Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR face apel la intervenţia urgentă a Prim-Ministrului României, Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministrului Afacerilor Externe şi Ambasadorului României la Sofia pentru stoparea controalelor abuzive ale autorităţilor bulgare camioanelor înmatriculate în România care transportă mărfuri către din Austria, blocate timp de şapte zile la frontiera BG-RO, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, UNTRR a sesizat această problemă încă de la începutul anului Comisiei Europene precum şi autorităţilor relevante din România şi Bulgaria. Autorităţile bulgare menţin practicile de imobilizare timp de 7 zile vehiculele care transportă marfă pentru Austria. Menţionăm că această practică nu vizează doar autovehiculele înmatriculate în România, ci toate autovehiculele care transportă mărfuri către Austria.
De la începutul acestui an, situaţia timpilor de aşteptare a frontierei României cu Bulgaria s-a înrăutăţit semnificativ, din cauza intensificării controalelor autorităţilor bulgare pentru mărfurile care circulă din şi către Austria în toate punctele de trecere a frontierei BG-RO, precum şi pe reţeaua rutieră a Bulgariei, în urma angajamentului luat de Bulgaria faţă de Austria de a spori controalele la frontierele terestre în contextul procesului de aderare la Schengen. Datorită acestor controale amănunţite ale autorităţilor bulgare, se înregistrează perioade lungi de staţionare a vehiculelor inspectate. Camioanele transportatorilor români încărcate cu marfă pentru Austria sunt blocate la Ruse, unde transportatorii se plâng că sunt reţinute 7 zile, conform deciziei autorităţilor bulgare, fără a li se comunica în scris acest aspect şi operatorilor de transport. Unui transportator român din Giurgiu nu i se permite să treacă frontiera pentru că are camionul încărcat cu mărfuri pentru Austria, dar nu este lăsat să treacă nici măcar cu capul tractor fără remorcă, doar pentru a ajunge la domiciliul său din Giurgiu.
Controalele excesive ale autorităţilor bulgare pentru mărfurile către Austria agravează şi mai mult situaţia transportatorilor rutieri români la frontiera RO-BG, unde aceştia sunt puternic afectaţi de funcţionarea netransparentă a noului sistem de coadă virtuală la trecerea frontierei introdus de autorităţile bulgare din vara anului trecut. Gestionat abuziv de operatorul privat TIR Parking Ruse, "stăpânul absolut al frontierei Ruse" care gestionează după bunul plac atât coada virtuală cât şi mai multe locuri de parcare pentru camioane de la front BG-RO. Nu există nicio procedură de informare şi raportare către publicul larg şi nici pentru utilizatori. Transportatorii români sunt discriminaţi în parcările operate de TIR Parking Ruse, în care sunt obligaţi să plătească tarife de peste trei ori mai mari decât competitorii lor bulgari şi să aştepte peste 30 de ore pentru a trece frontiera BG-RO, în timp ce transportatorii bulgari sunt lăsaţi să treacă mult mai repede frontiera. Toţi operatorii de transport care aleg să utilizeze alte parcări din Ruse, aşteaptă un timp considerabil mai mare să treacă în faţă decât să utilizeze TIR Parking Ruse.
Sesizăm un conflict de interese major prin împuternicirea unui jucător de a arbitra jocul, în special prin acordarea dreptului TIR Parking Ruse de a gestiona coada virtuală pentru toate camioanele, în condiţiile în care acesta este şi operatorul a două dintre cele 8 parcări de camioane de la Ruse, dar care gestionează cca. 75% din capacităţi de parcare camioane din Ruse prin parcările proprii, fără nicio supraveghere sau monitorizare sau raportare către autorităţile din Bulgaria.
Astăzi operatorii de transport români acuză un tratament discriminatoriu din partea autorităţilor bulgare şi operatorului cozii virtuale şi parcărilor din Ruse, precum şi favorizarea transportatorilor bulgari, care treptat preiau contractul dintre România şi Bulgaria, pentru a putea face mai multe curse într-o săptămână, spre deosebire de transportatorii români care sunt limitaţi la o cursă pe săptămână.
UNTRR solicită implicarea Guvernului României în acţiuni urgente pentru deblocarea camioanelor transportatorilor români care aşteaptă zile întregi pentru a trece frontiera BG-RO, precum şi intensificarea intervenţiilor pentru eliminarea imediată a discriminării transportatorilor români la parcările din Ruse.
În lipsa unor măsuri urgente de rezolvare a acestei situaţii grave semnalate de anul trecut şi care s-a înrăutăţit şi mai mult anul acesta, transportatorii români solicită decuplarea României de Bulgaria în procesul de aderare la Schengen, având în vedere timpii extrem de ridicaţi de aşteptare pentru camioane la trecerea frontierei BG-RO care şi pe timpul verii
au ajuns la 72 ore la toate punctele de frontieră comune. Transportatorii arată că dacă oricum aşteaptă zile întregi să treacă frontiera BG-RO, aderarea României la Schengen fără Bulgaria, ar rezolva timpii de aşteptare dintre România şi Ungaria, timpi care se ridică de la 6 la 15 ore uzual, şi în timpul sărbătorilor din Ungaria, au înregistrat un maxim istoric de 4 zile.