Sezonul raportărilor financiare pentru al treilea trimestru din 2023 a adus "surprize" deosebit de neplăcute, atât pentru investitori, cât şi pentru clienţii companiilor care produc automobile electrice (AE), dornici să-şi expună progresismul şi dorinţa arzătoare de combatere a schimbărilor climatice, dar numai cu subvenţiile generoase ale statului.
Odată cu reducerea acestor subvenţii sau chiar eliminarea lor completă, cererea a dispărut, de multe ori, ca prin farmec.
Publicaţia Business Insider a scris recent că "directorii din industria auto încep să spună adevărul", acela că "automobilele electrice nu merg". Acceptarea realităţii vine după multe luni în care dealerii le-au transmis tot mai multe semnale privind scăderea puternică a cererii.
Mary Barra, directorul executiv al companiei GM, a anunţat, în cadrul prezentării ultimelor rezultate trimestriale, că abandonează ţinta de producţie pentru automobile electrice din a doua jumătate a acestui an, de 100 de mii de unităţi, precum şi ţinta de 400 de mii de unităţi pentru prima jumătate a anului viitor, după cum scrie Bloomberg.
În condiţiile în care dealerii trebuie să aplice reduceri serioase ale preţurilor pentru a vinde AE, directorul financiar de la Mercedes-Benz a declarat că "ne aflăm într-un spaţiu destul de brutal" şi "este greu de imaginat că actuala situaţie este sustenabilă pentru toţi", după cum a subliniat Harald Wilhelm.
Publicaţia online The Verge a scris recent că Ford amână o investiţie de 12 miliarde de dolari pentru construirea unei noi fabrici şi a unei unităţi de producţie a bateriilor în statul Kentucky.
Decizia vine pe fondul pierderilor masive înregistrate la nivelul diviziei de AE, de circa 3,1 miliarde de dolari în primele nouă luni ale anului curent. Pentru întreg anul sunt estimate pierderi de circa 4 miliarde de dolari.
O ştire recentă de pe site-ul Electrek.co arată o scădere masivă a comenzilor de AE primite de Volkswagen pentru Europa. Declinul de circa 50%, până la 150.000 de unităţi, a fost anunţat de directorul financiar al companiei, după publicarea raportului financiar pentru primele nouă luni ale anului curent, în care se arată o creştere de circa 45% a livrărilor de AE.
Înrăutăţirea perspectivelor pentru companiile producătoare de AE este reflectată şi de un indice Bloomberg care include acţiunile companiilor din sector la nivel global. De la maximul înregistrat în noiembrie 2021, indicele BBEV (Bloomberg Electric Vehicles Price Return Index) a scăzut cu peste 52%, până la circa 2.700 de puncte, în condiţiile în care declinul de la începutul anului curent a fost de circa 16% (vezi graficul).
O victimă "colaterală" a noii tendinţe de pe piaţa AE este compania Hertz, care a anunţat în urmă cu câţiva ani, după ieşirea din insolvenţă, că îşi va construi o flotă masivă de automobile Tesla.
Recent acţiunile Hertz au atins minime multianuale, în condiţiile scăderii semnificative a rezultatului net, determinat mai ales de costurile ridicate de reparaţie pentru AE din flotă, conform unei ştiri de la Bloomberg.
Costurile pentru repararea automobilelor electrice au fost mai mari decât aşteptările, aproximativ dublu faţă de ceea ce plăteşte compania pentru repararea maşinilor pe benzină, după cum a declarat Stephen Scherr, directorul executiv de la Hertz.
Dincolo de preţurile foarte mari, atractivitatea automobilelor electrice pare să fie puternic temperată şi realitatea unor costuri de întreţinere mari, care se "încăpăţânează" să sfideze promisiunile prezentate clienţilor.
