Comerţul electronic din România continuă să crească rapid, cu 72.9% dintre utilizatorii de internet din ţară efectuând achiziţii online în 2024, conform datelor INS.
Potrivit raportului INS "Accesul populaţiei la tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor, în anul 2024" publicat pe 11 decembrie 2024, această tendinţă ascendentă este susţinută de îmbunătăţirea accesului la internet - 88.6% dintre gospodăriile din România sunt conectate, în creştere cu 2.9 puncte procentuale faţă de anul precedent.
În 2024, comerţul electronic din România a continuat să crească, cu o expansiune semnificativă în mediul rural, unde 67.3% dintre utilizatorii de internet au făcut cumpărături online, o creştere de 5.9% faţă de 2023. În mediul urban, 77.1% dintre utilizatori au plasat cel puţin o comandă online (+3.4%). Cele mai populare produse cumpărate online includ îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii (78.6%), livrări de la restaurante (36.4%), produse cosmetice (34.5%) şi articole sportive (20.8%). Comerţul electronic contribuie semnificativ la economia naţională, estimându-se că valoarea acestuia în 2024 este de 11.7 miliarde EUR, reprezentând 3.4% din PIB.
România se clasează astfel pe locul trei în Europa Centrală şi de Est, după Polonia şi Cehia.
"Dezvoltarea comerţului electronic reflectă adaptabilitatea întreprinderilor şi interesul tot mai mare al consumatorilor pentru soluţii digitale. Aderarea României la Spaţiul Schengen în 2025 va crea noi oportunităţi, accelerând livrările transfrontaliere şi accesul la pieţele europene", a declarat Cristian Pelivan, director executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO).
Comerţul electronic din România a generat noi oportunităţi de angajare şi a stimulat creşterea sectoarelor conexe, precum logistică, curierat, fulfilment şi marketing online. Ecosistemul dezvoltat în ultimii ani are un impact semnificativ asupra economiei, contribuind la mai mult de o treime din traficul de curierat. Această expansiune susţine nu doar dezvoltarea comerţului online, ci şi evoluţia serviciilor care îl sprijină.Totodată, consolidează rolul comerţului electronic în economiile locale şi în modernizarea infrastructurii de transport şi servicii.