Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) lansează şi în acest an o serie de interviuri cu reprezentanţi ai top-managementului bancar, pentru a veni în sprijinul informării consumatorilor de servicii financiare cu privire la relaţia lor cu băncile şi cu propriile finanţe.
Demersul vine în contextul dificil pe care îl traversăm, atât din punct de vedere macro-econommic, cât şi geo-politic. Pe parcursul a 12 întâlniri găzduite de CSALB, jurnalişti cunoscuţi din presa economică intră în dialog cu preşedinţi sau vicepreşedinţi de bănci comerciale, cu directorul juridic al Băncii Naţionale a României şi cu managementul Asociaţiei Române a Băncilor, cu profesori universitari, precum şi cu avocaţi reputaţi, potrivit unu comunicat de presă al Centrului.
Rezultatul proiectului CSALB este reprezentat de 12 podcasturi de educaţie financiară pe teme actuale din economia României.
Invitaţii din prima serie de podcasturi vorbesc despre motivele pentru care este bine să economisim şi să fim prudenţi în această perioadă, ne arată de ce trebuie să mergem la bancă aşa cum mergem la medicul de familie şi din ce motiv creditarea responsabilă nu este doar în sarcina băncilor, ci şi a consumatorilor, dar menţonează şi cum va arăta bankingul viitorului şi datorită cărui fapt inteligenţa artificială nu poate înlocui sucursalele şi agenţiile bancare.
• Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul CSALB: "În ceea ce priveşte modul în care băncile se raportează la consumatorii de servicii financiare, cred că instituţiile bancare ar putea avea o strategie comună"
Educaţia financiară este atât de importantă, încât poate da direcţia unui popor în a fi sărac sau bogat, în condiţiile în care serviciile financiare au o cotă extrem de importantă în economie, afirmă Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul CSALB, întrebat de Dan Popa, senior editor Hotnews.ro pe subiect. Domnul Păunescu subliniază: "Cu toate acestea, educaţia financiară nu poate fi impusă consumatorilor. Aceştia trebuie să fie informaţi cu privire la costurile unui produs financiar. Nu au nevoie să ştie cum se calculează ROBOR-ul şi IRCC-ul sau cum funcţionează şi ce reprezintă indicatorii macroeconomici.
În ceea ce priveşte modul în care băncile se raportează la consumatorii de servicii financiare, cred că instituţiile bancare ar putea avea o strategie comună. Funcţionarii bancari care vând produse financiare consumatorilor pot fi şi interfaţa pentru problemele care apar pe parcursul derulării unui contract. Băncile au un sistem destul de centralizat al reclamaţiilor: acestea sunt primite de cei care plasează produse financiare, dar sunt trimise mai departe spre rezolvare în centrala băncii. Mecanismul poate fi regândit în ideea în care băncile să ofere mai multă libertate şi flexibilitate angajatului care vinde produse şi poate păstra o relaţie mult mai apropiată cu clienţii băncii. Aceşti angajaţi pot primi şi un mandat mai larg pentru a putea să se implice în rezolvarea problemelor consumatorilor. Acest lucru se întâmplă în mediul rural, de exemplu. Acolo, angajatul băncii are o relaţie mai personală cu consumatorul".
• Bogdan Neacşu, Preşedintele ARB şi al CEC Bank: "Recomand oamenilor să economisească!"
Cel mai important lucru pe care îl pot face consumatorii într-o perioadă dominată de crize energetice, războaie, crize sanitare şi inflaţie ridicată este să fie prudenţi în toate deciziile pe care le iau, consideră Bogdan Neacşu, Preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) şi al CEC Bank. Întrebat de Emilia Olescu, redactorul şef al ziarului BURSA, care ar trebui să fie comportamentul nostru financiar în actualul context economic, Bogdan Neacşu a subliniat: "De felul în care ne investim propriii bani, economisim, luăm decizii în business-urile noastre, depinde liniştea noastră financiară de mai târziu. Recomand oamenilor să economisească! Chiar şi acum populaţia economiseşte într-un ritm semnificativ, nu la fel de mare ca în 2020-2021, dar arătăm ca o societate sănătoasă, care înţelege momentul în care se află, chiar dacă resimte tot felul de perturbaţii la nivel macroeconomic, politic, şi geopolitic. Din moment ce românii economisesc, putem spune că ne-am însuşit şi calitatea de a fi prudenţi şi trebuie să manifestăm în continuare acest comportament. Important este că nu suntem într-o recesiune, chiar dacă avem crize suprapuse. Premisele arată că este puţin probabil să ajungem acolo şi să ne menţinem drept o economie stabilă. Dar există şi cealaltă variantă, în care lucrurile pot să escaladeze. Războiul din Ucraina nu ştim cum va evolua. Dar în sistemul bancar luăm în calcul tot felul de scenarii, inclusiv pe cele ipotetice pentru a fi pregătiţi să facem faţă tuturor cererilor populaţiei, fie că este vorba de lichidităţi, operaţiuni şi alte servicii care să le dea oamenilor confortul că banii lor sunt în siguranţă şi pot dispune de ei în orice moment".
