Deficitul bugetar al ţării noastre, în loc să scadă, se va accentua, au afirmat ieri, la Bucureşti, reprezentanţii Comisiei Europene, în cadrul unui eveniment în care a fost evaluată implementarea în ultimul an al Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
Declan Costello, director general adjunct pentru afaceri economice şi financiare DG ECFIN, a declarat: "Suntem foarte îngrijoraţi de situaţia fiscală din România. Deficitul ar fi trebuit să fie corectat până în acest an. Ultima dată când am analizat cifrele anul trecut, ne aşteptam la un deficit de peste 6% şi se presupunea că va scădea în acest an. Vedem că tendinţa merge în direcţia greşită. Execuţia deficitului în prima parte a anului este slabă. În momentul de faţă, mă aştept ca deficitul să fie mai aproape de 7% din PIB în acest an. Deficitul fiscal combinat cu deficitul de cont curent este îngrijorător şi reprezintă o ameninţare pentru România în continuare. România are nevoie de un plan fiscal credibil pe termen mediu, cu o reformă fiscală. Este nevoie de reducerea pragului pentru microîntreprinderi".
Reprezentanţii Comisiei Europene s-au arătat nemulţumiţi şi de implementarea PNRR, mai ales că din cauza întârzierilor privind atingerea ţintelor şi jaloanelor Executivul comunitar nu ne-a deblocat încă fondurile alocate pentru cererea nr.3 de plată, cerere care a fost înaintată de Guvern în ultima lună a anului trecut. Celine Gauer, director general SG RECOVER a precizat că multe investiţii prevăzute în PNRR-ul României sunt întârziate, iar unele nu sunt nici măcar demarate şi a avertizat că orice jalon neîndeplinit la timp înseamnă că România nu va primi banii aferenţi acelei investiţii.
Celine Gauer a precizat: "Aceasta este o poveste complet diferită de cea a fondurilor de coeziune. Orice cerere de plată care nu a fost trimisă, orice etapă care nu a fost atinsă până în august 2026 nu va fi plătită. Mesajul meu este unul de urgenţă şi de apel la sprijin. Dacă vorbim despre reforme, am văzut reforme foarte importante adoptate: anticorupţie, energie. Importante, trebuie menţinute în timp. Însă ce avem în faţa noastră? Reforme esenţiale, mai ales în domeniul fiscal. România este în situaţie de deficit excesiv, care nu va dispărea. Deci această problemă, provocarea ţării nu dispare, va fi acolo, trebuie abordată şi reformele incluse în planul de reforme fiscale, care sunt în plan anul acesta, trebuie categoric să abordeze aceste probleme. Mai avem doar 29 de luni - un timp foarte scurt dacă trebuie să implementezi 400 de jaloane şi ţinte. 2026 nu se îndepărtează, se apropie. Orice cerere de plată care nu va fi trimisă până în august 2026, deci 29 luni, orice jalon şi ţintă care nu va fi realizată până în august 2026 se vor transpune în pierdere pentru România şi poate chiar returnare a anumitor fonduri".
În ciuda avertismentelor formulate de reprezentanţii Comisiei Europene, Adrian Câciu - ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene - a afirmat că situaţia României este comparabilă cu a altor state europene şi că deocamdată nu există riscul returnării banilor primiţi de la bugetul UE.
Adrian Câciu a precizat: "Avem investiţii contractate de 36 de miliarde de euro, trebuie să meargă în continuare şi să facă execuţia acestor investiţii. Nu mai e vorba de contractare, avem contracte, trebuie doar puse în aplicare".
Referitor la problemele din acest moment, ministrul a spus că sunt patru jaloane "în discuţie", amintind guvernanţa corporativă şi plafonul pentru microîntreprineri.
