Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) solicită Guvernului şi Parlamentului să schimbe de urgenţă preşedintele Consiliului Concurenţei. Premierul României, Marcel Ciolacu, poate demara procedura de revocare din funcţie a lui Bogdan Chiritoiu de la şefia Consiliului Concurenţei, pentru evidenta legătură a acestuia cu piaţa de asigurări RCA, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, companiile multinaţionale vând poliţe RCA cu 250% mai scumpe decât acum 3 ani. Premierul României ar trebui să finalizeze demersul început anul trecut, de schimbare a conducerii Consiliului Concurenţei, pentru însănătoşirea acestei instituţii grav bolnave care, în mod evident susţine activitatea firmelor de asigurări, periclitând-o pe a celor de pe piaţa de reparaţii auto şi transporturi.
Pentru cei care uită cine conduce Consiliul Concurenţei, reamintim următoarele fapte: Consiliul Concurenţei a refuzat în mod repetat verificarea modului de funcţionare a pieţei RCA de asigurări din România, până în anul 2015, când transportatorii au organizat primul protest national, împortiva creşterii nejustificate a valorii poliţelor RCA. La acel moment, transportatorii au bătut cu pumnul în masa Guvernului României, iar vicepremierul Vasile Dâncu a înţeles că în piaţa de asigurări RCA şi la ASF se întâmplă ceva profund greşit, iar 8 milioane de şoferi din România sunt afectaţi de activitatea celor două instituţii.
Bogdan Chiritoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, se prefăcea că nu vede înţelegerile de preţ ale firmelor de asigurări de la acea vreme şi doar la presiunea mediatică a înţeles că instituţia de carton pe care o conduce trebuie să declanşeze o ancheta serioasă pe piaţa asigurărilor RCA. În urma anchetei a reieşit faptul că în perioada octombrie 2012 - noiembrie 2016 societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, pentru a-şi majora tarifele - în urma discuţiilor purtare în cadrul asociaţiei acestora.
Până în prezent am putut vedea cum preşedintele Consiliului Concurentei a acţionat în sprijinul firmelor de asigurări, solicitând public, în repetate rânduri, eliminarea dreptului şoferului român de a-şi putea achiziţiona RCA pentru o perioadă de o lună. Sub ochii Consiliului Concurenţei, piaţa de asigurări RCA a devenit de tip oligopol, iar societăţi precum City Insurance şi Euroins au ajuns să obţină o cotă de piaţă cumulată de peste 75% - în timp ce dl Chiriţoiu nu a văzut nimic în neregulă.
În luna Iulie 2021, toate companiile care vindeau RCA au notificat ASF cu 60 de zile înainte, cu privire la creşterea tarifelor RCA. Două luni mai târziu, în septembrie 2021, ASF retrăgea licenţa de funcţionare firmei City Insurance, iar în aceeaşi lună, toate preţurile RCA sufereau o creştere de peste 40%. Nicio investigaţie din partea Consiliului Concurenţei nu a existat, pe tema înţelegerilor de preţ dintre companiile de asigurări care au scumpit în mod organizat, cu un procent semnificativ, preţul RCA, peste noapte, în timp ce toţi şoferii din România au înţeles ce s-a întâmplat de fapt.
Aflăm din raportul ASF că în primele 9 luni ale anului trecut, preţul RCA a crescut cu aproximativ 8%. Această creştere a tarifului RCA s-a realizat în timp ce preţurile erau (doar teoretic) plafonate. Consiliul Concurenţei a ales în continuare să nu acţioneze. Dar aceeaşi instituţie acordă un sprijin vădit firmelor de asigurări care vând RCA: Bogdan Chiritoiu iese public şi solicită Parlamentului plafonarea mascată a preţului la reparaţii - şi, de fapt, distrugerea acestei categorii de servicii.
Acelaşi raport arată că despăgubirile cu manopera de reparaţii din serviceurile auto din România nu depăşesc 5% din sumele colectate din tarifele RCA, iar cheltuielile interne ale asiguratorilor sunt de peste 50% din aceste încasări. Preşedintele Consiliului Concurenţei nu vede nimic în neregulă!
Plafonarea tarifelor la unităţile de reparaţii auto nu este soluţia scăderii preţului RCA - ceea ce COTAR a explicat, chiar înaintea adoptării acestei false soluţii de către Guvern. Cheltuielile aşa-zis administrative ale companiilor de asigurări sunt de peste 10 ori mai mari decât valoarea însumată a despagubirilor cu manopera, decontate de firmele de asigurări.
Este grav afectată industria auto şi de transport - o industrie care aduce 20% din PIB-ul României, în timp ce piaţa de asigurări este de peste 10 ori mai mică, dar e susţinută de instituţiile româneşti, în detrimentul intereselor statului.
"Domnule Prim Ministru, Marcel Ciolacu, COTAR vă solicită public începerea procedurii de demitere a preşedintelui Consiliului Concurenţei! Ne-am săturat să vedem cum este condusă această instituţie, de peste 15 ani, în favoarea unora şi în detrimental altora! Dacă nu vă convingem prin acest comunicat, vom fi nevoiţi să recurgem la toate formele de protest legale .!" - a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.