BCR, ameninţată cu insolvenţa de un SRL care pretinde două miliarde euro
Mihai Antonescu
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 12 septembrie 2018
• O hârtie de valoare pe care poţi scrie cu pixul oricâte miliarde vrei
Prospectând lumea financiară pestriţă în care trăim, am dat peste câteva manifestări paroxistice ale aberantului care ne domină destinul economic.
În imagine se poate admira o cambie în alb pe numele trăgătorului Zed Marketing Group SRL.
Cambia, sau trata, este un titlu de credit negociabil şi un instrument de plată care constată obligaţia asumată de către un debitor de a plăti la vedere sau la o scadenţă fixată, beneficiarului sau la ordinul acestuia, o sumă de bani determinată. Subliniez, determinată. Cum se explică existenţa unei asemenea hârtii în alb care circulă şi e vânturată pe sub nasul diverselor entităţi?
SC Zed Marketing Group SRL, trăgătorul, cel care dă ordinul necondiţionat de plată unei terţe persoane în contul unui beneficiar, este o societate comercială din sectorul 3 al Capitalei. Zed Marketing există din anul 2002, aşa cum o certifică numărul de înregistrare la Registrul Comerţului, avea doi angajaţi în 2014, cu o cifră de afaceri, în acel an, de 32.532 lei şi o pierdere de 94.551 lei.
Mergând pe site-ul Ministerului de Finanţe, constatăm că Zed Marketing are în mod tradiţional pierderi mult mai mari decât cifra de afaceri - 190.351 RON pierdere, faţă de 97.600 RON, venituri, în 2008, 133.297/2883 - 2009, 1650/ 0, în 2010.
Reprezentantul legal al SC Zed Marketing Group SRL este doamna Carmen Păştin. La o căutare rapidă aflăm, din articole varii publicate de Jurnalul Naţional, România Liberă, Lumea Justiţiei, Gândul etc., că doamna Păştin este "denunţător de profesie", fost avocat, fost judecător financiar al Colegiului Jurisdicţional al Camerei de Conturi Călăraşi (revocat de Ion Iliescu printr-un decret din 30 iunie 1994), "implicată, în calitate de reprezentant al Ministerului Turismului şi ulterior ca avocat în scandalul legat de Hotelul Cota 1400, deţinut, la acel moment, de controversatul Gigi Kent" sau "apropiată a unor pretinşi moştenitori ai averii familiei Şuţu".
Am mai aflat că doamna Păştin a fost exclusă din Baroul Bucureşti prin Hotărârea nr. 2/25.03.2004.
În fine, nu mi-am propus decât să-mi fac o idee asupra persoanei, nu să obţin un portret detaliat al acesteia, mă interesează cambia şi nu activitatea generală a doamnei Păştin, pe care nu o cunosc şi pe care nici nu ţin neapărat s-o cunosc, mai ales că domnia sa pare mai degrabă supărăcioasă... La o căutare după cheia "pastin carmen" pe Portalul Instanţelor de Judecată din România au fost returnate 2077 rezultate.
• BCR ameninţată cu falimentul în temeiul unei cambii în alb
Răscolind după indicii relative la numita cambie, prin mijloace specifice şi nespecifice muncii de gazetar, am dat peste o notificare adresată BCR şi unui număr de alte nouă persoane fizice şi juridice, prin care doamna Păştin convoca, în data de 22.06.2016, la sediul Biroului Executorului Judecătoresc Andrei Ionel, în B-dul Brătianu, o adunare în cadrul căreia domnia sa, expeditorul, urma să intre în posesia unor imobile. În caz contrar, de imposibilitate de predare a clădirilor, doamna Păştin arăta că, în urma unei expertize extrajudiciare comandate de domnia sa, suma ce i se cuvine este în cuantum de 9.130.526.007, 03 lei, echivalentul sumei de 2.077.077.735,90 euro.
Nu insist asupra logicii abracadabrante care determină convingerea doamnei Carmen Păştin că i s-ar cuveni două miliarde de euro pentru niscai imobile, nici asupra temeiurilor prin care acestea ar trebui să intre în patrimoniul doamnei.
Citez din notificarea/somaţia cu pricina:
"Restul creanţei se va executa prin emiterea de titluri cambiale..." (...) "Nu este exclusă posibilitatea reală a declanşării procedurii insolvenţei BCR".
