Toţi clienţii care au fost afectaţi de căderea sistemelor ING Bank trebuie să fie despăgubiţi, este de părere Costel Stanciu, preşedintele Asociaţiei Pro Consumatori (APC).
Clienţii ING Bank au rămas fără acces la conturi, pe parcursul zilei de sâmbătă, după ce sistemele băncii au picat, situaţia fiind remediată aproape de miezul nopţii.
Domnul Stanciu ne-a declarat: "Clienţii ING Bank trebuie despăgubiţi după situaţia prin care au trecut sâmbătă, când niciun serviciu online al băncii nu a funcţionat. Oamenii nu au putut să se folosească de banii lor, li s-a încălcat acest drept - dreptul de a avea acces la propriii bani, prevăzut printr-o clauză contractuală. Consumatorii nu au putut să facă niciun fel de transfer online sâmbătă, iar cei care au mers la cumpărături nu au putut achita decât cu cash. Poate că unii aveau nevoie să achite un serviciu medical şi nu aveau cash... Banca trebuie să-i despăgubească pe toţi".
Defecţiunea de la ING Bank a produs neplăceri şi reţelelor de magazine, mai ales celor care au terminale ING, care nu au putut utiliza POS-urile.
Costel Stanciu îi sfătuieşte pe consumatori să apeleze la APC, care va derula demersurile necesare în acest caz.
Sâmbătă seara, reprezentanţii ING ne-au transmis că sistemul de stocare a datelor a început să genereze erori în operare, pe 10 septembrie, la orele 13.00, menţionând: "Ca urmare a acestei situaţii tehnice neprevăzute, atât reţeaua de ATM-uri, sistemele de acceptare a cardurilor ING cât şi serviciul Home'Bank au devenit indisponibile. (...) Această problemă tehnică nu a pus niciun moment în pericol datele şi disponibilităţile băneşti ale clienţilor ING, care sunt în deplină siguranţă".
ING Bank le-a transmis clienţilor următoarele: "Sâmbătă, 10 septembrie, în timpul unui test planificat în centrul nostru de date pentru sistemul de stingere a incendiilor, procedura de eliberare a gazului Inergen a afectat în mod sever şi neaşteptat mai multe servere şi sistemul de stocare a datelor. Primele probleme au început să apară după ora 13.00. Au fost afectate toate serviciile conectate sistemului de stocare a datelor, respectiv tranzacţii cu cardul, operaţiuni la bancomat, serviciul de internet banking, sistemele de comunicare şi website-ul. În consecinţă, o mare parte din tranzacţii nu au putut fi procesate şi comunicarea cu clienţii a fost întârziată.
Am activat de urgenţă procedurile şi planurile de recuperare prevăzute pentru astfel de situaţii (...) Din cauza magnitudinii şi complexităţii defecţiunilor, din păcate timpul necesar pentru restaurarea activităţii prin sistemul de back-up a fost mai lung decât în cadrul testelor pe care le efectuăm regulat. Mai mult, ca să asigurăm deplina integritate a datelor, am efectuat o copie adiţională a bazei de date înainte de a începe restaurarea sistemului, ceea ce a prelungit perioada de indisponibilitate a serviciilor.
La ora 21.15 am restaurat serviciul de online banking ING Home'Bank, iar tranzacţiile cu cardul la comercianţi şi la bancomate au redevenit funcţionale începând cu ora 23.00. În prezent, finalizăm analiza diagnostic a acestui eveniment excepţional, monitorizăm îndeaproape evoluţia situaţiei împreună cu furnizorii şi luăm măsuri adiţionale pentru a asigura derularea normală a operaţiunilor".
Banca a anunţat că va returna clienţilor săi comisioanele aferente retragerilor de numerar de la bancomatele altor bănci şi spune că are în vedere acoperirea costurilor adiţionale generate clienţilor afectaţi de indisponibilitatea plăţilor cu cardul, ca urmare a problemelor tehnice care au afectat, timp de mai multe ore, sistemele băncii.
Unii dintre clienţi nu au fost satisfăcuţi de explicaţiile furnizate de bancă, existând persoane care au spus că vor renunţa la serviciile ING.
Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor nu au răspuns solicitării ziarului BURSA de a-şi exprima punctul de vedere pe subiect.
• ING: "Unele dintre cheltuielile generate de nefuncţionarea serviciilor au fost compensate"
Unele dintre cheltuielile generate de nefuncţionarea serviciilor, cele raportate în call center, au fost compensate, ne-au spus reprezentanţii ING Bank. Aceştia ne-au declarat: "Începând de marţi, 13 septembrie, pe măsură ce se decontează tranzacţiile, vom returna comisioanele aferente retragerilor de numerar de la bancomatele altor bănci. Suma totală urmează să fie evaluată".
Potrivit reprezentanţilor băncii, la exerciţiul de sâmbătă au participat angajaţi din toate departamentele implicate, împreună cu furnizorul soluţiei de protecţie la incendiu şi furnizorul echipamentelor.
Echipa care a asigurat intervenţia după ce serviciile au devenit indisponibile a fost alcătuită din peste 100 de oameni care au fost mobilizaţi sâmbătă şi duminică.
O parte din salariaţii ING Bank se aflau, sâmbătă, în team building pe litoral. Despre aceştia, sursele citate ne-au spus: "Echipa care a fost în team building la mare nu avea în responsabilitate funcţionarea serviciilor devenite indisponibile. Chiar şi aşa, aceia dintre ei care ne puteau ajuta, au venit în Bucureşti şi au lucrat peste week-end pentru a restabili serviciile".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.09.2016, 07:23)
De acord cu Apc.
