Agenţia de Monitorizare a Presei "Academia Caţavencu" a lansat ieri, la ArCuB, lucrarea "Competenţă în mass-media. Ghidul profesorului", editată recent de Humanitas Educaţional în cadrul proiectului "Mediasis" - sistem integrat de mass-media pentru liceu, finanţat în parte printr-un grant al Ambasadei SUA în România.
Proiectul face parte dintr-un program intitulat "Competenţă în mass-media", reprezentînd, în opinia lui Mircea Toma, vicepreşedinte al Agenţiei de Monitorizare a Presei, "vaccinare împotriva manipulării" .
Programul, importat din Germania unde este prezent în învăţămîntul preuniversitar ca disciplină opţională cu acoperire de aproximativ 70%, a demarat în România în 1998, în ideea "de a avea un public educat în a decripta mesajele din presă şi din publicitate". Mircea Toma a subliniat că implementarea unui astfel de program înseamnă practic sănătatea unei societăţi, "pentru că un public păcălit poate să o ia razna, de aceea nemţii au început acest program imediat după al doilea război mondial". Programul, introdus opţional în doar în cîteva ţări membre ale Uniunii Europene, se desfăşoară în Romînia în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, avînd sprijinul unor sponsori.
"Competenţă în mass media. Ghidul profesorului" a fost elaborat de Dorina Chiriţescu şi Angela Teşileanu, care au prezentat, la lansare, detalii despre această lucrare, adresată cu prioritate cadrelor didactice ce predau în liceu cursul opţional "Competenţă în mass- media". Instrumentul de lucru pentru elevi este manualul "Competenţa în mass-media" apărut anul trecut la aceeaşi editură Humanitas Educaţional. Este vorba de studierea în liceu a problematicii mediilor şi dezvoltarea în mai multe etape a acestei iniţiative, care acoperă deja 10% din liceele din România, scopul fiind de a depăşi 50%. Ghidul este structurat pe trei secţiuni. Una dintre secţiuni cuprinde mai multe capitole referitoare la consumatorul de mesaje transmise prin mass-media, manipularea prin mass-media, publicitatea, minorităţi în mass-media sau ziaristul şi rolul său în societate. Aceste "unităţi de conţinut" se găsesc în manualul "Competenţa în mass-media" destinat elevilor care doresc să studieze acest curs, opţional, în liceu.