Adică, doamna Păştin, prin Zed Marketing Group, ameninţă o superbancă, BCR, că trage o cambie, în alb, în care va înscrie fabuloasa sumă pretinsă într-o speţă caraghioasă.
O cambie trebuie să conţină o sumă înscrisă şi semnătura trasului. Altfel, nu valorează nici cât o ceapă degerată. Cum să ameninţi pe cineva, cu atât mai mult o bancă, fluturând o cambie albă?!?
Dar, notificarea doamnei Păştin e făcută şi trimisă prin concursul unui cabinet de avocat şi al unui birou de executor judecătoresc. La rândul său, doamna Păştin a fost avocat şi chiar judecător. Toţi redactanţii şi operanţii somaţiei au pregătire juridică.
Ce-ar presupune această aberaţie, recte ameninţarea BCR cu o cambie în alb?
Că ar trebui, în România, să existe o mai mare exigenţă cu cine devine judecător sau executor, cui permitem să practice avocatura...
Acuma, de vreo 30 de ani dau lecţii avocaţilor, calc executori în picioare şi persiflez magistraţi care nici măcar nu-şi dau seama... În fiecare zi vorbesc cu jurişti reputaţi care nu înţeleg o iotă din materia de anul 2 sau 3, cu eminenţi care, într-un sistem educaţional sănătos, n-ar fi trebuit să absolve gimnaziul...
Relativ recent am văzut două judecătoare ţanţoşe de la Curtea de Apel, secţia penală, care au mers să dea examen pentru Curtea Supremă, au luat sub 5 şi au revenit la instanţa de apel ca să se joace cu vieţile şi destinele oamenilor.
• Banca nu cedează, dar nici nu se miră
Am intrat în posesia răspunsului formulat de BCR la notificare. Banca nu s-a prezentat la termenul la care a fost somată să o facă, doamna Păştin n-a reuşit să pună mâna pe alea două miliarde de euro iar subsidiara românească a Erste n-a intrat în faliment. Se pare că toată fantasmagoria n-a stat în picioare, nici în genunchi şi n-a mers nici măcar de-a buşilea.
Unii ar putea descrie toată tărăşenia ca pe o poveste cu nebuni.
N-o să redau în întregime replica formulată de Florinela Vasilescu şi Valentin Vidrighin de la Biroul Litigii al Direcţiei Juridice a BCR în 21.06.2016.
Banca se referă la faptul că nu se află în posesia niciunui imobil pe care doamna Păştin ar fi îndreptăţită să-l revendice, că nu există titluri executorii împotriva băncii, ş.a.m.d..
Referitor la ameninţarea cu tragerea cambiei, citată mai sus, juriştii BCR spun doar atât:
"Nu există un drept al petentei de emitere a unor titluri cambiale împotriva băncii."
Nici măcar nu fac mişto de ea, de petentă!
Am reţinut doar formularea improprie. Cuvântul "împotriva" nu avea ce căuta în propoziţie... Arată o percepţie subliminală a unei ameninţări. Nu poţi fi ameninţat cu un formular. Să existe şi alte cambii, mai puţin albe, în poveste?
Eu am o singură nelămurire:
Cum s-a pus BCR în această situaţie? Cum a dat un formular de cambie unei societăţi care, probabil, avea 12 lei în cont, care cheltuieşte mai mult decât produce, care nu e f'un antreprenor vestit în comerţul maritime, prins în hora elitistă a marilor armatori, agenţi de shipping şi importatori.
Cum a ajuns o cambie în alb în mâna doamnei Păştin, ca o armă, ca un element de presiune, nicidecum ca un mijloc de plată, astfel încât aceasta nu numai s-o plimbe prin târg, dar să şi ameninţe cu ea în documente legale?
Aş mai dori să punctez ceva...
Cum poate un expert să stabilească valoarea unor căsoaie de pe la noi, să stabilească penalităţi, şi să ajungă la două miliarde de euro, de capul lui?!?
Vorbeam cu un avocat şi îmi spune: "E o expertiză extrajudiciară!"
Şi ce? Diferenţa între o expertiză judiciară şi una extrajudiciară e că una e dispusă de instanţă sau organul abilitat de control iar cealaltă nu. Dar, expertul ar trebui să procedeze la fel de legal, competent şi deontologic.
De unde scot experţii români asemenea cifre? Terenuri de milioane, retrocedări exorbitante, despăgubiri fabuloase la rechiziţii?