• Roxana Hidan, vicepreşedinte OTP Bank: "Banca este «medicul» care poate trata neliniştea financiară
Educaţia financiară porneşte din front-office, dar acest lucru nu trebuie să existe doar la începutul relaţiei dintre bancă şi consumator, ci pe toată durata ei, consideră Roxana Hidan, vicepreşedinte OTP Bank. Răspunzând întrebărlor lui Norel Moise, redactor-şef Piaţa Financiară, reprezentantul OTP Bank arată: "Aşteptările pe care le avem de la clienţii noştri este să aibă maturitatea necesară şi să vină către bancă în momentul în care au probleme. Noi ar trebui să fim, dacă vreţi, medicul de familie la care să apeleze clienţii noştri, la primul simptom de nelinişte financiară. Primul apel ar trebui să fie către bancă şi către omul din front-office care să fie bine-pregătit şi să ştie cum să-l îndrume sau să ceară ajutor, la rândul lui.
Pe de altă parte, conceptul de creditare responsabilă nu trebuie să fie atribuit doar băncilor. Creditarea responsabilă ar trebui să fie în primul rând a celui care trebuie să dea banii înapoi la sfârşitul zilei. Eu pot să fac tot ce este omeneşte, să-i pun la dispoziţie toate informaţiile necesare, să nu ascund costuri, să nu ascund clauze, ci să-l ajut - în această etapă de cunoaştere - dar la sfârşitul zilei responsabilitatea deciziei îi revine celui care îşi doreşte să achiziţioneze un bun pe credit. Creditarea responsabilă din partea băncii vine din a înţelege care este nivelul de sănătate financiară a clientului şi care este nevoia din spatele solicitării".
• Vladimir Kalinov, vicepreşedinte Raiffeisen Bank: "Viteza va transforma radical sistemul bancar"
Sistemul bancar se va transforma radical în următorii ani, consideră Vladimir Kalinov, vicepreşedinte Raiffeisen Bank, intervevat de Cristian Pavel, redactor-şef Legal Magazin: "Mă aştept să văd decizii asistate de Inteligenţa Artificială, o utilizare mai mare a biometriei care va ajuta la identificarea viitorilor clienţi şi automatizări care să crească viteza operaţiunilor financiare. Recent m-a întrebat un coleg în cât timp ajunge o plată în străinătate. Când i-am spus că poate dura câteva ore şi-a amintit că acum zece ani dura trei zile. Deci, vom asista la o creştere a vitezei, în continuare. Odată cu mutarea sistemului bancar în zona tehnologiei, vor creşte investiţiile în securitatea cibernetică şi vor apărea noi probleme de rezolvat. Banca, probabil, nu va fi atât de vizibilă precum este astăzi, pentru că se va integra în viaţa de zi cu zi a oamenilor. Cu toate aceste transformări, reţelele fizice ale băncilor, formate din sucursale şi agenţii nu cred că vor dispărea. Contactul uman cu banca este esenţial pentru încrederea de care sistemul bancar are nevoie. Deşi s-ar putea automatiza inclusiv acordarea creditelor imobiliare sau a împrumuturilor pe durate lungi de timp, nu se va întâmpla acest lucru. Oamenii au încredere mai mare în interacţiunea fizică, iar simţurile şi emoţiile nu pot fi reproduse de Inteligenţa Artificială. Interacţiunea om cu om va rămâne cu prioritate destinată deciziilor financiare importante".
Rolul jurnaliştilor participanţi în acest proiect a fost de a uşura transmiterea şi înţelegerea de catre public a unor mesaje care ţin de relaţia cu banca, economisire, creditare, alegeri financiare, negociere cu banca, răspuns la problemele ivite într-un contract de servicii şi produse financiare etc., transmite CSALB.