Nikhil Naikal, director executiv al companiei Kinetic, specializată în repararea automobilelor electrice şi autonome, a prezentat la CNBC câteva dintre motivele pentru care aceste maşini ar putea avea nevoie de mai multă întreţinere decât cele clasice, deşi au mai puţine componente în mişcare.
Cu o masă semnificativ mai mare decât a maşinilor cu motoare clasice, AE accelerează şi se mişcă semnificativ mai repede. În aceste condiţii, suspensiile sunt afectate mai mult, la fel şi direcţia sau frânele. În plus, mai este nevoie şi de schimbarea mai frecventă a pneurilor.
Optimiştii pot spune că actuala dinamică negativă de pe piaţa AE este temporară, iar cauzele vor fi eliminate odată cu introducerea unor noi tehnologii pentru creşterea autonomiei şi reducerea duratei de încărcare a bateriilor.
Din păcate, creşterea autonomiei şi reducerea duratei de încărcare a bateriilor nu poate schimba un aspect fundamental: capacitatea reţelelor electrice de a face faţă cererii suplimentare, în condiţiile în care, teoretic, vor transporta mai ales electricitate produsă din surse variabile, precum centralele solare sau eoliene.
Chiar şi un ipotetic succes în atingerea obiectivului de electrificare completă doar din surse regenerabile, ar fi tot un eşec, deoarece s-ar construi un sistem deosebit de fragil, marcat de o dependenţă extraordinară de surse care nu asigură furnizarea permanentă a electricităţii.
Deocamdată aceste "detalii" nu sunt suficiente pentru a convinge autorităţile din Statele Unite şi Europa să-şi reevalueze obiectivele "climatice", iar următorul pas va fi, probabil, un bailout generalizat pentru producătorii de automobile electrice şi de energie "regenerabilă", conform unor estimări prezentate de Wall Street Journal, deoarece "chiar dacă producătorii de AE vor reuşi să scoată maşini la preţuri reduse, nu există nicio garanţie că vor fi şi cumpărate de clienţi".
Bill Ford, preşedintele executiv al companiei Ford, a declarat recent, într-un interviu acordat cotidianului New York Times, că automobilele electrice riscă să devină "victime colaterale într-un război cultural mult mai larg".
"Anumite state cu orientare conservatoare susţin că impunerea automobilelor electrice este similară cu impunerea vaccinurilor, care sunt forţate de guvernul federal, chiar dacă nu le dorim", a subliniat strănepotul lui Henry Ford.
Editorialistul de la WSJ susţine această opinie şi afirmă că "progresiştii ne impun tranziţia verde şi presupusele lor valori culturale superioare, deşi publicul larg nu le împărtăşeşte".
În plus, "dacă mandatele guvernamentale se întorc împotriva producătorilor de automobile, atunci contribuabilii vor fi obligaţi să plătească şi repararea acestui sector industrial", după cum mai arată WSJ.
Dar cât de mare ar putea să fie şi această povară impusă contribuabililor, pe fondul unui context internaţional exploziv, care va "garanta" preţuri tot mai mari, atât pentru produsele de bază şi pentru energie, dar şi pentru materiile prime absolut necesare atingerii obiectivelor climatice?
Şi ce se va întâmpla când vor fi atinse limitele răbdării şi vor începe "jocurile foamei"?
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 00:19)
Looking at the cumulative data up to September 2023, the best-selling car in the World becomes the Tesla Model Y -up 3 spots- with 883,982 units sold (+65.9%).
Second place is in the hands of previous year’s leader the Toyota Corolla, with current YTD sales at 815,035 down 2.0% fr om the previous year.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 14:14)
Asa si? Sunt mai ieftine de intretinut, mai fiabile, mai sustenabile?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 14:58)
Cand cei mai multi cumpara un anumit produs, pe ce criterii crezi ca se bazeaza:-)? Cand Tesla model Y a devenit cel mai vandut model nu doar dintre modelele electrice dar si ICE tu crezi ca 883982 de cumparatori nu au luat in considerare toate aspectele respective:-)? Ca o remarca din propria experienta, cei cu bani sunt cei mai atenti la detalii...asa au ajuns sa aiba bani, ca nu i-au aruncat de pomana:-)
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 19:36)
Teslarii sunt doar hype si drogalai. Habar nu au sa puna niste cifre pe hartie. Afla doar dupa 100000 km ca au luat teapa.
