Livrările de noi spaţii de retail în România în prima jumătate a anului au totalizat 87.400 metri pătraţi, în creştere semnificativă faţă de 30.000 metri pătraţi finalizaţi în perioada corespunzătoare a anului anterior, evoluţie alimentată mai ales de activitatea de dezvoltare din trimestrul al doilea, arată datele companiei de consultanţă imobiliare Cushman & Wakefield Echinox.
În al doilea trimestru au fost finalizate proiecte cu o suprafaţă de 78.100 metri pătraţi, consemnându-se un avans considerabil faţă de primul trimestru (9.300 metri pătraţi) şi comparativ cu acelaşi trimestru din 2023 (17.000 metri pătraţi).
Activitatea de dezvoltare a fost dominată de formatul de tip centru comercial din punct de vedere al suprafeţei livrate, în urma finalizării în al doilea trimestru a Arges Mall, un centru comercial de 51.400 metri pătraţi dezvoltat de Prime Kapital - MAS Real Estate în Piteşti şi a celei de-a doua faze a Fashion House Pallady în Bucureşti (5.700 metri pătraţi) de către Liebrecht & WooD.
În plus, au mai fost livrate două parcuri de retail, respectiv Aurora Retail Park în Giurgiu şi OK Shopping Center în Bistriţa totalizând 21.000 metri pătraţi închiriabili.
Stocul de spaţii moderne de retail din România a ajuns la 4,54 milioane metri pătraţi, din care 55% reprezintă centre comerciale de tip mall, în timp ce parcurile de retail şi galeriile comerciale au o cotă de 45%.
Pentru a doua jumătate a anului, activitatea de dezvoltare se menţine consistentă cu proiecte totalizând 155.000 metri pătraţi fiind în diverse stadii de construcţie şi cu termen de finalizare sfârşitul lui 2024.
Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox: "România rămâne o destinaţie importantă în Europa Centrală şi de Est (ECE) pentru retaileri, dezvoltatorii continuând să investească în noi proiecte pentru a susţine planurile de expansiune ale reţelelor de magazine. Fie că este vorba de parcuri de retail, construite în special în oraşe de mici dimensiuni sau de centre comerciale de tip mall, localizate în poli regionali de dezvoltare, sectorul de retail îşi păstrează dinamismul, astfel că România a fost, după Polonia, la doilea cel mai important beneficiar de noi investiţii de acest tip din ECE în primul semestru".
În total în Europa Centrală şi de Est au fost livraţi 360.000 metri pătraţi de spaţii de retail, din care aproape 80% (274.000 metri pătraţi) reprezintă proiecte de tip retail park. Doar 85.000 de metri pătraţi de spaţii de tip mall au fost livrate în regiune în această perioadă, cea mai mare suprafaţă fiind construită în România (60% din total).
Chiriile centrelor comerciale s-au menţinut constante la un nivel maxim de 80-85 de euro/mp/lună în Bucureşti, în timp ce în oraşele secundare precum Cluj - Napoca, Timişoara, Iaşi şi Constanţa, acestea ajung la 50-65 euro/mp/lună, iar în cele terţiare la 30-35 euro/mp/lună.