China intenţionează să facă tranziţia către un model de creştere mai sănătos, dar strategia sa poate declanşa o adevărată confruntare cu alte mari economii, a spus CEO-ul platformei de date şi analize a e economiei chineze China Beige Book, Leland Miller, la CNBC, citat de Business Insider.
Potrivit publicaţiei menţionate, Beijingul pune un accent tot mai mare pe producţie, astfel încât va trebui să vândă mai multe produse în pieţele internaţionale.
"Trebuie să pună în mişcare motorul exporturilor", a spus Miller. "Or, acest lucru va aduce o mulţime de probleme la nivel global, politic. Cred că vom intra într-un război comercial anul viitor. Asta, deoarece modelul de creştere economică a Chinei nu este sustenabil, având în vedere sensibilităţile politice ale restului lumii".
În opinia lui Miller, autorităţile de la Beijing acordă mai mult credit producţiei în speranţa de a reduce dependenţa Chinei de sectorul imobiliar. În prezent, imobiliarele reprezintă aproximativ un sfert din PIB-ul ţării, dar cascada de incapacităţi de plată a format o imagine sumbră legată de a doua economie a lumii.
În plus, ţara se confruntă cu o serie de probleme post-pandemie, între care exodul investitorilor străini, deflaţie şi şomaj, scrie Business Insider.
Conform sursei menţionate, analiştii străini au cerut de mult timp ca Beijingul să vină cu măsuri decisive pentru a contracara astfel de probleme, dar Miller susţine că acest lucru nu reprezintă deloc ceea ce vrea China să obţină:
"Sunt îngrijoraţi de expansiunea imprudentă a creditului, sunt îngrijoraţi de sectorul imobiliar", a spus el. "Vor să se concentreze pe priorităţile de securitate naţională, să construiască un ecosistem intern de cipuri, să solidifice nucleul economiei, să se concentreze pe producţie avansată".
Astfel, China nu mai acordă prioritate creşterii rapide din deceniile precedente. De altfel, obiectivul său de creştere de 5% pentru acest an este irelevant: "Vor să se asigure că există suficientă susţinere în economie pentru a evita o spirală descendentă a încrederii", a afirmat Miller.
Cu toate că anumiţi analişti cred că producţia Chinei şi-a atins apogeul, ţara continuă să performeze în ceea ce priveşte producţia de vehicule electrice, solare şi baterii.
Deja, producătorul chinez de vehicule electrice BYD a trecut în faţa Tesla ca număr de maşini vândute şi a început să reducă preţurile la nivel internaţional pentru a atrage cumpărători. De asemenea, panourile solare chinezeşti au inundat Europa, ceea ce a declanşat îngrijorări că unul dintre cele mai mari situri de producţie din regiune este posibil să se închidă, scrie Business Insider.