N-ar trebui să ne cam debarasăm, pe criterii profesionale, de toţi pseudo-experţii care ne subminează economia cu cifre din burtă?
Cred că avem două opţiuni: sau ne străduim să dăm valoare lucrurilor, o valoare certă, reală, sau, într-o ţară în care nu există repere solide, bursă la nimic, unde nici preţul de pe etichetă nu poţi să-l crezi, până la casă, umblăm numai cu hârtii în alb, pe care fiecare poate scrie cât crede şi cât doreşte.
1. care imagine?
(mesaj trimis de marsyas în data de 12.09.2018, 01:17)
unde-i cambia?
1.1. Mda... (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 01:32)
Nici eu n-o vaz. O fi in editia tiparita macar? Sint pe un Bberry caruia tocmai i-am stricat touch screen-ul asa ca nu pot rascoli. Eu o am si am dat-o, dimpreuna cu scrisorile Pastin catre BCR si reply. Nu e grav, ca se intelege, un formular de cambie cu numele srl-ului pe el nu spune mare lucru in plus. Sper sa se ilustreze insa urmatorul articol din serie, acolo e interesant de vazut. Noi, astia mai batrini, burdusim textele cu facsimile, de pe vremea zincului, ni se pare mai convingator...
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de MAKE în data de 12.09.2018, 10:00)
Da, eu sint de vina, n-am transmis ilustratiile in Redactie, deoarece se aflau intr-un alt e-mail.
Pe de alta parte, domnule Mihai Antonescu, stiti foarte bine ca nu mie trebuie sa imi trimiteti articolele.
Scuze, am cerut, acum, atasarea documentelor.
1.3. Nu le-am trimis si pe cealalta adresa? (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 10:17)
O sa-mi dau afara secretara, consilierii, soferul si menajera!:))
1.4. Doamne... (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 10:33)
Chiar ca sinteti operativi! N-am mai vazut la nici un ziar o asemenea viteza de reactie, si nu e prima oara...
1.5. MA (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.09.2018, 11:08)
Nu-i nevoie, tu esti singurul care trebuie sa te duci URGENT la un medic, preferabil psihiatru...!
1.6. Faptul ca, printre cei care ma injura... (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 11:23)
...scrii relativ corect, imi modereaza enervarea. Daca ai argumenta, daca ai dezbate, ar fi si mai misto. Crezi ca nu pot sa replic la fel de abject? La ce-ar folosi?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.09.2018, 07:16)
Când îi trimite la moș Ion cu Măria poate plătesc când îi trimite la dintrastia care fac la fel nu plătesc că au o armată de departament juridic?
2.1. Nici n-au juristi prea rai... (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 08:41)
Nu numai in centrala, dar si in sucursale, ceea ce e rar in Romania... Fata de BT si BRD, la ei e parfum! Doar Citi si turcii mai aspira la departamente de profil cit de cit.
3. Doamna...
(mesaj trimis de Prostu satului în data de 12.09.2018, 09:50)
... are si dansa o varsta. N-a bagat de seama denominarea de mai ieri-alaltaieri, asa ca a scris suma tot in lei "vechi". De fapt, e vorba de 913 mii lei, cca 200keuro, o suma compatibila cu valoarea unui imobil modest prin vreo mahala bucuresteana.
3.1. Doamna... (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 10:20)
Cind e vorba de bani, supranomineaza si mai pune zerouri pina se termina pasta la pix. Cred ca, intre timp, penalitatile acumulate in mintea ei umilesc bugetul de inarmare al SUA pe fo trei cincinale! De-aia tiparesc americanii bani, sa tina pasul cu piata noastra imobiliara!
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.09.2018, 18:44)
Hahahaha
4. Mesaj eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 12.09.2018, 11:09)
...
4.1. Bancile sint un rau necesar... (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 11:31)
BCR nu e cea mai rea dintre ele, daca sint sincer si consecvent obiectiv. Ca la orice institutie mare, cu mult personal, numarul prostilor si ticalosilor e mai mare, in valoare absoluta, dar procentul nu difera dramatic. Banca mi se pare mult mai ok decit Unicredit, BRD sau Transilvania, mult sub ING sau Citi. Exista banci proaste cu anumite sectoare excelente si banci bune cu pete negre pe alocuri. Ca sa fie perfect, ar trebui sa ne imbogatim nesimtit si sa lucram numai cu banci private elvetiene, sa bem sampanie pe canapele Chesterfield si sa dispunem plati verbal, sa ne imprumutam pe cuvint de onoare si sa ridem de pierderi pe terenul de golf...