Anpc trebuia sa dea un comunicat. Anpc trebuie sa se sesizeze din oficiu. Anpc are o scuza, are foarte mult de lucru si pe bani putini.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.09.2016, 07:25)
Ing ce smechera e, vrea sa scape doar cu comisionul platit la alta banca, un chilipir.
Profesionisti.
2. fără titlu
(mesaj trimis de gicu din poplaca în data de 13.09.2016, 07:58)
Mi se pare corect. Sa dea cate un Volvo la fiecare client afectat si procent din profitul pe 2016 la nivel de grup. Nu ne jucam da? Asa ca uitasem, oare BNR ce pazeste? Isarescu oare n-are nici o vina? Ce supravegheaza? Dupa ce ia basculante de bani nu e in stare sa protejeze clientii. DEMISIA ! Soviani, ai cuvantu, tati :) Ma duc sa citesc blogu sotului lui Gorghiu.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.09.2016, 09:57)
oricat misto ai face, nu este deloc in regula ca timp de o zi sa nu ai acces la banii tai. sunt oameni care isi tin toate economiile exclusiv pe card. nu asta incearca bancile, de fapt, sa incurajeze? si atunci vine un rateu din asta rusinos si imi promit din nou ca in ziua de salariu sa imi scot toti banii de pe card si sa imi platesc toate tranzactiile cu cash.
2.2. Eu l-am vazut (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Dan Petrovici în data de 13.09.2016, 10:02)
L-am vazut pe Isarescu intrand in data centerul ING pentru a rezolva problema. Probabil a fost o problema mai delicata la bazele de date si din acest motiv a durat mai mult. Consider de bun simt sa i se taie din salariul pe care nerusinatul nu si l-a publicat ! Va dati seama ca domnul MAKE trebuia sa caute alt subiect in locul celor 1.000 de articole scrise despre salariul lui Isarescu.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.09.2016, 10:25)
da, Bursa, chiar nu ai gasit nimic mai bun decat sa informezi oamenii ca o banca le-a confiscat banii timp de o zi? un fel de exercitiu pentru bail in :)
3. Ce ne mai place....
(mesaj trimis de Balaci în data de 13.09.2016, 09:56)
Chiar ajungem sa disputam atat de mult o problema tehnica a unei banci ? Oare cine este asa de prost incat sa creada ca exista sisteme infailibile? CHIAR TOTI ? Am vazut si comentarii de genul: "ca a dat faliment, ca nu mai are bani!" La aceste persoane ar trebui sa le cerem cate o poza si sa le-o afisam pe strada, ca sa ii cunoasca toata lumea,
3.1. Pt prostanacul din tine (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.09.2016, 10:10)
Codul sursa din Windows.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.09.2016, 10:00)
mi se pare cam dubioasa explicatia cu problema tehnica. adica un exercitiu de incendiu face sa crape sistemul informatic al unei banci? serios, cine crede asta? ING poate sa vina si sa spuna orice, inclusiv ca undele electromagnetice de la 7 Izvoare i-au dat peste cap serverele...dar oare asa o fi?
5. Cei care sustin plata cu cardul
(mesaj trimis de anonim în data de 13.09.2016, 10:41)
Bani electronici sa se abtina pe viitor. Ing e prima care se impiedica cu tehnologia expirata a ei. In Europa au mai fost cazuri cu banci din care o banca are rulaj cat toate de la noi la un loc. Si acelea datorita ca sunt invechite, coapte, coji cum se numesc masinile obosite.
6. Acesti bagatori de seama scumpesc serviciile
(mesaj trimis de eu în data de 13.09.2016, 11:47)
Toti acesti avocatasi care isi cauta un rost in viata pe model american scumpesc pe termen lung serviciile. Pe termen scurt, peate gasi un judecator care sa accepte o despagubire la procesul lor insa pe termen lung chiar si discutia despre subiect va da posibiltatea bancilor si asiguratorilor sa ridice pretul in fata unui nou risc. Cand avocatasii cu manie proletara de sorginte americana dadeau in judecata firmele de asigurari pentru daune corporale mai mult sau mai putin inventate, oamenii aplaudau. Acum acelorasi oameni nu le convine sa plateasca RCA dupa recalcularea cu includerea noilor riscuri iar firmele de asigurari baga in buzunar mai multi bani ca niciodata.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.09.2016, 12:08)
Exista si faliment pentru lacomi.
Vezi ce zice un om ca la Rca afara are doua tractari gratis de pe autostrada. La noi Rca iti plateste dupa un an.
7. Pc suplimentata cu 500 mil lei, Digi 24
(mesaj trimis de anonim în data de 13.09.2016, 12:49)
Bancile s-au facut de rusine cu avansurile de 30-40% ele vor garantie de 50% de la Stat adica si de la mine. Statul le aproba, UE nu o considera ajutor de stat ca e pentru banci.
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.09.2016, 14:49)
Anpc ce cauta Csalb pe site-ul tau?
Asociatia consumatorilor de ce acceptati asa ceva?
Am facut o reclamatie pentru o banca la Anpc nu doresc Csalb.
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de MIHAI în data de 13.09.2016, 21:55)
Am cont la Raiffeisen , care-I o banca mult mai dura in raport cu smecherii din Romania .Va reclama Romania la forurile EUROPENE SI INTERNATIONALE pentru darea in plata, asa ca ce s-a intamplat la ING MI SE PARE DIN PARTEA ISTETILOR ,ISTERIE DE PROST GUST.Romani nu fi-ti cretini.