Guvernul olandez va prelua o participaţie din grupul Air France-KLM egală cu cea deţinută de Executivul francez, ca să-şi sporească influenţa asupra operaţiunilor operatorului aerian, anunţă Reuters, menţionând că această decizie a luat prin surprindere autorităţile de la Paris.
Ministrul olandez de Finanţe, Wopke Hoekstra, a precizat, ieri, că statul a preluat deja o participaţie de 12,7% din grup, pentru 680 de milioane de euro, şi vrea să-şi sporească deţinerea la aproximativ 14%. Până acum, Guvernul francez era cel mai mare acţionar al Air France-KLM, grup creat în 2004, cu o participaţie de 14,2%, urmat de companiile aeriene Delta Airlines şi China Eastern Airlines.
"Decizia reprezintă un pas fundamental în vederea protejării intereselor Olandei", a declarat Hoekstra, adăugând: "Achiziţia participaţiei ne asigură că vom lua parte la deciziile importante".
Oficialul olandez a mai spus că statul protejează interesele economiei ţării şi ale aeroportului Schiphol din Amsterdam, al treilea mare aeroport din Europa, unde lucrează mulţi cetăţeni olandezi.
Ministrul francez de Finanţe, Bruno Le Maire, a afirmat că nu a fost informat în legătură cu decizia KLM, după cum nici board-ul Air France-KLM.
"Reafirm sprijinul meu pentru strategia companiei şi conducerea sa", a afirmat Le Maire, adăugând că este esenţial ca Air France-KLM "să fie condusă fără interferenţe publice naţionale".
Declaraţia lui Le Maire pare să o contrazică pe cea a omologului său olandez.
Hoekstra a afirmat, într-o scrisoare adresată parlamentului: "De câteva ori, în ultimii ani, interesul olandez nu a fost suficient de important în luarea unor decizii majore pentru companie, în ansamblul său. În opinia noastră, posibilele consecinţe pentru interesele publice olandeze nu sunt suficient luate în considerare în actuala configuraţie".
Sute de angajaţi ai KLM s-au adunat la sediul companiei aeriene din Olanda, la începutul acestei luni, ca să transmită o petiţie ce exprima sprijinul pentru CEO-ul Pieter Elbers, după apariţia zvonurilor potrivit cărora Air France intenţiona să-l elimine şi să integreze pe deplin cele două companii.
Re-numirea lui Elbers în această funcţie a fost confirmată înaintea anunţării rezultatelor financiare ale companiei, în 20 februarie.
Anul trecut, Air France a înregistrat câştiguri operaţionale de 266 de milioane de euro, faţă de 1,07 miliarde de euro în cazul subsidiarei KLM.