În perioada 2007 - 2012, ţara noastră este statul membru cu cea mai mare reducere a investiţiilor în educaţie (cu 40%), urmată de Ungaria (30%), Marea Britanie, Letonia, Grecia, Italia şi Portugalia (cu aproximativ 20%), arată analiza anuală privind ocuparea forţei de muncă şi situaţia socială în UE realizată de Comisia Europeană.
Totodată, în ceea ce priveşte combaterea efectelor recesiunii prin formare profesională şi învăţământ, România înregistrează o rată peste media UE a tinerilor care nu sunt implicaţi în niciun fel de activitate (16% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani, faţă de 13% media UE28 în 2013).
Marianne Thyssen, comisarul pentru ocuparea forţei de muncă, afaceri sociale, competenţe şi mobilitatea forţei de muncă, a declarat: "Crearea de locuri de muncă reprezintă misiunea noastră cea mai urgentă, iar consecinţele crizei îngreunează şi mai mult situaţia. În cadrul acestei analize s-a constatat că este necesar să se pună în aplicare reforme structurale, precum şi măsuri de sprijinire a consumului şi a cererii. Avem nevoie de investiţii suplimentare în oameni, pentru a îmbunătăţi educaţia, cursurile de formare şi măsurile de activare destinate cetăţenilor europeni, astfel încât aceştia să fie mai pregătiţi pentru piaţa muncii. Ofensiva privind investiţiile a Comisiei Juncker va permite obţinerea unor progrese reale şi substanţiale în aceste domenii cruciale".
Studiul Comisiei Europene prezintă comparativ cei mai recenţi indicatori din sfera socială, concentrându-se pe crearea locurilor de muncă, creşterea productivităţii şi combaterea şomajului şi a sărăciei. De asemenea, raportul dedică un capitol consecinţelor crizei economice asupra nivelului de convergenţă dintre statele membre ale Uniunii, în ceea ce priveşte gradul de ocupare, productivitatea muncii şi nivelul produsului intern brut. Potrivit studiului, statele membre care oferă locuri de muncă de calitate, investesc în capitalul uman şi iau măsuri eficiente de protecţie socială sunt mai rezistente în faţa crizei economice.