Băncile atrag atenţia că ANPC a dezinformat consumatorii printr-o comunicare din 16 ianuarie 2025, sugerând că Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, (CSALB) nu ar funcţiona ca entitate SAL. ANPC a recomandat consumatorilor să apeleze la DSAL pentru reclamaţii, prin platforma sa special, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, CSALB a transmis ANPC o scrisoare pe 17 ianuarie 2025, semnalând gravitatea dezinformării privind funcţionalitatea sa. CSALB subliniază că soluţionarea alternativă a litigiilor financiar-bancare este exclusiv atributul său, diferit de sesizările ce pot fi adresate ANPC.
Rezumat Istoric şi Clarificări despre CSALB şi Litigiul cu Ministerul Economiei
Înfiinţarea şi Scopul CSALB: Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a fost creat în baza OG nr. 38/2015, transpunând Directiva 2013/11/UE. Obiectivul său este oferirea unei alternative gratuite şi rapide pentru soluţionarea litigiilor dintre consumatori şi instituţiile financiar-bancare.
Finanţarea şi Organizarea: CSALB este finanţat de sistemul bancar, fiind autonom, neguvernamental şi apolitic, cu un Colegiu de Coordonare format din reprezentanţi ai ANPC, BNR, asociaţiilor de consumatori, ARB şi un membru independent.
Litigiul cu Ministerul Economiei:
În perioada 2015-2018, CSALB a cerut înregistrarea pe lista entităţilor SAL din România, însă Ministerul Economiei a refuzat, invocând lipsa unui reprezentant al asociaţiilor de consumatori în Colegiu.
CSALB a iniţiat un proces, solicitând deschiderea listei şi notificarea către Comisia Europeană.
După o durată de peste 6 ani, ÎCCJ a respins recursul CSALB în decembrie 2024.
Impactul şi Dezinformările: CSALB a soluţionat peste 5.000 de dosare, cu beneficii de 14 milioane de euro. Dezinformările recente în spaţiul public încearcă să denigreze activitatea CSALB si sugerează eronat că ANPC ar avea competenţe exclusive în soluţionarea litigiilor financiar-bancare.
Paşii Următori: CSALB aşteaptă motivarea ÎCCJ şi va solicita Ministerului Energiei soluţionarea problemei prin înregistrarea Centrului pe lista SAL.
Această clarificare evidenţiază diferenţele între rolurile CSALB şi ANPC, asigurând informarea corectă a consumatorilor.
Potrivit art. 32. din OG nr.21/1992:
"Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor care apără drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor, în general, sunt, de drept, parteneri sociali în consiliile consultative prevăzute în prezenta ordonanţă, dacă:
a) la nivel naţional, au cel puţin 3.000 de membri şi filiale în cel puţin 10 judeţe;
b) la nivel judeţean şi local, dacă au desfăşurat o activitate în domeniul protecţiei consumatorilor pe o perioadă de cel puţin 3 ani. "
Conform art. 33. din aceeaşi OG nr. 21/1992:
"Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor care sunt constituite în scopul apărării intereselor numai ale membrilor lor pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare în organismele consultative cu rol în domeniul protecţiei consumatorilor şi în care organele administraţiei publice sunt reprezentate, numai dacă au cel puţin 800 membri."
Rezultă, deci, că doar asociaţiile de consumatori care îndeplinesc condiţiile legale prevăzute mai sus pot desemna un reprezentant în structura Colegiului de Coordonare al CSALB.
CSALB solicită implicarea ANPC în desemnarea reprezentantului asociaţiilor de consumatori.
1. În răspunsul ANPC din 10 august 2020 se menţionează că "asociaţiile de consumatori care au solicitat luarea în evidenţa ANPC, conform prevederilor art. 34 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. 32 şi 33 din OG 21/1992". Adică, la acel moment, nu existau asociaţii de consumatori care să poată participa la desemnarea unui reprezentant în structura Colegiului de Coordonare al CSALB (cu respectarea prevederilor legale anterior menţionate).
2. În luna mai 2024, luând în considerare recomandarea formulată de OCDE privind necesitatea adoptării unor măsuri care să aibă ca rezultat nominalizarea unui reprezentant al asociaţiilor de consumatori în cadrul Colegiului de coordonare al CSALB, am revenit către ANPC, solicitând să ne pună la dispoziţie lista cu asociaţiile reprezentative de consumatori. ANPC nu a furnizat CSALB lista solicitată cu asociaţiile de consumatori.
3. Ca urmare a faptului că nu am primit un răspuns la solicitare, CSALB a revenit cu o nouă scrisoare către Autoritate, în luna iulie 2024, prin care a cerut, din nou, ca ANPC să furnizeze o situaţie actualizată cu privire la asociaţiile de consumatori, scrisoare la care, de asemenea, Autoritatea nu a răspuns.
Detalii suplimentare privind activitatea şi situaţia CSALB
Situaţia iniţială a reprezentantului consumatorilor:
În primul an de funcţionare al CSALB, reprezentantul asociaţiilor de consumatori a făcut parte din Colegiul de Coordonare.
La iniţiativa InfoCons, condusă de Sorin Mierlea, mandatul acestui reprezentant a fost retras în octombrie 2016.
Paradoxal, InfoCons a utilizat ulterior absenţa acestui reprezentant pentru a justifica intervenţia sa în procesul intentat de CSALB Ministerului Economiei.
Eforturile CSALB pentru desemnarea unui nou reprezentant:
După retragerea mandatului, CSALB a menţinut o corespondenţă intensă cu asociaţiile de consumatori pentru a facilita desemnarea unui alt membru.
Au fost primite mai multe nominalizări, însă CSALB nu are atribuţii legale pentru a desemna sau selecta reprezentanţi, acest rol revenind entităţilor din Colegiu (ANPC, ARB, BNR şi asociaţiile de consumatori).
Implicarea asociaţiilor de consumatori în activitatea CSALB:
Reprezentanţi ai asociaţiilor de consumatori au participat la caravanele de informare şi conferinţele organizate de CSALB.
De asemenea, aceştia au consiliat consumatori în procedurile de conciliere, un demers complex care presupune expertiză şi respectarea unor proceduri reglementate.
Retragerea reprezentantului ANPC din Colegiu:
Începând cu 19 ianuarie 2024, ANPC a retras reprezentantul său din Colegiul de Coordonare fără a oferi o justificare legală.
Această acţiune a amplificat dificultăţile create de lipsa reprezentantului consumatorilor şi riscă să blocheze activitatea CSALB.
Solicitări adresate ANPC:
CSALB solicită ANPC să respecte prevederile legale din OG nr. 38/2015, care impun numirea unui nou membru în Colegiu în caz de vacanţă a unui loc.
De asemenea, se solicită informarea corectă a consumatorilor pentru a evita confuziile legate de soluţionarea alternativă a litigiilor, proces care necesită expertiză şi implicare semnificativă.
CSALB reafirmă angajamentul său faţă de consumatori, oferind servicii de soluţionare alternativă a litigiilor, esenţiale pentru rezolvarea rapidă şi amiabilă a disputelor financiar-bancare.
Opinia Cititorului