4.2. Pusculitele neocomunistilor vor exploda! (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Vali în data de 12.09.2018, 13:23)
BCR e cea mai rea! Trebuie demolata! Deja cu BRD procesul a inceput! ... toti neocomunistii vor fi eliminati, ei si pusculitele lor speciale si corupte !
p.s. multumesc calduros cenzorilor Bursa care mi-au sters mesajul ! Oricum neocomunistii vor fi arsi! :D :D :D ... cu sau fara cenzura voastra!
4.3. Nu-i cenzura... (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 14:35)
E politica ziarului, cind intri in casa cuiva, te conformezi regulilor. BURSA nu e Kamikaze, nici Atac la persoana. Si eu mai sar calul dar nu pot sa ma supar cind sint adus in limitele civilului si profesionismului. Pe de alta parte, eficacitatea atacului la o entitate nu sta in vehementa si admonestarea publica rareori produce daunele estimate. Articolul meu nici macar nu ataca banca in speta, semnaleaza si pune niste intrebari. Nu ca m-as codi sa injur bancile, cind se cer injurate...
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.09.2018, 15:58)
Omul s-o fi referinte la rețeaua infracțională din BRD.
Cine uită istoria BRD și cum a fost ea privatizată cu tablagii în interior riscă s-o repete. Baltazar nu mai poate confirma.
4.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.09.2018, 15:59)
Referind
4.6. Toate... (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 19:40)
...privatizarile au fost dubioase. Privatizarea e un non sens. Noi am inventat prostia asta ca opus al nationalizarii. Forma de trecere din public in privat e vinzarea. Noi am inceput cu "Nu ne vindem tara!" si am sfirsit dind-o gratis, pe bani de tigari, in fel si fel de sisteme penibile. Banci sanatoase sint alea care au venit cu bani, cu un plan si cu know how de generatii. Au venit sanatoase si le-am imbolnavit noi, cu legile noastre, cu aparatul nostru fiscal si cu BNR, aceasta BOR cu cravata.
4.7. da! (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de Vali în data de 12.09.2018, 20:39)
da, m-am referit la retelele exceptional de dubioase la granita gri intre politic - economic - bancar unde sunt implicate jeguri politice si implicati baietei cu ochishori albastri ... BCR si BRD au profilul Bancorexului (dar la o scara mai mica) prin permisiuni acrodate din interior si sisteme de management al riscului / control intern / audit exceptional de laxe si cu gauri ...
BCR si BRD sunt pe faras ... am mai cunoscut la vremea respectiva o banca care de asemenea era gaurita pe toate partile de politicieni (Volksbank) ... .
p.s. am experienta 8 ani in bancar doar in joburi in zona de audit / control intern , stiu ce zic ...
p.p.s. ma iertati ca mai injur sau ma exprim mai colorat, sunt baiat bun si cult , chiar daca mai bag o '' p*zda ma-sii" :D :D :D ...
4.8. eh, mai injur si eu :) (răspuns la opinia nr. 4.3)
(mesaj trimis de Vali în data de 12.09.2018, 20:40)
:) ok
4.9. Cauta astia de la BNR... (răspuns la opinia nr. 4.7)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 20:56)
...un om la rezolutie bancara, cu backround de audit intern, si nu gasesc! E un super job, cu perspective...
4.10. e o idee interesanta, dar... (răspuns la opinia nr. 4.9)
(mesaj trimis de Vali în data de 13.09.2018, 18:40)
:) ... mmm ... nu inca :) urmeaza o mare schimbare sociala si politica ... si cei ce sunt acum prin ministere, in asf, bnr, etc... vor fi schimbati in bloc. Se va face o tabula rasa in institutiile publice si in companiile cu capital de stat peste nu multa vreme.
Dar ei nu stiu ceea ce eu stiu. :)
Da, e o idee, dar nu inca. :) Conteaza mult temporizarea in cazul unei alegeri . Si la ce ghem urat de interese teleghidate de Isarescu Manole zace acolo la BNR ... cah! :) Nu inca! Va veni vremea, dar nu inca.
4.11. Gladiator (răspuns la opinia nr. 4.10)
(mesaj trimis de MA în data de 13.09.2018, 20:02)
Not yet... not yet...
