Contractele încheiate de guvernul Năstase cu firmele "Bechtel", "Vinci" şi EADS", primele pentru realizarea a două auto-străzi, iar cel de-al treilea pentru securizarea frontierei, vor fi reanalizate în următoarea perioadă de către Guvern pentru a stabili oportunitatea finanţării lor. Premierul Călin Popescu Tăriceanu a declarat ieri, la Guvern, că este necesar să se reanalizeze contractele cu cele două firme deoarece ele ridică semne de întrebare în ceea ce priveşte cadrul legal şi condiţiile financiare în care au fost încheiate: "Există o iritare profundă a instituţiilor europene deoarece contractele nu res-pec-tă legea europeană în vigoare." Premierul a precizat că va fi demarată o anchetă pentru verificarea legalităţii contractelor atît în conformitate cu legislaţia noastră, cît şi cu cea europeană. "Avem finanţare europeană pentru proiectul coridorului patru. Este, însă foarte greu justificabil că se construiesc două autostrăzi paralele. Un astfel de proiect este foarte greu de finanţat", a argumentat premierul. Încă de la începutul anului, ministrul transporturilor, Gheor-ghe Dobre, a declarat că în scurt timp, corpul de control al ministrului va analiza condiţiile tehnice în care s-au încheiat contractele cu Bechtel şi Vinci. Contractul cu firma "Bechtel" pentru realizarea autostrăzii Braşov-Borş este aproape dublu faţă de celelalte două, însă costul lui real este greu de anticipat în lipsa informaţiilor oficiale. Suma reală a acestui proiect a fost învăluită în mister de către fosta putere, iar partea americană a avansat alte cifre. Cert este că, în final, costul proiectului va depăşi 2,8 milioane de euro, cît a anunţat fosta putere. Purtătorul de cuvînt din România al companiei "Bechtel", Bogdan Sgîrcitu, nu a dorit să comenteze afirmaţiile făcute de primul-ministru. Finanţarea celorlalte două contracte -EADS şi Vinci-se ridică la aproape 1,5 miliarde de euro.
Contractele "Bechtel", "EADS" şi "Vinci" - verificate de Guvern
Romana Puiuleţ
Ziarul BURSA #Politică / 14 ianuarie 2005