90,000 Miles On My Tesla Model 3 — Maintenance Costs Higher Than Expected
In just over 90,000 miles, the total cost of the tires and out-of-warranty repairs for my Model 3 have been $5,441.42.
9) February 20, 2023/90,029 miles: Remove and replace PTC/cabin heater (car wouldn’t go into drive) = $1,148.00 (Note: I understand that more recent Model 3s n ow have a heat pump instead of resistance heating. The PTC is n ow isolated fr om the drive system, so if the heat pump fails, it shouldn’t cause the drive system to freeze up.)
Si un alt teslar cu banii luati, dar foarte fericit.
"My 2015 Tesla Model S has over 140,000 miles. I replaced/upgraded my main screen (MCU v2) for $1500, the battery coolant pump failed ($650). Everything else (door handles and front drive shafts) were replaced under warranty. I would have upgraded the computer anyways — it gave my cars a bunch of new features like Netflix and games and faster maps and browser.
I love this car and plan to keep it for a long time. Free superch arging for life on this car. The unlimited miles /8 year battery warranty ends this year."
Dupa ce expira garantia la baterie, costurile il vor supara rau de tot.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 20:21)
Tesla din 2015, deci 8 ani de zile si 140000 de mile si a trebuit sa inlocuiasca pompa de lichid de racire a bateriei:-)...arata-mi o masina ICE care inca merge dupa 1400000 de mile (224000 km) :-)
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 07:11)
a fost exit la cv detineri sa se puna mana pe cash pana trec dobanzile astea! firma sta pe destul cash si inoveaza cu tot cu index in crash…
indexul nu spune nimic despre economia reala si de banii depozitati in conturi la ceva ordine plasate de vanzari in bula.
se pune intrebarea: daca ai 1 milion de actiuni ce isi cresc “valoarea” in 12-24 luni de x3-x4 mai rapid decat costurile din piata, mai rapid decat salariile, mai rapid decat profiturile din vanzari… nu ai vinde o parte din actiuni ca sa iti cresti afacerea?! Ba DA! Normal! pentru ca oricum stii ca nu esti ce care impactezi si sucirea pretului la vale! Adica detinatorul ca pondere de actiuni isi vinde in varf cota din ele; iar daca cota de vanzare este cu mult mai mare fata de fluxurile naturale de tranzactii atunci pretul se suceste iar la vale! Pui mana pe cash si ai buffer de dezvoltare in piata reala pe urma stai cuminte sa se defleze indexul si iti cumperi iar actiunile vandute. E simplu!
restul e cancan!
s c c r e t
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 07:12)
“… tu esti cel care impactezi pretul la vale”….
nu “oitele”….
s c c r e t
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 08:54)
Se vede tendința de a folosi hibride. O soluție la impactul asupra sistemului energetic ar fi ca bateria mașinii electrice atunci când e conectată la încărcare rapidă să poată folosi această baterie și la descărcare pentru de exemplu la sisteme solare pe timp de noapte. Poate fi numit conceptul de baterie pe roți sau găleată de curent. Ca exemplu Dacia Spring are 72 celule liion de 3.6v bucata ceea ce poate ajunge la 4.23v full încărcat. Dacă acestea ar fi conectate la panourile solare ar prelua direct energia panourilor și atunci când invertorul ar avea nevoie de curent ar lua surplusul din Spring. Astfel ar fi disponibilă o putere mult mai mare și accesibilă prin portul CCS.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 09:03)
72x3.6v=259v tensiune nominală, 305v maximă. Invertoarele merg de la 120v la 500v. Invertorul "vede" energie în panouri care de fapt e baterie. Astfel se pot refolosi fără dezasamblare bateriile mașinilor electrice avariate
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 09:15)
nu mor caii cand vor cainii.