Cele 12 podcasturi din campanie sunt:
1. Bogdan Neacşu, Preşedintele ARB şi Preşedintele CEC Bank, în dialog cu Emilia Olescu, redactor-sef Ziarul BURSA;
2. Alexandru Păunescu, Directorul juridic al BNR şi reprezentantul BNR în cadrul CSALB, în dialog cu Dan Popa, senior editor al Hotnews.ro;
3. Roxana Hidan, Vicepreşedinte OTP Bank, în dialog cu Norel Moise, redactor-sef Piaţa Financiară;
4. Vladimir Kalinov, Vicepreşedinte Raiffeisen Bank, în dialog cu Cristian Pavel, director editorial Universul Juridic şi redactor şef Legal Magazin;
5. Florin Dănescu, Preşedinte executiv al ARB, in dialog cu Denis Ciulinaru, realizator tv şi radio; (ex-National TV, National FM)
6. Flavia Popa, Secretar General BRD, în dialog cu Constantin Rudniţchi, realizator tv şi radio; (ProfitNews, Profit.ro, Radio France International)
7. Nicolae Andreica, Director Retail ING Bank, în dialog cu Cătălin Bălan, fost jurnalist, specialist PR&Comunicare al CSALB;
8. Radu Rizoiu, Profesor universitar şi conciliator onorific CSALB, în dialog cu Vasile Coman, fondatorul Bancherul.ro şi GhişeulBancar.ro;
9. Dana Dima, Vicepreşedinte BCR, în dialog cu Adrian Negrescu, influencer şi consultant financiar;
10. Oana Ilaş, Director general adjunct Retail Banca Transilvania, în dialog cu Cornel Dinu, fondator Banking News;
11. Doru Bulată, consilierul Preşedintelui Eximbank, în dialog cu Irina Chiţu, directorul Finzoom.ro şi influencer;
12. Valeriu Stoica, Profesor universitar şi conciliator onorific CSALB, în dialog cu Daria Niculcea, director executive Juridice.ro
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.04.2023, 08:12)
Nu suntem intr-o recesiune pt ca economia e tinuta pe plus de dobanzi real negative -8% la depozite sau obligatiuni de stat, ieri am fost la B. Transilvania pt ceva, la ambele ghisee de credit erau oameni ce semnau un nou credit. Doi pensionari si un SRL. S-ar intampla asta dc dobanzile ar fi macar 1% real pozitive ? Probabil nu(16%).
Si a doua perfuzie care tine economia pe plus e deficitul bugetar de ... (5% a fost anul trecut). Guvernul a cheltuit 20% in plus fata de ce a incasat, anul trecut, anul asta posibil la fel, bani care intra in economie sub o forma sau alta(pensii , salarii bugetari etc, deci consum, deci PIB).
Ambele perfuzii de mai sus creeaza inflatie. Boala s-a vindecat( PIB) pacientul a murit(nivelul de trai). Nici o problema mai bem un ceai de tei, "inflatia n-a omorat pe nimeni".
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.04.2023, 15:18)
Tinere, tu stii ceva dar nu stii bine, ia fa ti credit pe active inflate la dobanda de 10% daca te arde dobanda negativa de la depozit si dupa sa ne spui care te arde mai tare!
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.04.2023, 16:20)
Da, ma bag la acestr pariu teoretic. Eu iau un credit de 1.000.000 lei cu 10% dobanda, inflatie asteptata de mine 15%, sigur ca guvernul spune 9% BNR 7%, dar deocamdata e 15%, ca sa ajunga la 7%, mi se pare ca ar trebui sa avem zero inflatie de acum si pana-n decembrie(not happening). De toti banii iau active "inflate" aur, petrol si mancare sa zicem, l;ucruri care ar trebui sa fie si mai inflate dupa un an, respectiv cam 15% in plus. Dau inapoi 1000000 plus 10% si raman in buzunar cu 5%.
Tu in schimb luand 7% dobanda ramai cu paguba reala de 8% daca inflatia se mentine la 15%.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.04.2023, 12:54)
"Recomand Oamenilor sa economiseasca" , ca sa aiba statul de unde lua prin inflatie.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.04.2023, 22:25)
baieti avem deflatia litrului de vin ca procent din venit net, avem deflatia iphoneului ca procent din benituri nete, avem deflatia unei paini de 300 grame ca procent din venit net, avem deflatia unei biciclete ca procent din venit net, avem deflatia unui pc ca procent din venit net… si a inceput rocada inflatiei unei toal ca procent din venit net, inflatia cartofului ca procent din venit net, ceapa ca procent di. venit net, chiria ca procent din venit net, rata la banca ca procent din venit net, impozite ca procent din venit net, asigurari medicale ca procent din venit net, ….inflatia industriala ca procent din venit net…
s c cret
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.04.2023, 23:10)
economisesti credit in existenta!
s c cret
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.04.2023, 23:13)
ca si cum peticesti o teava sparta si altul in lungul tevii o tot gaureste; ce curge e credit si ce se doreste este economisirea / peticirea! va contraziceti!
s c cret
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.04.2023, 23:18)
ce a facut grecis cipru italia cu teava gaurita si peticita pe locuri si fara apa in teava tura trecuta?
ce va face si romania?
s c cret