Ministerul Educaţiei Naţionale a lansat, săptămâna aceasta, proiectul strategic "Curriculum relevant, educaţie deschisă pentru toţi - CRED". Prin intermediul proiectului, primul de acest tip în ţara noastră, va fi realizată abilitarea curriculară a 55.000 de cadre didactice din învăţământul primar şi gimnazial. Proiectul va fi finalizat în anul 2021 şi are un buget de aproximativ 42 milioane de euro.
Acesta este un prim pas important pe o direcţie mai puţin circulată în ultimul timp, aceea a perfecţionării cadrelor didactice. O problemă începe să fie rezolvată încă din momentul în care este recunoscută existenţa ei. S-a discutat intens despre dezinteresul copiilor, neimplicarea părinţilor, imobilismul autorităţilor, dar prea puţin despre calificarea insuficientă a unor cadre didactice. Măsuri în această direcţie sunt imperios necesare.
Ministrul Educaţiei Naţionale, Valentin Popa, şi-a exprimat speranţa că proiectul va avea rezultate sustenabile şi va contribui la dezvoltarea sistemului de învăţământ preuniversitar. "Proiectul se înscrie în politica educaţională privind învăţarea pe tot parcursul vieţii şi sunt convins că şi în anii următori vom derula proiecte similare. Prin complexitatea sa şi prin resursele umane, materiale, financiare şi logistice implicate, CRED reprezintă şi oportunitatea elaborării unei strategii ample şi coerente de formare a cadrelor didactice pentru implementarea curriculumului pentru clasele I-VIII, care să fie ulterior utilizată ca model de bune practici pentru schimbările ce urmează în ciclul liceal. Totodată, proiectul prevede asumarea de către profesori şi a unor roluri complementare celor de la clasă, cu accent pe consiliere, pe mediere socială, facilitarea învăţării în contexte non-formale şi informale".
CRED beneficiază de finanţare europeană prin Programul Operaţional Capital Uman (POCU) 2014-2020 şi reprezintă o intervenţie sistemică de prevenire a părăsirii timpurii a şcolii, prin măsuri care să susţină aplicarea inovativă şi sustenabilă a noului Curriculum naţional şi creşterea accesului la experienţe de învăţare de calitate ale elevilor din învăţământul primar şi gimnazial. Potrivit ministerului, pentru a asigura acoperire naţională, proiectul implică existenţa unui parteneriat activ la nivel central (prin Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei), respectiv local, prin cooptarea a trei inspectorate şcolare judeţene (Bihor, Iaşi şi Bucureşti) şi a opt Case ale Corpului Didactic (Botoşani, Braşov, Bucureşti, Buzău, Cluj, Olt, Teleorman şi Timiş). În vederea desfăşurării activităţilor de formare vor fi alcătuite 2.750 grupe de profesori în toate judeţele şi în Capitală. Numărul total de ore de formare la nivel naţional este de 330.000, implicând aportul a 900 de formatori. Toţi cei 55.000 de participanţi la cursurile de formare vor primi fiecare o subvenţie în cuantum de 600 de lei. Suplimentar, pentru cadrele didactice generatoare de bune practici vor fi acordate 150 de premii. De asemenea, vor fi elaborate 18 ghiduri metodologice, pe arii curriculare, care acoperă toate disciplinele prevăzute în noile planuri-cadru pentru învăţământul primar şi gimnazial, respectiv 7.200 de resurse educaţionale deschise (RED) pentru toate disciplinele. Acestea vor fi accesibile elevilor şi cadrelor didactice atât în centrele de resurse educaţionale deschise, cât şi pe o platformă online de e-learning.