Există o diferenţă majoră între sectorul comercial şi sectorul public în ceea ce priveşte automatizarea, a subliniat Tudor Cosăceanu, Regional Vice President România & Moldova la UiPath.
Reprezentantul companiei de software care dezvoltă soluţii pentru automatizarea proceselor robotizate, a spus: "Dacă în sectorul comercial, în România, din top o sută de companii peste 80% au implementat soluţii de automatizare, unele din ele ajutate de inteligenţa atificială, în sectorul public imaginea este cu totul diferită. Avem doar exemple punctuale la nivel local - diferite instituţii sau ministere din sectorul guvernamental, public, care au implementat astfel de soluţii. Pe de o parte nu ne miră acest lucru, dar am observat curiozitatea şi apetitul instituţiilor publice şi ministerelor de a analiza, de a experimenta şi implementa acest tip de soluţii".
Tudor Cosăceanu a adăugat: "Nu toate organizaţiile trebuie să intereacţioneze cu clienţi. Clientul vine de obicei ca să aibă un beneficiu, dar sunt anumite organizaţii care trebuie să gestioneze neplăcerile. Există autorităţi care trebuie să ajute cetăţenii sau alte instituţii persoane juridice să-şi gestioneze problemele pe care nu le pot gestiona singuri şi au nevoie de ajutorul unei autorităţi de reglementare sau al unei autorităţi de control a pieţei. Se înaintează cereri, petiţii, reclamaţii, iar autorităţile nu fac faţă tuturor acestor solicitări, care pot să fie zeci sau sute de mii, deoarece nu au capacitatea de a le procesa, nu au capacitatea de a angaja sau nu au dreptul să angajeze suficiente resurse ca să le poată procesa. Astfel, au nevoie să apeleze la soluţii de automatizare care, utilizând inteligenţa artificială, pot să citească acele solicitări, să înţeleagă dacă este vorba despre o cerere urgentă sau trebuie să fie clasificată şi trimisă către o altă instituţie, etc".
Conform reprezentantului UiPath, procesarea unei astfel de solicitări poate să dureze zile, dar dacă instituţia foloseşte soluţii automatizate bazate pe inteligenţă artificială, procesarea şi răspunsul către solicitant poate să dureze minute sau chiar secunde, fără să fie nevoie de intervenţia umană. "Impactul este semnificativ, chiar dacă este greu de cuantificat în bani", a spus Tudor Cosăceanu.