Adrian Câciu a arătat: "Este jalonul cu guvernanţa corporativă, care ţine de Secretariatul General al Guvernului, dar, evident, astăzi vor fi discuţii tehnice cu Secretariatul General al Guvernului. Guvernanţa corporativă se referă la modul în care se selectează board-urile companiilor de stat, pe de o parte, pe de altă parte, la AMEPIP înţeleg că nu mai sunt probleme, dar astăzi avem clarificarea tehnică cu experţii Comisiei. Nu noi, de la Ministerul Fondurilor Europene, ci cei de la SGG vor fi de faţă. Sunt jaloanele pe energie. Avem din cererea de plată numărul doi, care trebuie închisă, pe de o parte, dar şi guvernanţa corporativă pe companiile din energie. Este jalonul cu microîntreprinderile pe care noi îl considerăm îndeplinit. Comisia are o serie de observaţii cu privire la plafonul până la care o microîntreprindere trebuie considerată o microîntreprindere".
El a menţionat că reformele din PNRR trebuie să îşi păstreze scopul, iar modul în care o reformă se aplică este un mod contextualizat, şi consideră că există progrese privind implementarea PNRR în ultimul an: "Pe de o parte, contractarea (...) aferentă Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, se ridică la 21 miliarde euro. Dar avem contracte pe investiţii de 36 miliarde euro. Este imperios necesar ca aceste contracte să se întâmple în interiorul perioadei de până în 2026, până în august, pentru a putea fi susţinute financiar, pentru ca ele să nu creeze o problemă în zona fiscal-bugetară. Şi aici lucrăm îndeaproape, iar misiunea noastră nu este singulară, este împreună cu Comisia Europeană, cu toţi coordonatorii de reformă, să grăbească viteza de realizare a investiţiilor. Pe de altă parte, implementarea Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă trebuie făcută cu realism şi pragmatism. A fost o situaţie critică anul trecut când am modificat Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă: de ce anumite elemente din Planul iniţial au dispărut? Pentru că nu se puteau realiza în timpul avut la dispoziţie. Nu înseamnă că nu se vor realiza cu alte fonduri, dacă găsim în Politica de Coliziune sau fonduri atrase".
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a afirmat că ţara noastră are în cont 9,4 miliarde euro, ceea ce înseamnă că avem deja primite 33,1% din fondurile alocate prin PNRR, din care au fost cheltuite aproximativ 2 miliarde euro, ceea ce înseamnă că aproape 20% din banii primiţi sunt şi bani absorbiţi.
Amintim că Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a transmis Comisiei Europene pe 15 decembrie 2023 cea de-a treia cerere de plată din cadrul PNRR, cerere ce are o valoare totală deaproape 2,67 miliarde euro (circa 1,86 miliarde euro sub formă de granturi şi 811 milioane euro sub formă de împrumuturi) şi acoperă un număr total de 74 ţinte/jaloane aferente trimestrului III 2022 şi trimestrului IV 2022.
1. Numai PNRR nu rezolva problema
(mesaj trimis de mike în data de 21.03.2024, 10:43)
Trebuie restructurate 50% din actualii bugetari, completat necesarul din justitie, invatamant, sanatate, armata, politie si rezolvarea problemei pensiilor speciale. Dar cine sa o faca? Mediocritatile care ne conduc (in special capo di tutti capi) si care se gandesc doar la scaunele lor, prezente si viitoare)?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.03.2024, 11:51)
Ia auzi si la asta:-)...Justitie, armata si politie:-)...a gasit el solutia salvatoare...mai multe pensii speciale:-)
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.03.2024, 13:04)
Stai jos, n-ai inteles nimic. Omul a zis ca trebuie rezolvata lipsa de resursa umana din respectivele domenii si, in paralel, rezolvata problema pensiilor speciale (iar la cum s-a exprimat cred ca vrea eliminarea/reducerea lor, nu mai multe si mai mari). Dar te-ai gandit sa te afirmi si sa ii dai la oase, ca un vajnic roman care se pricepe la toate
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.03.2024, 14:41)
Alt "istet" care imi spune el ce trebuie sa inteleg:-)..."Lipsa de resursa umana" care se datoreaza iesirii la pensie dupa (doar) 15 ani de activitate si cu PENSIE SPECIALA, si el vrea sa o rezolve prin angajarea altor "speciali" ca ies iarasi dupa 15 ani la pensie cu PENSIE SPECIALA:-)...si de la capat, iarasi "lipsa de resura umana":-)
2. fără titlu
(mesaj trimis de Ionut în data de 21.03.2024, 11:44)
Deci pnrr si imm-urile sunt problemele din deficitul bugetar.dupa mintea unora.sa enumar si eu cateva probleme: armele de la hegemon,cu plata in avans,gonflarea aparatului bugetar,pensii speciale,subventionarea energiei (sinistrul virgil a facut tot sistemul praf),ajutoare pentru ucraina,redevente bananiere,neimpozitarea multinationalelor si impotenta fiscului.bani ar fi,dar sunt pentru stapani,nu pentru noi.de vazut ce procent din pib colecteaza colonia din taxe si impozite.probabil anul asta vom incasa sub 27% din pib.media ue este peste 40%.
