O parte din propunerile cuprinse în proiectul ordonanţei de urgenţă privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, descentralizarea serviciilor publice şi disciplina economico-financiară pot genera disfuncţionalităţi majore în activitatea sistemului judiciar, dacă acestea se vor aplica în cazul instanţelor şi parchetelor, afirmă Consiliul Superior al Magistraturii într-un comunicat de presă emis ieri. Membrii CSM sunt nemulţumiţi de prevederea privind "anularea" posturilor vacante, neocupate, fără personal încadrat, din statele de funcţii aprobate potrivit legii la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă.
"Aplicarea acestor dispoziţii în cazul instanţelor judecătoreşti şi parchetelor ar crea premisele unui blocaj în activitatea judiciară, cunoscute fiind dificultăţile cu care acestea se confruntă în prezent, cu privire la care Consiliul Superior al Magistraturii a atras în repetate rânduri atenţia atât puterii executive, cât şi celei legislative. Reamintim că, la nivelul instanţelor judecătoreşti sunt vacante în prezent 1127 posturi de judecător, dintr-un total de 5065 posturi, iar la nivelul parchetelor sunt vacante 903 posturi de procuror, dintr-un total de 3040 posturi. Prin urmare, la nivelul sistemului judiciar sunt vacante 22,25% din posturile de judecător şi 29,70% din posturile de procuror.
Astfel, adoptarea măsurilor preconizate va duce la desfiinţarea unor instanţe sau parchete, care astăzi funcţionează exclusiv prin delegarea unor judecători sau procurori, în timp ce altele vor funcţiona doar cu unul sau doi judecători ori procurori, fiind imposibilă asigurarea activităţii acestora cu respectarea tuturor exigenţelor impuse de lege (celeritatea, repartizarea aleatorie etc.)", se precizează în documentul citat.
CSM arată că un alt efect al desfiinţării ("anulării") posturilor vacante de la nivelul instanţelor şi parchetelor va fi imposibilitatea repartizării mai multor generaţii de auditori de justiţie de la Institutul Naţional al Magistraturii, care în prezent urmează deja cursurile de formare iniţială specifice. Membrii Consiliului afirmă că în mod similar, "anularea" posturilor vacante de grefieri din cadrul instanţelor şi parchetelor va bloca repartizarea cursanţilor actuali ai Şcolii Naţionale de Grefieri.
Mai mult, la nivelul sistemului judiciar nu va mai fi posibilă organizarea concursurilor de promovare efectivă la instanţele şi parchetele superioare, fiind blocată ascensiunea firească în carieră a magistraţilor.
De asemenea, "anularea" posturilor vacante face imposibilă exercitarea atribuţiilor legale ale Consiliului Superior al Magistraturii referitoare la organizarea şi funcţionarea instanţelor şi parchetelor, precum şi cariera magistraţilor, nemaifiind posibile măsuri precum transferul, detaşarea sau delegarea acestora.
În acelaşi context, nu poate fi ignorată nici situaţia gravă a Inspecţiei Judiciare, unde numărul mare de posturi vacante de inspector judiciar creează deja dificultăţi majore, care în niciun caz nu ar putea fi permanentizate printr-o măsură legislativă de natura celei preconizate.
De aceea, CSM atrage atenţia că posturile vacante în prezent în sistemul judiciar nu reprezintă un surplus dispensabil, ci constituie expresia unei situaţii de criză cu care sistemul judiciar se confruntă de mult timp, soluţia firească pentru atenuarea acestei situaţii fiind nu aceea de eliminare a posturilor vacante, ci, dimpotrivă, aceea de ocupare a lor în cel mai scurt timp, pentru a atenua gravele dificultăţi cu care autoritatea judecătorească se confruntă ca urmare a lipsei de personal.
Prin prisma tuturor acestor considerente, dată fiind situaţia concretă a autorităţii judecătoreşti şi pentru a evita producerea unor consecinţe devastatoare, pe termen lung, asupra activităţii instituţiilor din sistemul judiciar, CSM consideră că este absolut necesar ca actul normativ preconizat a fi adoptat în perioada următoare să prevadă exceptarea expresă a sistemului judiciar de la aplicarea măsurii de anulare a posturilor vacante.