Nu este un secret că statul chinez subvenţionează masiv exporturile şi, în acest context, n-ar trebui să ne mire prea mult că, în marea lor majoritate, gadgeturile expediate din China n-au taxe poştale.
Pot avea însă TVA şi taxe vamale, dacă valoarea lor trece de 10 euro. Până la 150 de euro, se plăteşte doar TVA, dar ce trece de acest prag, va fi taxat suplimentar şi cu taxe vamale (în jur de 5%, depinde şi de valoarea declarată a coletului şi flexibilitatea operatorului vamal). Important de precizat, spre deosebire de comenzile online din România, unde se foloseşte, în principal, plata ramburs, la curier, expediţiile din străinătate presupun plata în avans.
Toate coletele de valori mici ajung la poşta de cartier, iar cele de valori mai mari, unde apar taxele vamale, le primeşti la oficiile poştale care au şi vamă. Adăugând aceste taxe la preţul mic de listare tot ieşi mai ieftin ca la retailerii autohtoni.
Să nu uităm însă de garanţie. Nu este prea simplu să retrimiţi în China produsele, pentru a fi reparate, ţinând cont că, de această dată, expediţia nu mai este gratuită, iar, pe drum, gadgeturile pot suferi diferite şocuri. Când faci comanda, ar trebui să te uiţi bine dacă nu cumva producătorul are şi depozite prin Europa. În acest caz, scapi de taxele vamale şi TVA, iar livrarea durează mai puţin (din China, un colet îţi vine în aproximativ 3 săptămâni, dar sunt cazuri în care îl poţi aştepta şi mai mult de o lună).
Similar, feedback-ul primit de vânzător este destul de important, este cartea sa de vizită (ceva similar există şi pe okazii.ro). N-aş risca, de pildă, să comand de la un comerciant cu mai puţin de 95% impresii pozitive de la clienţii săi şi nu vorbesc de câteva zeci de astfel de review-uri care pot fi nerelevante, ci de câteva zeci de mii.
Ei, şi acum, partea mai neplăcută. Ce faci când coletul nu mai ajunge sau ajunge deteriorat?
În primul rând, trebuie să ştii că, dacă plăteşti prin Pay Pal sau comanzi de pe eBay, aceste platforme au propriul sistem prin care garantează desfăşurarea în bune condiţii a tranzacţiilor. Asta pentru că e posibil ca partenerul tău chinez să nu mai vrea să răspundă sau să amâne sine-die plata în cazul în care coletul nu mai ajunge sau ajunge deteriorat (în această ipoteză, unii comercianţi cer clienţilor să posteze imagini cu starea deteriorată a produsului şi apoi unele din care să rezulte distrugerea sa pentru a plăti). Pentru tranzacţiile achitate prin Pay Pal, se fac următorii paşi pentru o sesizare. Mai întâi, deschizi o "dispută" cu comerciantul, în termen de 45 de zile de la efectuarea plăţii. În acest termen urmărit de Pay Pal, vei comunica iniţial cu partenerul chinez urmărind să rezolvi amiabil situaţia. În cazul în care nu eşti mulţumit de răspunsul sau soluţia oferită de acesta, în termen de 20 de zile de la deschiderea disputei, va trebui să soliciţi Pay Pal să intervină pentru a găsi o soluţie. Dacă Pay Pal decide că vânzătorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile, îţi va realimenta contul bancar cu suma plătită pe produs, plus taxele poştale. Pentru eBay.com, sau extensiile sale europene (Germania, Spania, Italia), este vorba de opţiunea "Money Back Guarantee". De exemplu, pentru varianta britanică, pentru orice produs care nu ajunge la destinaţie la termenul indicat sau are defecte, contactezi vânzătorul în termen de 30 de zile de la data stabilită pentru livrare prin contul tău ebay.co.uk. Dacă în 8 zile, problema nu este rezolvată de acesta, eBay promite să rezolve situaţia în 48 de ore prin returnarea banilor.
Pentru unele produse, poţi alege să achiţi o taxă de asigurare, exprimată procentual din valoarea coletului (2-3%). N-aş recomanda asta, decât în cazul unor produse foarte fragile, care pot suferi deteriorări, şi în cazul unor valori mari ale expediţiei. Asta deoarece există alternativa unor plângeri prin eBay sau Pay Pal, pentru aceste situaţii şi comercianţii chinezi se conformează, în general, deciziilor luate de platformele mari de vânzări şi plăţi.