De-abia astept sa vina vremea!
5. Pacat
(mesaj trimis de WS în data de 12.09.2018, 12:51)
Ideea d-lui autor e clara si, dupa parerea mea de novice, corecta. Tema este si ea potrivita cu natura publicatiei, are un rol educativ si informativ important. Pacat de lungimea exagerata a expunerii si de stilul neaos "romanesc/bucurestean" al prezentarii. Auto celebrarea infumurata continuta in fraza "de vreo 30 de ani dau lecţii avocaţilor, calc executori în picioare şi persiflez magistraţi" e indicativa in acest sens...
5.1. Sint prea batrin... (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 14:29)
... sa ma vindec de grafomanie, suficienta si anacronicul stil literar-gazetaresc. Dealtfel forma e cea care m-a consacrat, nu fondul... N-am multe de spus dar le spun frumos.
5.2. asa e el! (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.09.2018, 14:43)
asta e farmecul lui!
5.3. Iata... (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 14:54)
O descriere perfecta in cuvinte putine! Mereu l-am admirat pe Ion Pillat. Si pe autorii de hai ku-uri... Care era ala cu punctul, preastimate domnule Make, Hokusai?
5.4. Naturalia... (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 16:06)
Si acum, astept publicul larg, mapamondul, Universul sa-mi spuna; cind am avut eu un proces care sa se fi terminat altfel decit am vrut eu? Care e executorul ala care a luat un cent de la mine sau de la un client al meu? Care e avocatul pe care sa nu-l fi invatat ceva? Care e procurorul sau judecatorul care sa ma fi pus sa execut un minut de detentie, o secunda de munca in folosul comunitatii, care sa-mi ia un leu din portofel? Pe portal nu sint decit zece cauze in care sa fiu parte si inca vreo zece cu societatile mele... Dar, din 1983 pina in 2018 au fost sute de spete. Ce jurist de banca n-am biruit? Ce companie n-am determinat sa-mi faca pe plac, chiar neavind dreptate? Are cineva un exemplu? QED, pot sa ma laud cit vreau!
5.5. Nu vreti sa reprezentati EGB (răspuns la opinia nr. 5.4)
(mesaj trimis de The Brute în data de 12.09.2018, 21:08)
in speta celor 5 miliarde EUR care s-au transformat din rezerva de capital in rezultat reportat prin contractele de fuziune ale celor 2 SRL URI austriece in 2014 cu muma lor vieneza...
5.6. Ma intrebam pe unde sinteti!:)) (răspuns la opinia nr. 5.5)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 21:32)
Am scris o serie de texte pe ideea hirtiilor de valoare fara valoare. Ma rog, initial era o saga monumentala, m-a pus venerabilul domn Make sa sparg pe principiul "o idee - un text". Deh. Cite subiecte, atitea obiceie! Nu stiu daca au luat verde la publicare toate. Miine ar trebui sa fie unul cu niste eurobonduri, iar poimiine o poveste generala, unde vorbesc si de cursul dublu de la noi de pe vremuri, si de treaba aia cu Chisinaul, Moldova - noua Romanie post revolutionara. Poate va prindeti de idee!
5.7. sunteti o personalitate fabuloasa (răspuns la opinia nr. 5.6)
(mesaj trimis de The Brute în data de 13.09.2018, 00:16)
si probabil singurul capabil sa explicati de ce votul in Teleorman este etern si dividendele pot fi incasate fara activitate vitala
6. fără titlu
(mesaj trimis de gigi în data de 12.09.2018, 21:22)
o ai de doi ani. probabil de atinci. de ce-o scoti acuma?:)
6.1. Exact! (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de MA în data de 12.09.2018, 21:38)
De fapt, cambia am vazut-o in 2016. Au vrut niste avocati sa ma angajeze sa negociez cu BCR. Normal, cu un formular alb n-aveam ce negocia, mai usor era cu un pistol si cu un ciorap pe fata!:)) N-o puteam da atunci, ca nu prea era etic...Acum, la o discutie cu Make si cu The Brute, mi-a venit ideea sa scriu ceva despre hirtiile de valoare fara valoare. Am dat niste telefoane si am facut rost de corespondenta dintre Pastin si banca. Da' ce, nu-i misto? Daca ma publica cu tot ce-am scris, am o poveste tare si cu ING Group, cu poze frumoase.:)