Autorităţile europene nu mai pot prinde trenul reformelor structurale

CĂLIN RECHEA
Ziarul BURSA #Internaţional / 18 noiembrie 2016

Autorităţile europene nu mai pot prinde trenul reformelor structurale
CĂLIN RECHEA

Victoria lui Donald Trump în cursa pentru Casa Albă a scos la iveală numeroase probleme pentru "societatea Vestică", probleme pentru care autorităţile au recurs, până acum, la subterfugii destinate ascunderii lor sub preş.

Deja au apărut numeroase ştiri referitoare la renegocierea unor tratate comerciale de importanţă globală şi la disperarea autorităţilor europene, care sunt obligate, în sfârşit, să ia în considerare realităţi economice negate în ultima decadă.

"Trump este un simptom al sistemului Vestic, care nu a reuşit să se adapteze şi acum încearcă să conducă printr-o retorică violentă şi prin atacarea cetăţenilor şi naţiunilor care propun modele politico-economice alternative", scriu analiştii de la Global Europe Anticipation Bulletin (GEAB).

Oare chiar aşa de jos au ajuns liderii europeni? Se pare că răspunsul este afirmativ, în condiţiile în care sunt foarte puţini cei pregătiţi să recunoască eşecul politicilor economice bazate, aproape exclusiv, pe o relaxare monetară fără precedent istoric.

Această cursă iresponsabilă către idealuri de creştere dependente de permanenta creare a creditului din nimic de către băncile comerciale a ajuns în faţa unui obstacol de netrecut.

Într-o analiză recentă, Patrick Artus, economistul şef al băncii de investiţii Natixis, scrie despre creşterea economică nesatisfăcătoare din zona euro că "nu poate fi corectată nici prin politica monetară şi nici prin cea fiscală".

Opinia lui Artus, printre puţinele critice la adresa noilor propuneri venite de la FMI şi OECD, care recomandă utilizarea mult mai agresivă a politicii fiscale, are la bază realitatea economică a anilor trecuţi de la declanşarea crizei financiare globale.

Pentru economistul francez "politicile monetare şi fiscale expansioniste au fost deja utilizate pe o scară aşa de largă în zona euro, astfel încât au devenit nu doar ineficiente, ci periculoase".

Acesta consideră că trebuie rezolvate întâi problemele structurale şi instituţionale ale regiunii, printre care identifică, în primul rând, "lipsa mobilităţii capitalului între ţările din zona euro". Mai există apoi şi deficienţe serioase ale sistemului educaţional, care se reflectă şi în "productivitatea redusă a muncii şi diseminarea slabă a noilor tehnologii la nivelul companiilor".

Pentru ilustrarea deficienţelor din sistemul educaţional, inclusiv la nivelul şcolilor vocaţionale, Artus foloseşte exemplul Franţei, Spaniei şi Italiei, unde se înregistrează şi un nivel ridicat al şomajului în rândul tinerilor necalificaţi.

În ceea ce priveşte productivitatea redusă, economistul şef de la Natixis o pune pe seama dezindustrializării şi a investiţiilor reduse ale companiilor în noile tehnologii.

Din păcate, autorităţile europene fie că nu înţeleg adevărata natură a "duşmanului", fie urmează dictonul "înţelept" al lui Jean-Claude Juncker, care spunea, încă din 2007, că "toţi ştim ceea ce trebuie să facem, dar nu ştim cum să fim realeşi după aceea".

Tocmai din acest motiv, concluzia lui Patrick Artus este că "dezbaterea referitoare la ponderea politicilor monetare şi fiscale în zona euro nu este serioasă".

Economistul şef de la Natixis a mai descoperit şi manifestarea unui fenomen aproape imposibil în zona euro, conform teoriei din manualele de economie: inflaţia şi creşterea economică, în loc să manifeste o corelaţie pozitivă, sunt corelate negativ (n.a. creşterea unui indicator este însoţită de scădere celuilalt) în zona euro încă din 2010.

Dacă fenomenul continuă să se manifeste şi în viitor, Artus consideră că "va exista un conflict permanent între obiectivele politicii monetare, respectiv angajarea completă a forţei de muncă şi stabilitatea preţurilor".

Într-o analiză ulterioară, Patrick Artus a "demontat" sistematic şi principalele concepţii greşite care stau la baza construirii politicilor economice, nu doar în zona euro ci şi în economii cum este a noastră.

Prima este aceea a "necesităţii înlocuirii politicii monetare relaxate printr-o politică fiscală de aceeaşi natură", în principal prin urmărirea unor programe de "investiţii" guvernamentale în infrastructură, deoarece "creşterea investiţiilor publice conduce la îmbunătăţirea perspectivelor de creştere economică pe termen lung".