Romania=colonie bananiera esuata si falita.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.03.2024, 19:19)
Nu mai merge toneta?
3. fără titlu
(mesaj trimis de Iuliu în data de 21.03.2024, 15:03)
Nu-i de vină Comisia Europeană . Romania are nevoie reforme structurale profunde de reducere a cheltuielilor de funcţionare a statului, precum:
-Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franţa şi Germania;
-Desfiinţarea agenţiilor şi instituţiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuţiile lor putând fi preluate de alte instituţii, simultan cu o descentralizare reală;
-În administraţia locală, păstrarea acelor primării care servesc peste 8.000 de cetăţeni, şi comasarea celorlalte;
-Reducerea numărului de judeţe la 16, într-o primă etapă, apoi la 8, echivalente cu regiunile de dezvoltare;
– Înlocuirea instituţiilor care servesc acum cetăţenii prin numerosi funcţionari, cu aplicaţii informatice care funcţionează nonstop, online.
De asemenea atragerea fondurilor europene in special pentru proiectele incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este conditionata de îndeplinirea programului de reforme propuse de România si agreate împreuna cu oficialii Comisiei Europene, si anume:
-Reforma pensiilor speciale si trecerea lor pe contributivitate;
-Reforme în politica fiscală;
-Revizuirea cadrului legislativ pentru companiile cu capital de stat;
-Revizuirea sistemului de salarizare în administrația publică centrală si locală;
–Crearea și operaționalizarea Bancii Naționale de Dezvoltare;
–Un nou sistem pentru a accede în funcțiile publice;
-Modificarea legilor justiției și consolidarea cadrului anti-corupție;
-Transport fără emisii de carbon;
-Energie Regenerabilă.
Fară o reformare serioasă a institutiilor bugetare Romania va ajunge in FALIMENT.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Nic în data de 21.03.2024, 15:13)
Transport fara emisii de carbon+energie regenerabila=cea mai sigura si scurta cale spre dezastru si faliment.pnrr=plan de "redresare" antiromanesc,aberant,neomarxis t,cu eficienta minima,facut de birocrati imbecili si tradatori de tara.nu stie nimeni exact ce contine planul,ca e la secret si nimeni nu vrea sa-l desecretizeze.
4. fără titlu
(mesaj trimis de Credinciosul în data de 21.03.2024, 16:06)
Nimic nu merge,dar viata i buna,stau si ma doare fix!
Evoluam constant ca jegul in dero,parafrazandu l pe cheloo!
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.03.2024, 20:19)
Pensii speciale, bugetari de lux si multi, etc... da, aveti dreptate, dar - daca s-ar reduce furtul din banii publici ar scadea si inflatia si deficitul iar daca s-ar eradica am avea de toate pt toti. Ia ganditi-va, tva colectat doar 30%, impozite doar vreo 50%, taxe la vama pierdute pe spaga 90% (un camion din 10 plateste oficial, restul e spaga), declaratiile de avere pot sa zic 0 fara sa ma insel prea tare, toate viloaiele au cazut de la domnul, profit pe minus de 20 de ani banci, dacia, ford etc,, achizitiile publice inzecite in valori (un wc cu lant 100 mii euro la nu-s ce primarie) si multe altele. Ca sa sustina tot acest furt se imprumuta in draci si in nestire. Base si Boc au ras salarii si pensii speciale si tva si s-au imprumutat pe tara inca 40 miliarde de euro ca sa aibe ce fura. Blonda face parnaie doar pt 10% din ce a furat. Tocmai au legalizat furtul de 999 mii de euro,