Cine nu-şi aminteşte de creditele "doar cu buletinul", pe care, în urmă cu 7-8 ani, le puteam lua aproape în orice condiţii?
Vorbim despre aceleaşi împrumuturi care, ulterior, au devenit neperformante şi pentru care băncile au fost obligate să-şi facă provizioane.
Într-unul din interviurile pe care ni le-a acordat anul trecut, Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei de Supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României (BNR), ne-a spus că 80% din restanţele înregistrate de bănci proveneau din creditele date "cu buletinul". În contul acestor împrumuturi neperformante, operatorii bancari "nu mai au nicio speranţă să recupereze ceva", potrivit domnului Cinteză.
În acest context, unele bănci au lansat produse care, la prima vedere, par similare cu cele din anii 2007-2008.
Raiffeisen Bank promovează creditul pentru nevoi personale "la un act distanţă", menţionând, în primele rânduri ale descrierii produsului, că banca oferă acest tip de credit "fără adeverinţă de salariu, fără factură de utilităţi!", timpul de aprobare fiind de "24 de ore".
La prima vedere, avem tendinţa să ne întrebăm dacă nu cumva băncile recurg la vechile "trucuri" ca să-i atragă pe oameni, dar, în acelaşi timp, o altă întrebare firească este ce câştigă instituţiile financiare din aceste noi potenţiale credite neperformante?
În acest context confuz, curiozitatea şi experienţa jurnalistică ne determină să citim mai departe despre produs şi, trecând peste cele trei luni de "pauză la plata ratelor", de faptul că "gestionarea creditului (...) este la fel de simplă ca şi achiziţia lui", de alte câteva "avantaje" oferite odată cu împrumutul, printre care se numără informaţiile despre contul de credit - "disponibile 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână, sub forma unor mesaje de tip SMS" şi parcurgând cele două pagini de informaţii tehnice despre dobânzi şi comisioane, ajungem la ultima parte a informaţiilor, postate după Nota de final şi care dau detalii despre actele necesare contractării acestui credit. Aici descoperim că, pe lângă actul de identitate, potenţialul debitor trebuie să-şi dea acordul pentru ca banca să-i poată consulta veniturile din baza de date a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), acord ce înlocuieşte adeverinţa de venit.
Asta trebuie să fie!
Marketing!
Aşadar, creditul nu este doar la un act distanţă, ci şi la un acord al beneficiarului şi la un ochi aruncat de bancă prin cifrele ANAF.
Aici trebuie să ne rugăm ca datele de la fisc să fie corecte şi actualizate!
Concret, despre ce este vorba referitor la acest nou produs bancar, ne-a explicat domnul Nicolae Cinteză, care ne-a declarat: "Există o convenţie între bănci şi ANAF, în care este permis accesul operatorilor financiari la fişierele persoanelor ce doresc să se împrumute. Raiffaisen este una dintre băncile care a aderat la această convenţie. Nu există un act normativ pentru reglementarea acestui aspect, este la latitudinea băncilor dacă doresc sau nu să lucreze în acest sistem. Împrumuturile acordate astfel nu sunt similare celor din trecut, date «cu buletinul». Nu mai este aceeaşi situaţie ca acum câţiva ani, când era promovat «creditul cu buletinul»".
La rândul lor, reprezentanţii Raiffeisen Bank ne-au spus că acest credit "reprezintă o simplificare a activităţii de creditare şi are beneficii pentru client, bancă, dar şi pentru angajatori".
Potrivit surselor citate, "creditul la un act distanţă" este mai uşor şi mai rapid de aplicat, "dar asta nu înseamnă că nu sunt evaluate obiectiv veniturile, capacitatea de rambursare, încadrarea etc".
Reprezentanţii Raiffeisen ne-au spus: "Tot acest flux a fost simplificat şi automatizat de către bancă pentru a îmbunătăţi interacţiunea clienţilor cu banca şi nu înseamnă nicidecum relaxarea politicii de creditare. În concluzie, a fost optimizat fluxul de creditare cu impact pozitiv pentru client (rapiditate/simplitate), pentru angajatori(nu mai emit adeverinţe de venit), dar şi pentru bancă (reducere de costuri)".
Sursele citate precizează că peste 70% din solicitarile noi de credite sunt înregistrate pe acest flux, vizând produsele de tip credit negarantat (nevoi personale, card de credit, overdraft).
Ieri, Guvernatorul BNR a declarat, răspunzând unei întrebări cu privire la faptul că mai multe IFN-uri şi "chiar două bănci din sistem" au reluat "creditul cu buletinul", că nu are o părere bună despre acest lucru: "Părerea mea nu este bună, dar să vedem ce se va întâmpla. S-au şi înmulţit (n.r.IFN-urile)".
În opinia domniei sale, trebuie realizat un studiu sociologic, ca să vedem cum de anumiţi clienţi ajung să ia astfel de împrumuturi.
1. Hahahah
(mesaj trimis de Ciprian în data de 07.08.2015, 13:31)
O noua teapa "chf"
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.08.2015, 23:13)
Cum adica: "Părerea mea nu este bună, dar să vedem ce se va întâmpla".?
Pai daca mirosi ceva nasol, actioneaza din timp, fii proactiv. fa ceva inainte sa se-mputa prea rau si sa miroasa si mai tare.
"să vedem ce se va întâmpla" - adica sa fim reactivi, dupa ce deja s-a imputit treaba, poate facem si noi ceva, gen nimic sau cel mult sa dam din gura, Pana atunci, dormi romane dormi ca BNR-ul precis
vegheaza in interesul tau.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.08.2015, 23:49)
"există o convenţie între bănci şi ANAF care permite accesul operatorilor financiari la fişierele potenţialilor debitori"
Adica exista un act intre institutii publice, de interes public, dintre care una chiar de stat si platita de noi sa ne foloseasca noua;
care au acces (cu acordul nostru sper) la datele noastre, zice-se in interesul nostru.
Bun!
Deci actul ala n-are cum sa fie vreun secret in vreun fel sau cumva sa nu fie de interes public.
Vrem si noi sa vedem actul ala, Sa ne dam si noi cu parerea asupra caror informatii personale sint interesati bancherii sa le analizeze. Sa stim si noi ce-i intereseaza. Ca poate acolo sunt si alte informatii precum IBANuri care poate nu sunt ale lor. Sau mai stii poate-i intereseaza cate amenzi de circulatie ai.
Stie cineva cum aflam si noi de actul asta? Ce prevede? etc
Sa nu ne trezim iar ca ne dam acordul si nu stim la ce. Am o banuiala ca prin acest act, ne dam acordul la mai mult e nevoie sa se stie pentru o analiza corecta a bonitatii unui client.
Cine stie ce clauze au agreat aia intre ei in favoarea lor (normal), si deci in defavoarea ta si te trezesti apoi ca-ti scot ochii cu " pai da, dar ai semnat".