Una dintre < bijuteriile > industriale ale Franţei, constructorul de automobile Peugeot-Citroën (PSA) care traversează o perioadă dificilă (fabrica de la Aulnay în regiunea pariziană şi-a închis porţile în octombrie), este în atenţia grupului chinez Dongfeng. Acesta din urmă este gata să preia 30% din acţiunile întreprinderii franceze pentru suma de 1,2 miliarde de euro, şi deci controlul ei. O eventualitate care, desigur, că nu este pe placul guvernului socialist francez. Acesta caută prin toate mijloacele să contracareze declinul industrial al Franţei.
Informaţia, apărută în ziarul China Business News şi în Financial Times, nu a fost confirmată de PSA, dar constructorul francez recunoaşte că este în căutare de fonduri şi discută cu diferiţi investitori. Peugeot fabrică 60% din automobilele produse în Franţa şi vinde în Europa două treimi din producţia sa. Costurile de producţie mai mari ale uzinelor sale franceze afectează însă competitivitatea mărcii şi sunt unul din motivele care au provocat pierderile record din 2012, cifrate la 5 miliarde de euro, ceea ce obligă firma să caute noi fonduri.
Familia Peugeot nu posedă decât 25,5% din acţiuni (constructorul american General Motors are 7% din acţiuni), ceea ce înseamnă că, dacă se ajunge la un acord cu Dongfeng, ea ar pierde controlul întreprinderii. Arnaud Montebourg, ministrul redresării industriale, doreşte să participe la creşterea de capital de care are nevoie PSA şi, astfel, controlul firmei să nu treacă de partea chineză. Rămâne însă de văzut şi acesta este desigur unul din motivele pentru care acordul nu a fost încă încheiat, dacă Dongfeng este dispus să injecteze o sumă considerabilă în capitalul grupului PSA fără să aibă controlul acesteia.
Peugeot este prezent în China din anul 1985. Nici colaborarea dintre PSA şi Dongfeng Motor Corporation nu este o noutate. Cele două întreprinderi colaborează în China din 1992, când au creat o joint-venture care posedă trei uzine în provincia Hubei. O a patra uzină urmează să înceapă producţia până la sfârşitul acestui an. Ceea ce ar permite grupului francez, care este pe locul doi în Europa la vânzările de automobile şi care are 100 000 salariaţi în Franţa, să producă în China 750.000 de automobile în 2015.
În luna septembrie a acestui an, Dongfeng a declarat că a fost contactat de mai multe bănci în legătură cu achiziţionarea unei părţi din PSA şi că studiază această eventualitate, dar că este încă departe de un acord. Această investiţie confirmă apetitul Chinei care caută să îşi aproprieze tot (tehnologii de vârf, brevete, < savoir-faire > industrial, mărci de renume). Este adevărat că Imperiul de Mijloc are şi mijloacele financiare necesare pentru a trece la fapte... Mărcile franceze care au trezit interesul industriaşilor chinezi nu sunt deci rare. Fosun, o întreprindere condusă de miliardarul chinez Guo Guangchang, vrea să preia 46% din acţiunile Club Med, grupul HNA care deţine a patra companie aeriană chineză Hainan Airlines a preluat 48% din capitalul transportatorului aerian francez Aigle Azur. Acestea sunt numai două exemple dintr-o pleiadă de trofee care aşteaptă să fie < vânate >.
Notă: Redactor şef al jurnalului web de noutăţi tehnologice şi industriale Fabrication Mécanique (http://fabricationmecanique.wordpress.com), Mirel Scherer este absolvent al Institutului Politehnic din Bucureşti. Ziarist din 1981 în presa tehnică din Franţa, el a fost redactor şef adjunct al revistei Industrie et Technologies şi "grand Reporter" la importantul săptămânal economic şi industrial L'Usine Nouvelle. Specialist în informatica industrială, automatisme industriale şi echipamente de producţie, el a fost distins de mai multe ori cu Trofeul celui mai bun jurnalist, acordat de Clubul presei informatice din Franţa.