relatează sursa. Acesta este constituit din persoane fizice cu pregătire şi cu experienţă profesională, atât în domeniul pieţelor financiare non-bancare, cât şi al soluţionării litigiilor pe căi alternative, conform ASF.