• Ordonanţa care limitează comisioanele, putea fi aplicată şi împrumuturilor în derulare, potrivit CJUE
• Gheorghe Piperea: "Guvernul ar trebui să corecteze legea"
Reprezentanţii Curţii de Justiţie a Uniunii Europene au arătat, ieri, că OUG 50/2010 privind creditele de retail ar fi putut fi aplicată şi împrumuturilor în derulare, nu doar celor viitoare, aşa cum a fost adoptat actul normativ, în forma sa finală, de către Camera Deputaţilor, la sfârşitul lui 2010.
Legea în discuţie prevedea, printre altele, eliminarea unor comisioa-ne şi impunea ca dobânda variabilă să fie calculată în raport cu indicatorii publici de referinţă Robor, Libor, Euribor, astfel încât băncile să nu mai poată stabili arbitrar dobânzile.
Atunci, în ciuda eforturilor Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, care a dorit aplicarea prevederilor OUG şi pentru creditele în derulare, parlamentarii au votat pe dos.
Partidul care a făcut lobby ca OUG 50/2010 să nu se aplice contractelor de credite deja încheiate a fost PDL, stârnind, la vremea respectivă, reacţii dure din partea PSD şi PNL.
În cazul aplicării normelor OUG 50 şi creditelor din stoc, sistemul bancar ar fi suferit o pagubă estimată la 600 de milioane de euro.
La vremea respectivă, Fondul Monetar Internaţional preciza, ca o precondiţie pentru eliberarea tranşelor de împrumut pentru Româ-nia, ca ordonanţa "să nu fie aplicată contractelor în derulare".
Informaţia de la CJUE, potrivit căreia OUG 50/2010 s-ar fi putut aplica şi creditelor din stoc, a survenit după ce aceasta a fost consultată de către Judecătoria Călăraşi, într-un litigiu dintre Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor Călăraşi şi Volksbank, în urma căreia banca a fost amendată.
Deşi OUG 50/2010 interzice perceperea comisionului de risc, considerat acum ilegal, Volksbank a continuat să-l aplice, lunar, în cunatum de 0,2% din soldul creditului.
Volksbank a argumentat, în faţa instanţei europene, că reglementarea română, care interzice anumite comisioane, diminuează posibilităţile clienţilor din România să acceseze credite de consum în alte state membre UE, care aplică reglementări mai puţin stricte, şi, în consecinţă, încalcă normele privind libera prestare a serviciilor.
CJUE a arătat că Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European privind creditele penru consumatori, la care au trebuit să se ralieze statele membre, nu se opune ca un stat să impună instituţiilor de credit obligaţii ce nu sunt prevăzute în Directivă, în ceea ce priveşte tipurile de comisioane.
• Gheorghe Piperea: În 2010, inclusiv Mugur Isărescu a spus că OUG 50/2010 nu se poate aplica retroactiv
Legiuitorul român ar putea să propună o lege care să pună lucrurile în ordine, în ceea ce priveşte OUG 50/2010, sau chiar Guvernul ar putea emite o Ordonanţă de Urgenţă în acest sens, astfel încât actul normativ în discuţie să fie aplicat şi creditelor în derulare, ne-a declarat avocatul Gheorghe Piperea.
Acest lucru ar trebui să se întâmple cu atât mai mult cu cât PSD şi PDL condamnau, în 2010, aplicarea legii doar pentru creditele viitoare, mai spune avocatul, adăugând:
"Am asistat la un întreg lanţ al slăbiciunilor în 2010, când 3-4 bănci erau terifiate de ideea OUG 50/2010.
Atunci, inclusiv domnul Isăres-cu a spus că legea nu se poate aplica retroactiv".
Gheorghe Piperea precizează că dreptul Uniunii Europene în materia legislaţiei protecţiei consumatorilor impune un minim de protecţie al consumatorilor din statele membre, care pot să prevadă res-tricţii mai severe, favorabile pentru consumatori: "Legislaţia naţionala poate fi mai restrictivă decât dreptul unional şi, de exemplu, OUG 50/2010 putea foarte bine să prevadă că se aplica şi creditelor în derulare, (chiar dacă directiva 48/2010/CE a Parlamentului European interzicea aplicarea sa retroactivă), fără să încalce dreptul unional, ba dimpotrivă. Nu am inventat eu ideea, ea transpare din jurisprudenţa anterioară a CJUE".