BANCA MONDIALA:  Sistemele de sănătate, plasele de siguranţă şi sprijinul acordat companiilor au o importanţă critică pentru protejarea cetăţenilor şi a surselor lor de venit

D.F.
Internaţional / 9 aprilie 2020

Sistemele de sănătate, plasele de siguranţă şi sprijinul acordat companiilor au o importanţă critică pentru protejarea cetăţenilor şi a surselor lor de venit

Politicile publice decisive în prioritizarea investiţiilor în sistemele de sănătate şi care reprezintă plase de siguranţă pentru cetăţeni, în special pentru cei mai vulnerabili, au o importanţă critică pentru reducerea impactului pe care îl are pandemia de COVID-19 (Coronavirus) la toate nivelurile în Europa şi Asia Centrală, se afirmă în Prognoza economică actualizată pentru primăvara anului 2020 (Spring 2020 Economic Update), realizată de BancaMondială pentru această regiune, arată un comunicat remis Redacţiei.

În plus, ţările din această regiune pot contribui la susţinerea activităţii economice prin sprijinirea sectorului privat cu credite temporare acordate persoanelor juridice, cu reduceri fiscale sau cu amânări la plata unor impozite. Întreprinderile mici şi mijlocii care suferă de pe urma impactului pandemiei ar putea obţine beneficii semnificative constând în subvenţii bine direcţionate acordate de autorităţile guvernamentale.

"În această perioadă extrem de dificilă, este imperios necesar ca autorităţile să acţioneze în mod decisiv," a declarat Cyril Muller, Vicepreşedinte al Băncii Mondiale pentru Europa şi Asia Centrală. "Acest lucru implică măsuri rapide de consolidare a sistemelor de sănătate şi a plaselor de siguranţă din domeniul social, măsuri de sprijinire a sectorului privat şi de menţinere a stabilităţii financiare şi a încrederii publice - factori critici pentru cetăţeni".

Proiecţiile privind implicaţiile economice ale COVID-19 sunt supuse unor incertitudini majore. Prin urmare, raportul conţine şi o serie de simulări pentru a ilustra între ce limite se pot manifesta ritmurile de creştere în contextul pandemiei. Conform scenariilor, creşterea regională va fi afectată de recesiune în anul 2020, contractându-se cu −4.4% până la −2.8%, sub presiunea pandemiei de coronavirus, înainte de a-şi reveni în 2021 pe măsura introducerii unor măsuri de politici publice, a revenirii graduale a preţurilor la nivel mondial şi a reconsolidării relaţiilor comerciale, mai precizează sursa.

"Distanţarea socială şi suspendarea activităţilor comerciale neesenţiale şi a şcolilor sunt măsuri necesare pentru a reduce propagarea pandemiei şi pentru a salva vieţi omeneşti," a declarat Asli Demirguç-Kunt, Economist-şef al Băncii Mondiale pentru Europa şi Asia Centrală. "În acelaşi timp, politicile publice trebuie astfel elaborate încât să ducă la o minimizare a costurilor economice ale acestor măsuri şi să asigure un proces de revenire cât mai scurt, reluat imediat ce pandemia se încheie."

Măsurile de sprijin, cum ar fi transferul de fonduri sau subvenţiile pentru instituţiile din domeniul sănătăţii, menite să vină în sprijinul persoanelor şi familiilor vulnerabile, scutirile temporare de la plata unor impozite şi creditele fiscale vor avea o importanţă vitală pentru amortizarea şocului generat de recesiune şi pentru păstrarea locurilor de muncă, se arată în cadrul raportului.

Pandemia de COVID-19 s-a produs într-un moment în care regiunea este afectată de o serie de vulnerabilităţi. Ritmul de creştere pe pieţele emergente şi la nivelul economiilor aflate în curs de dezvoltare în Europa şi Asia Centrală a încetinit la 2,2% în anul 2019. Începând cu luna februarie, regiunea a depus eforturi susţinute pentru a putea face faţă atât crizei imediate din domeniul sănătăţii, cât şi provocărilor pe termen lung generate de pandemia globală.

Grupul Băncii Mondiale ia măsuri ample şi rapide pentru a ajuta ţările aflate în curs de dezvoltare să-şi consolideze reacţia în faţa pandemiei, să ajute la creşterea controlului în ceea ce priveşte răspândirea bolilor, să amelioreze capacitatea de intervenţie în domeniul săntătăţii publice, precum şi să ajute sectorul privat să continue să funcţioneze şi să menţină locurile de muncă. Grupul Băncii Mondiale va acorda un sprijin financiar de aproximativ 160 miliarde USD în următoarele 15 luni pentru a ajuta statele să-i protejeze pe cei sărăci şi vulnerabili, pentru a sprijini mediul de afaceri şi procesul de recuperare economică.

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278