Chiar aşa? Nici pe departe, în condiţiile în care "această opţiune este lipsită de sens, pentru că politicile fiscale expansioniste nu pot funcţiona decât pe fondul unor politici monetare ultrarelaxate, care să prevină falimentul statelor prin reducerea dobânzilor aferente datoriei publice".

Economistul şef da la Natixis "demontează" la fel de eficient şi propunerile pentru adoptarea unor politici care să stimuleze cererea agregată, care pornesc de la ideea că vor fi urmate de stimularea producţiei interne.

În ultimul rând, Artus abordează şi "investiţiile deficitare la nivelul companiilor" şi subliniază că "principala problemă în multe ţări membre ale OECD nu este nivelul investiţiilor, ci calitatea acestora".

Iar aici, nici politica monetară şi nici cea fiscală nu pot face nimic. Dimpotrivă, politica monetară a BCE nu a făcut decât să conducă la creşterea volatilităţii preţurilor activelor financiare, la deteriorarea perspectivelor sistemului bancar şi la amplificarea excesivă a riscului referitor la ireversibilitatea relaxării cantitative, din cauza pierderilor masive generate de stoparea procesului de achiziţie a titlurilor financiare prin tipărire.

În acest stadiu al crizei globale, simpla relaxare a unor reglementări economice nu mai poate fi privită drept o "reformă structurală" care să faciliteze repornirea motoarelor economice. Adevăratele reforme structurale nu se pot realiza decât în sectorul privat, pe baza unui cadru legislativ care să permită adaptarea permanentă la noile condiţii de piaţă.

Autorităţile europene pot face acest lucru doar dacă "uită" ce a spus odată preşedintele Comisiei Europene, referitor la "cum să fim realeşi după aceea".

Oare idealul european nu merită sacrificiul politic al celor care au adus Uniunea Europeană în pragul dezmembrării şi intrarea lor în "cartea neagră" a istoriei, mai ales că alternativele nu mai există?

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. d.l Rechea eu nu sunt economist si asta cred ca ma ajuta sa percep lucrurile mai realist ca unii analisti.

    voiam demult sa va supun atentiei urmatoarea situatie: 

    modelele dupa care calculeaza economistii din bancile centrale si inst. de statistica inflatia mi se par inselatoare si subsecvdnt ideea ca tiparind bani multi nu e chiar un pericol mi se pare alunecoasa. 

    iata rationamentul meu si observatiile unui ne-economist. 

    1. crearea de bani din nimic NU duce la inflatie pe costul alimentelor sau energiei datorita supra-productiei si a unui enorm avans tehnologic datorat generatiilor anterioare nu politicienilor de azi. 

    2. inflatia se manifesta deja puternic pe partea fortei de munca supra-calificate . 

    de ce? 

    pai daca sunt multi , prea multi bani ceea ce este la vanzare in cantitate tot mai rarisima acolo mijeste hiper-inflatia 

    a. primo: serviciile medicale al caror cost creste continuu in occident, iar in tarile sarace asistenta medicala tinde spre zero 

    prognosticul meu e ca si in romania medicii pot devenii milionari in euro prin leafa... 

    us canada nu mai vb. 

    etc. 

    situatia e cu atat mai complicata de faptul ca politicile wellfare pe datorie ale statelor occidentale au SUBMINAT dorinta de educatie in generatii intregi din occident, din moment ce banul se castiga usor bun sa te perfectionezi daca lipsea necesitatea. 

    sunt o gramada de meserii deficitare in occident. si nu este de unde sa sse aduca forta de munca inalt calificata pt. ca tarile inapoiate au si sisteme de educatie inapoiate .specifice unor colonii. 

    intuitia mea e ca vom aavea hiper-inflatie si ca ea va veni in valuri .... 

    prima data se va vedea pe.salarii 

    medici 

    apoi it ,ingineri, aviatori 

    rmatorul nivel electricieni, sudori etc 

    yellen de la fed o tot da ca sunt aproape de full-employment  

    complet gresit. au 90 mil adulti care nu lucreaza.dar ea si altii sunt ingrijorati de cresterile salariale din cateva sectoare unde NU se gasesc salariati 

    sper cat de cat clar 

    solutia :

    recorme structurale numai ca trenul a fost ..demult pierdut 

    1. in tarile sarace asistenta medicala tinde spre zero. nu ca si costuri ci in sensul ca nu va mai exista.

      desigur occidentul va face got posibilul sa exporte inflatia inafara lui si sa aduca TOTI lucratorii calificati din tarile sarace. 

      ceea.ce.le va condamna la subdezvoltare.

      cazul ro mi se pare relevant si mi se pare amuzant cum un tantalau ca iohannis crede ca trebuie sa se lupte pt. drepturile romanilor de a munci in uk. nu ni dau inapoi nici cu forta:) 

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb