Adepţii zeloşi ai "religiei verzi" din Marea Britanie, aflaţi cel mai adesea la volanul unui automobil electric, tocmai au descoperit noul nivel al "sacrificiului" pe care trebuie să îl facă pentru oprirea schimbărilor climatice, pe fondul creşterii explozive a primelor de asigurare faţă de anul trecut.
Într-un caz prezentat de cotidianul The Guardian, prima de asigurare a crescut cu 940%, până la circa 4.600 de lire sterline.
Un alt proprietar de automobil electric, Model Y de la Tesla, client al societăţii de asigurare Aviva, a fost anunţat înainte de expirarea poliţei anuale că aceasta nu poate fi reînnoită.
După mai multe refuzuri ale altor societăţi de asigurări, fostul client Aviva a găsit o ofertă la peste 5.000 de lire sterline, în condiţiile în care prima de asigurare de anul trecut a fost de circa 1.200 de lire.
"În ciuda faptului că vehiculele electrice devin tot mai frecvente, acestea sunt încă minoritare pe drumurile din Marea Britanie, iar asigurătorii au mai puţină experienţă în stabilirea primelor pentru aceste tipuri de maşini", a declarat un expert al pieţei auto pentru The Guardian.
Datele prezentate de cotidianul The Telegraph arată că în prezent există circa 850 de mii de automobile electrice pe drumurile din Marea Britanie, în condiţiile în care au fost înmatriculate 270 de mii de unităţi în 2022, cu 40% peste nivelul anului anterior.
În timp ce multe societăţi mai oferă asigurări doar pentru anumite modele, altele au renunţat complet, cel puţin temporar, la asigurarea automobilelor electrice.
Una dintre companiile care a oprit complet asigurarea maşinilor electrice este John Lewis Financial Services, divizia financiară a grupului de retail John Lewis, care utilizează serviciile companiei de asigurare Covea. Decizia a fost justificată prin necesitatea unei analize suplimentare a riscurilor şi costurilor.
Printre motivele citate sunt costurile mult mai mari ale reparaţiilor, pe fondul unui deficit relativ al mecanicilor calificaţi. Conform datelor prezentate de Guardian, costurile sunt cu 25% mai mari pentru maşinile electrice decât pentru cele cu motoare Diesel sau pe benzină, iar durata reparaţiilor este cu 14% mai mare.
Unul dintre cele mai mari motive de îngrijorare pentru asiguratori îl reprezintă bateriile, care trebuie înlocuite chiar şi în cazul unei avarii minore.
The Telegraph a prezentat recent un motiv specific maşinilor electrice pentru creşterea costului asigurărilor: spaţiul de stocare în atelierele de service.
Conform reglementărilor de la Departamentul Transporturilor, maşinile electrice avariate la nivelul bateriilor, chiar şi în cazul avariilor uşoare, trebuie parcate la o distanţă de 15 metri între ele din cauza riscului ridicat de explozie.
"Vehiculele electrice cu baterii deteriorate trebuie puse în carantină faţă de alte vehicule, din cauza riscului de incendiu al bateriilor", subliniază cotidianul britanic. Distanţa de siguranţă recomandată înseamnă că două maşini electrice avariate vor ocupa, în aşteptarea reparaţiilor, o suprafaţă echivalentă cu aceea ocupată de 100 de maşini cu motoare clasice.
Estimările companiei de evaluare a riscurilor auto Thatcham Research arată că societăţile de asigurare trebuie să cheltuiască suplimentar 900 de milioane de lire sterline pe an pentru construirea şi întreţinerea facilităţilor de carantinare a maşinilor electrice până în 2035.
Creşterea exponenţială a primelor de asigurare va contribui, probabil, şi la amplificarea unui fenomen care a atins deja cote îngrijorătoare în Marea Britanie, respectiv "furia încărcării".
"Cel mai mare operator al staţiilor de alimentare de pe autostrăzile din Marea Britanie a adus agenţi de pază pentru a controla "furia încărcării' în rândul şoferilor de vehicule electrice, care se luptă pentru accesul la punctele de încărcare", a scris recent cotidianul The Telegraph.
Directorul executiv al companiei Moto a avertizat că "staţiile de alimentare de pe autostrăzi se confruntă cu tot mai multe situaţii de dezordine publică", în condiţiile în care "lipsa punctelor de conectare la reţeaua electrică ne împiedică să construim suficiente staţii de încărcare".
Toate aceste date din Marea Britanie arată că este foarte aproape momentul în care se va ajunge la un prag prohibitiv al costului de deţinere pentru un automobil electric, care va dezvălui adevărata natură a promisiunilor autorităţilor în ceea ce priveşte utilizarea lor la nivel de masă.
Iar atunci este posibil ca "furia încărcării" să se transforme în altceva.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.10.2023, 02:20)
Furiosii electrico-ecologisti pot sa-si consume furia in timp ce-si incarca bateria automobilului la dinam, pedaland.
2. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 03.10.2023, 08:09)
...
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.10.2023, 18:48)
E-auto, e o teapa mare,
si nici macar nu este echo,din cauza bateriilor