Potrivit lui Vilfredo Pareto, distribuţia caracterelor intelectuale şi a meritelor într-o populaţie (societate) nu se desfăşoară la întâmplare, ci după legea sociologică a polarizării indivizilor în elite şi mase.Lumea de azi este o lume cinică şi câinoasă, un rezultat al polarizării sociale. În ciuda ipocritei afişări a "valorilor" comunităţii şi a principiilor "ordinii liberale bazate pe reguli", lumea noastră se împarte în elite şi mase. Există ultrabogaţi şi enorm de mulţi săraci. Există privilegiaţi, rentieri şi monopolişti, pe de o parte, şi proletari şi ţărani, pe de altă parte. Oamenii obişnuiţi, sănătoşi, dar prezumaţi bolnavi şi suspectaţi de intenţia malefică de a-i infecta pe alţii, au fost segregaţi de "elita imunizaţilor". Secta progresiştilor inteligenţi care cred în ştiinţă s-a distanţat aseptic de gloata medievalilor needucaţi, care încă mai cred în Dumnezeu (şi care încă se ghidează emoţional după istorie şi tradiţii). De asemenea, sistemul legal şi judiciar a generat elita persoanelor auguste, oneste şi imune la orice fel de răspundere, în opoziţie cu lumpen - proletariatul oamenilor de rând, care sunt prezumaţi suspecţi. Există birocraţi, tehnocraţi şi establishment, pe de o parte, şi există supuşi recalcitranţi, pe de altă parte.
Vilfredo Pareto descrie acţiunea umană ca fiind orientată după două tipuri de tendinţe instinctive:
(i) propăşirea materială, pâmânteană (Pareto numeşte "combinaţii" instrumentele acestei tendinţe ...) şi
(ii) idealurile etice şi escatologice, adică valorile spirituale (Pareto dă exemplul credinţelor în zei sau în abstracţiuni reificate, cum ar fi Echitatea, Ştiinţa sau Progresul, pe care le numeşte "persistenţe de grup").
Instinctul pentru "combinaţii", poate conduce clasele sociale de elită la prosperitate economică şi recunoaştere socială. Acest instinct predispune elitele la concentrarea pe prezent (carpe diem) şi ignorarea viitorului. Întrucât acest instinct, odată alimentat cu succes, devine dominanta comportamentului şi a emoţionalităţii acestor elite, instinctul pentru valorile etice şi religioase este treptat adormit şi chiar neutralizat.
Dostoievsky spunea că, dacă nu există Dumnezeu, totul este permis. Pentru hedonişti, totul este permis, chiar şi joaca de-a Dumnezeu sau liturghiile negre. Aşa cum spuneam într-o carte de eseuri din 2021, trăim un lamentabil amurg al zeilor, cauzat de elitele auto-mandatate ale lumii de azi şi de "etichetele" cumpărate pentru a putea afişa o falsă apartenenţă la elitism. Când valorile etice şi religioase sunt abandonate, ne găsim în plin tărâm de dincolo de bine şi de rău, în abisul nesfârşit al indistincţiei dintre bine şi rău. Suntem în plin clar-obscur moral, cea mai rea dintre damnaţiuni.
După trecerea acestui gen de Rubicon, elitele devin a-morale, se dedau la hedonism şi ajung să înlocuiască forţa sentimentului religios natural cu tot felul de religii de substituţie (ersatzreligionen), cum ar fi credinţa în ştiinţă, idealizarea meritocraţiei sau frica evlavioasă de crize şi de ştiri false.
De aceea, aşa cum susţinea şi Pareto, elitele aristocratice nu durează. Descendenţii lor degenerează rapid şi, pentru a-şi păstra poziţiile dominante, elitele remanente se văd nevoite să încerce a se perpetua prin cooptare, iar nu prin transmiterea ereditară a privilegiilor. Elitele se primenesc prin aportul de indivizi înzestraţi provenind din clasele "inferioare". Dacă această circulaţie eşuează, elitele decad ireversibil, urmând a fi înlocuite prin forţă.
Cu trimitere la o surprinzătoare clasificare a lui Machiavelli, Pareto distinge între "elitele lei" şi "elitele vulpi". Elitele lei preiau puterea prin violenţă şi guvernează folosind forţa. Elitele vulpi preiau puterea pe nesimţite şi se folosesc de viclenie pentru a guverna.
Estomparea instinctului etic şi religios alungă treptat de la putere elitele. În procesul de "tocire" a sentimentului etic şi religios, elitele lei vor face pasul decisiv către intrigă, speculă, fraudă şi corupţie, devenind sau lăsându-se invadate de elite vulpi. Această metamorfoză va stârni obida şi furia maselor. De vreme ce blocarea ascensorului opreşte circulaţia elitelor, nu mai este posibilă primenirea, ceea ce va provoca răsturnarea prin violenţă a vechilor elitele. Din rândul maselor se vor ridica alte elite lei. Legitimitatea elitei înlocuitoare va fi dată de un puternic instinct moral şi religios, de care vechea elită s-a debarasat, pentru a se concentra pe hedonism.
Însă cercul e ... rotund. Noii lei devin şi ei vulpi. E un cerc vicios implacabil.
În viziunea sa "mesianică", Marx şterge deosebirile dintre neamuri şi comunităţi, îneacă religiile în cultul unic al proletarului şi profeţeşte o societate egalitaristă a maselor omogenizate, fără elite. Realitatea istorică a probat că, de fapt, societatea comunistă nu făcea decât să impună maselor o egalitate în sărăcie, fiind destinate a fi conduse brutal de o elită a nomenklaturiştilor comunişti, de o clasă ultra-minoritară de privilegiaţi ai regimului. Aşadar, tot de un stat profund, al elitelor.
1. Superb
(mesaj trimis de anonim în data de 07.09.2023, 09:30)
O bucurie de articol.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. )
(mesaj trimis de anonim în data de 07.09.2023, 09:59)
profituri uriase am face oricare dintre noi dc am avea ocazia, ha sa nu fim ipocrititi cum ca eu mai bine sunt sarac decat sa fac profit.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Emeraldeyes în data de 07.09.2023, 11:35)
Foarte interesant!
Mulțumesc pentru baia de cultură de dimineață. O zi excelentă și multă sănătate!
Vă urmăresc cu multă plăcere mereu.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.09.2023, 13:47)
frumos, domnule profesor! sa mai scrieti. e mare nevoie de asa ceva prin romania zilelor moastre.