s-a ajuns cu tot cu subventie sa fie o masina electrica egala la pret cu una pe benzina. dar cu panouri solare, mergi gratis cu ea. costuri de intretinere mai mici , costuri cu plinul zero sau jumate, dc e pe traseu.
cand ajunge o masina electrica la pret de benzina, fara subventii, e game over pt petrol.
si va ajunge pt ca asa scad preturile la orice produs. cand mi-am schimbat masina in 2019, am luat un captur benzina, dar m-am uitat si la electric. orice electric era 30.000 cu subventia inclusa, mai mult ca dublu dc. benzina. azi iti iei dacia , sau citroen c3 electric cu 8990 euro. deci preturile o iau repede la vale.
masina electrica plus panouri solare e viitorul. mai ales ca in europa se termina petrolul in 10 ani maxim. si apoi depinzi de camile. sau de rusi.
o si da cea mai vanduta masina din lume e tesla. sunt unii care se plang de vanzarile la electric. pai poate nu esti la nivelul tesla si ar trebui sa ajungi. sau, lasa-te. si nokia a murit, cine spune ca ford sau volksvagen vor mai exista peste 20 de ani?
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 09:56)
nu exista sa nu ai costuri!
ai costuri initiale in depreciere in fata .. si ai iar costuri ce sar pe grafic cand tre sa pui alta baterie coapta… sa nu vorbim de accident rutier… ca si acolo ai costuri… cu tot cu asigurarea si etc… ai cost de oportunitate timp pierdut… ai cost logistica .. ai costuri…
nu exista a manca gratis! - cineva undeva are costul final incarcat!
s c c r e t
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 10:26)
Mai e fondul locativ de pe tăpșan, case peste case, imposibil de schimbat ICE cu BEV doar pe motiv că e mai ieftin.
S c cret zice bine, trebuie să investești în panouri și de asta am ales să-mi cumpere panouri statul, când BEV ajunge mai ieftin decât ICE, investesc eu. :
5. Prostii...
(mesaj trimis de Cris în data de 03.11.2023, 09:16)
Când am auzit de costuri mă gândeam la mașini lovite (zic,"aflu și eu cat costa un port de încărcare,un motor electric,etc).As ...Ei se caută de "consumabile".Cică accelerează repede și se strica suspensiile...Mă fac si sa rad "copii ăștia" !Depinde cum o folosești.Iar cu pneurile/franele e invers,se uzează mai greu că există frana regenerativa.Spring electric are aceeași masă cu alta pitica termica din clasa...Daca vreți să scăpați de poluare si dependenta petrolului deci să evitați supremația țărilor arabe și a Rusiei,neapărat treceți pe electric ,că asta oricum nu se face in câțiva ani cum vrea UE(2035)că parcul e imens și banii/resursele limitate dar TREBUIE FACUT !Și între timp rezolvam și cu infrastructura;unde mai pui că hidrogenul ca sursa nu e "ars" ca atare că noi nu punem motoare de rachetă pe mașini ci doar ca să producă energia necesara mot.electric,deci va scădea presiunea pe rețele.Si chiar și așa,majoritatea mașinilor se pot incarca la servici că nu merg toate non stop ziua(stau la magazin,la birou,acasă,etc).Doar livrările și taxiurile au nevoie de încărcări dese și mai ales noaptea.Pai sa ai soare gratis,nepoluant si tu sa te chinui sa extragi petrol care poluează și costa o grămadă,apoi te vaiti că electricele sunt scumpe,nu-i hilar ?Nu vi se pare campanie sovietică aici ?Fix ca aceaste mișcări recente neonaziste de strada arabo-rusesti din Europa...Cine vrea o viață liberă și sănătate ,va face ce trebuie și nu va pune botul la tentativele astea de subminare a lumii civilizate !Mercedes și alți producători de monstruozități inutil de puternice ,luxoase și scumpe ar trebui sa se trezeasca la realitate nu sa dea vina pe China că vinde ieftin cu subvenții.E și asta dar mai e și munca lor pe bani putini și produse simple.Astia răzgâiații din UE vor măcar 2-3000€ salariu și profituri nete cu doua cifre...Pai voi nu știți că atât cât ai ,atâta cheltui?Ce te încălzește că ai bani multi daca și viața e scumpă,adică dai 2€ pe o painica când ea nu ar face mai mult de 50centi,cu o economie mai realistă,mai așezată,organizată și puțin controlata nu plina de speculanți ca cea de azi....
