Jucătorii privaţi din sectorul feroviar ar trebui să poată obţine concesiuni, în special pe linii care deservesc agenţi economici sau comunităţi locale, opinează Sorin Chinde, vicepreşedinte Grampet Group.
Domnia sa a explicat: "Până în 2030, volumele de marfă transportate pe calea ferată ar trebui să crească cu circa 28-30 de milioane de tone. Dincolo de challenge-ul pe care îl au operatorii - să procure material rulant cu care să transporte acest volum de marfă -, trenurile trebuie să aibă pe ce să ruleze. Infrastructura feroviară astăzi vine după o perioadă lungă de subfinanţare economică. Studii ale CFR SA stabilesc că necesarul minim de finanţare a proiectelor de infrastructură feroviară, până în 2021, numai pentru reabilitarea magistralelor, se ridică la circa 13 miliarde euro. Şansele ca CFR SA să primească aceşti bani sunt foarte puţine. Pentru peste 30% din infrastructura feroviară, care este constituită din liniile neinteroperabile, nu există nicio intenţie de investiţie în următorii 10-15 ani. În aceste condiţii, întrebarea este următoarea: în contextul în care astăzi inves-tiţiile în infrastructura feroviară este în mâna unei singure companii care deţine monopolul prin concesiune - CFR SA -, de ce nu ne gândim la schimbarea cadrului legal, astfel încât şi jucători privaţi să poată avea concesiuni în domeniul feroviar, în special pe linii care poate deservesc agenţi economici sau comunităţi locale?"
Un astfel de sistem de concesionare ar permite aducerea de capital privat şi obţinerea cu o mai mare uşurinţă a unor finanţări, este de părere domnul Chinde. Reprezentantul Grampet a mai spus că un alt domeniu deloc de neglijat este cel de conectivitate, făcând referire la investiţiile în terminale. În opinia domniei sale, este foarte mult loc pentru investiţii comune sau proiecte de parteneriat public-privat, iar dacă demarăm acest tip de investiţii nu poate să fie decât benefic, atât din punct de vedere al locurilor de muncă, al creşterii calităţii, dar şi al îmbunătăţirii mobilităţii populaţiei.