Piaţa de leasing din România ar putea înregistra anul viitor o creştere de 10%, similară celei din 2008, pe fondul turbulenţelor de pe pieţele internaţionale şi a reducerii tranzacţiilor pe segmentele auto şi imobiliar, a directorul general al Lease-Plan România, Bogdan Apahidean, citat de NewsIn.
"În acest an, estimăm că piaţa totală de leasing va ajunge la puţin pes-te 5,5 miliarde euro, în creştere cu circa 11% faţă de 2007", a menţionat Apahidean.
Domnia sa a adăugat că evoluţia acestei pieţe în 2009 depinde de capacitatea firmelor de leasing de a atrage finanţare. "Cel mai afectat segment de leasing va fi imobiliarul, care are o pondere mai mică de 10% în total piaţă, al doilea segment fiind cel auto, care are o cotă de circa 70%", a explicat şeful LeasePlan.
Companiile de leasing trebuie să fie foarte atente la costuri în perioada crizei şi să nu investească acum în domenii cu potenţial scăzut de dezvoltare anul viitor, consideră el.
Apahidean a adăugat că există posibilitatea ca anumiţi clienţi şi mai ales firme să nu mai deţină venituri pentru a-şi plăti ratele către compania de leasing, din cauza scăderii afacerilor proprii.
Şeful LeasePlan nu a exclus posibilitatea ca şi clienţii cu afaceri solide în prezent să fie afectaţi de scăderea consumului la nivel naţional, fiind astfel nevoiţi să-şi reducă dezvoltatea afacerilor.
Piaţa de leasing operaţional a crescut cu peste 100% în acest an
În ce priveşte evoluţia pieţei de leasing operaţional în perioada de criză, şeful LeasePlan consideră că "ar putea exista două tendinţe în preferinţele clienţilor, care deocamdată s-au manifestat foarte timid: o parte dintre clienţi preferă să facă alt-ceva cu banii decât să-i investească în maşini - şi să apeleze la închiriere pe termen lung, respectiv la leasing operaţional şi management de flote, iar cealaltă parte a clienţilor nu ia încă nicio decizie, aşteptând să vadă efectele crizei".
Potrivit lui Apahidean, societăţile care deţin flote de vehicule şi vor să se extindă se pot confrunta cu reduceri de lichidităţi cauzate de criza financiară, motiv pentru care serviciile de leasing operaţional ar putea fi o soluţie de reducere a cheltuielilor.
"Firmele îşi pot reduce costurile cu întreţinerea flotei de maşini apelând la serviciile de leasing operaţional", a explicat şeful LeasePlan.
Piaţa de leasing operaţional a avansat cu peste 100% în acest an şi păstrează un potenţial mare de creştere şi în 2009, consideră el.
"Având în vedere ponderea actuală a pieţei de leasing operaţional, de circa 6% din totalul pieţei de leasing, există potenţial de creştere spre 10% la sfârşitul lui 2009", a adăugat Apahidean.
Directorul general al LeasePlan şi-a propus ca, în 2009, compania pe care o conduce să fie mai activă în ceea ce priveşte informarea clienţilor despre beneficiile managementului de flote, explicându-le că este mai avantajos să plătească pentru utilizarea unui autovehicul, decât să îl deţină şi să investească bani în el. "Autoturismele sunt mijloacele fixe care se devalorizează repede", a menţionat şeful LeasePlan.
În 2007, valoarea bunurilor finanţate în leasing pe piaţa românească a avansat cu 51,6%, până la 4,94 miliarde euro.
În primele nouă luni, piaţa româ-nească de leasing a avansat cu 29,7%, până la 4,296 miliarde euro, comparativ cu creşterea de 42% înregistrată în ianuarie-septembrie anul trecut.
Însă efectele scăderii puternice a vânzărilor auto ar putea afecta puternic piaţa de leasing începând cu luna octombrie, potrivit unei declaraţii din 14 noiembrie a secretarului general al ALB, Adriana Ahciarliu.
LeasePlan România vrea să intre pe profit în 2011, după o dublare anuală a flotei gestionate
Filiala din România a companiei olandeze de leasing operaţional Lease-Plan Corporation estimează că va administra până la sfârşitul lui 2009 o flotă de 2.500 de autovehicule şi va intra pe profit în 2011, după o dublare anuală a flotei gestionate, a de-clarat directorul general al Lease-Plan România.
"Pentru acest an, am estimat circa 1.100 de autovehicule, iar după primele 11 luni ale acestui an am depăşit deja această ţintă. Până la sfârşitul lui 2008, credem că vom gestiona peste 1.200 de autovehicule, iar în 2011 estimăm că vom intra pe profit, după o dublare anuală a flotei gestionate", a spus directorul general al LeasePlan România, Bogdan Apahidean.
El a adăugat că, în 2010, estimea-ză acelaşi ritm de creştere, res-pectiv o dublare a flotei de autovehicule administrate faţă de anul anterior.
"Ne-am depăşit estimările pentru acest an datorită forţei de vânzare, care a explicat avantajele acestui produs. Pentru 2009 ne-am propus să îmbunătăţim relaţia cu furnizorii, care au un rol important în ce priveşte calitatea serviciilor", a mai spus Apahidean, care estimează o cifră de afaceri de pes-te 8 milioane lei la sfârşitul acestui an.
LeasePlan România a intrat pe piaţa românească în martie 2007 şi a devenit operaţională în luna septembrie a aceluiaşi an, printr-o investiţie iniţială de circa 1,3 milioane euro.
LeasePlan România face parte din grupul olandez LeasePlan, deţinut de un consorţiu alcătuit din Volkswagen Group, cu o participaţie de 50%, Compania de Dezvoltare Mubadala din Abu Dhabi, cu 25%, şi Grupul Olayan (25%).
În cazul leasingului operaţional pe segmentul auto - cel mai răspândit, companiile pot beneficia de o flotă de maşini pe o anumită perioadă de timp, în urma semnării unui contract de leasing operaţional cu o firmă specializată, care se ocupă şi de gestiunea flotei.