5.1. Asa da (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Asus în data de 03.11.2023, 09:59)
Foarte bine punctat.
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 10:29)
Anvelopele sunt mai scumpe și le schimbi mai des, CASCO va fi mult mai scump, revizia de care nu e nevoie în harneli pe net este obligatorie pentru păstrarea garanției și este mult mai scumpă. :
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 10:30)
Detaliu, BEV, exceptând tirbombele tip spring, au anvelope de camion.
5.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 11:13)
Bravo monser !!!!
5.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 14:22)
Electricele sunt de unica folosinta si ascunzi intentionat poluarea uriasa generata de constructia baterilor si fiabilitatea slaba, mincinoasa chiar a panourilor solare de 20 de ani la putere initiala.
5.6. Specula (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Nelu în data de 03.11.2023, 15:25)
Nu mai vrea nimeni să muncească, dacă s-ar putea doar să râdă și să ,,curgă banii".
5.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 18:39)
somaj spre / pe minime... active speculative si iz de nemunca.
S c c r e t
6. fără titlu
(mesaj trimis de Asus în data de 03.11.2023, 10:04)
Trecerea pe electric presupune costuri care transcend generatii , dar hienele se gandesc doar la timpul" vietii lor.
Totusi cred ca toti si-ar dorii sa traiasca intr-un oras cu masini electrice , aer curat. Problema lor e de veniturile grupurilor mafiote , ai panouri pe casa nu mai platesti curent , gaz , benzina , mor hienele de foame.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 11:38)
Recomand vizualizarea ciclurilor urmatoare:
" Trade Openess Index 1870 2021 "
Se zice ca acolo pe unde bunurile pot "trece vama liber" pot trece si soldatii!
s c c r e t
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 11:45)
alt grafic (se poate construi de fiecare institutie bancara culegand datele sau se poate cauta in banca mondiala)
Share of Global GDP in Purchasing Power Parity (PPP) G7 and BRICS intersectarea a fost facuta intre 2017 si 2020.... deja BRICS este sus si G7 jos....
Asta ca sa intelegem trecutul, prezentul si viitorul.
Se va da un "razboi" pe "Retele" si "Rute" comercial "noi" ca sa dea in fata alt soc de crestere pe graficul Trade Openess Index - cu noi rute si "noi" jucatori.
s c c r e t
8. fără titlu
(mesaj trimis de Vasile în data de 03.11.2023, 13:33)
Am intrat aici doar sa spun urmatoarele: nu sunt adeptul teoriilor conspirationiste, dar am luat de curand o revista auto si peste 70% erau numai reviews de masini electrice, multe din ele de la producatori necunoscuti. De parca motoarele termice nu mai exista/sunt minoritare.
Am avut senzatia ca se imping cu orice pret aceste masini electrice, indiferent cat de fiabile sau nu.
Acest articol pare a ne arata ca ele au fost impinse in fata prea mult si prea repede/agresiv.
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2023, 19:27)
E-auto,deocamdata nerentabil din toate punctele de vedere