Actualizare - Sindicatul Liber Navalistul (SLN) se opune ferm deciziei Damen Shipyards Mangalia de a disponibiliza 295 de angajaţi şi consideră măsura injustificată doar prin reducerea costurilor, potrivit unui comunicat remis redacţiei. Sindicaliştii susţin că numărul angajaţilor este deja la cel mai scăzut nivel din istoria şantierului.
SLN consideră inacceptabilă comunicarea defectuoasă şi subliniază că soluţiile eficiente nu pot include sacrificarea resursei umane esenţiale pentru redresarea şantierului. Sindicatul solicită colaborarea părţilor implicate pentru a găsi alternative viabile şi a evita concedierile colective, avertizând că astfel de măsuri doar amână rezolvarea problemelor şi pierd un personal valoros.
"Viitorul şantierului din Mangalia depinde de implementarea unui plan de reorganizare şi redresare care să includă investiţii strategice şi sprijin financiar pentru contractarea unor proiecte majore ce vor asigura reluarea activităţii la capacitatea sa optimă şi vor oferi şanse reale de redresare. Fără o colaborare între toate părţile implicate, inclusiv autorităţile statului român şi partenerii economici, riscul ca şantierul, aflat în insolvenţă şi incapacitate de plată, să îşi piardă şansele de redresare şi să ajungă la faliment devine inevitabil." - se arată în comunicat.
SLN cere administratorilor Damen Shipyards Mangalia SA, acţionarilor şi părţilor implicate să demareze un dialog urgent pentru a găsi soluţii care să protejeze locurile de muncă. Sindicatul avertizează că, fără măsuri concrete de redresare, viitorul şantierului, vital pentru economia locală şi interesul strategic naţional, este în pericol, riscând să devină un obiectiv turistic, nu unul strategic.
---
La şase luni de la intrarea în insolvenţă, conducerea şantierului naval Damen Mangalia a anunţat disponibilizarea a 295 de angajaţi, o cincime din totalul salariaţilor, anunţă Europa Liberă România, potrivit economedia.
Anunţul privind disponibilizările a fost făcut într-o conferinţă de presă comună de către directorul general al Damen Mangalia, Sofien Lamiri, şi reprezentantul administratorului judiciar CITR, Florin Constantin.
"Prima măsură imediată a fost să aducem capital. Singura modalitate era să vinzi activele neesenţiale. Ne-au adus nişte bani, am încheiat contracte noi. 1.430 de angajaţi erau iniţial. Conducerea companiei anunţă astfel, cu regret, disponibilizările, administratorul judiciar făcând menţiunile că a făcut tot ce a putut şi a luat toate măsurile premergătoare înainte de a se ajunge la această decizie", a declarat Florin Constantin în conferinţa de presă transmisă de focuspress.ro.
Administratorul judiciar a precizat că nu există salarii neplătite în prezent, iar disponibilizările vor avea loc în perioada februarie-martie şi vor afecta 295 de angajaţi din toate departamentele şantierului naval.
"Am reuşit să luăm proiecte noi de reparaţii, dar banii care vin sunt mai puţini decât banii care ies. Am încercat foarte mult să preluăm proiecte mari. Am fost în negocieri şi am discutat, însă proiectele mari au nevoie atât de capital mare, cât şi de prefinanţare", a transmis şi directorul general al companiei, Sofien Lamiri.
Acesta a anunţat că sunt purtate discuţii cu instituţii financiare pentru a securiza astfel de investiţii, dar "timpul merge împotriva noastră".
Joi, 28 noiembrie, Adunarea Generală a Acţionarilor din Şantierul Naval 2 Mai Mangalia (2MMS) a luat o decizie extremă: rezilierea contractului de asociere încheiat în urmă cu şase ani, pe 9 noiembrie 2018, între 2MMS şi Damen Holding. Partenerul olandez, care deţine 49% din şantierul care îi poartă numele, fusese notificat de această intenţie pe 2 octombrie.
"Este o strategie de apărare a statului român", a declarat pentru Europa Liberă ministrul Economiei, Radu Oprea, întrebat de ce e reziliat contractul. Controlat în proporţie de 98% de Ministerul Economiei, Şantierul Naval 2 Mai Mangalia este acţionar cu 51% în Damen Mangalia.
Decizia de disponibilizare a 295 de angajaţi de la Damen Mangalia a fost luată după o discuţie între CEO-ul Damen Shipyards Group, Arnout Damen, şi premierul Marcel Ciolacu. Întrevederea a fost confirmată de surse din conducerea şantierului naval şi de oficiali ai Guvernului României.
Rezilierea are loc într-un moment foarte delicat: Damen Mangalia este în insolvenţă, iar din decembrie nu mai are lucrări de executat, inclusiv nicio reparaţie de navă. Procedura de insolvenţă a fost deschisă pe 19 iunie, după ce grupul olandez Damen a cerut falimentul şantierului, iar CITR Bucureşti a fost desemnat administrator judiciar.
În luna mai, grupul olandez Damen a cerut falimentul şantierului naval Mangalia, la care deţine 49% din acţiuni, printr-un dosar depus la Tribunalul Constanţa. Din iunie, angajaţii şantierului au intrat în şomaj tehnic, din cauza lipsei proiectelor în derulare. În martie, Economedia semnala incertitudinea de la Damen Shipyards Mangalia, întrucât ultimele mari proiecte se încheiau în aprilie, iar angajaţii erau îngrijoraţi de posibilitatea şomajului tehnic.
Deschiderea procedurii de faliment a fost solicitată pentru datorii neachitate şi scadente de mult timp, potrivit Europa Liberă.
"Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societăţii de la momentul preluării acţiunilor, din 2018, până în prezent", a explicat pentru Europa Liberă preşedintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurenţiu Gobeajă.
Damen a dat în judecată statul român la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena, solicitând rezilierea acordului de asociere semnat în 2018, prin care statul român devenea acţionar majoritar al Damen Shipyards Mangalia SA. Şantierul naval Damen Shipyards Mangalia este deţinut în parteneriat de statul român, prin Şantierul Naval 2 Mai (51%) şi compania olandeză Damen Holding (49%). Şantierul Naval 2 Mai SA este, la rândul său, deţinut majoritar de statul român (93.8878%), prin Ministerul Economiei.
În 2018, Damen deţinea 51% din acţiunile companiei care opera Şantierul Naval Mangalia, dar a decis să transfere 2% din acţiuni părţii române, permitând astfel statului român să devină acţionar majoritar, în schimbul menţinerii controlului operaţional şi managerial al şantierului. Damen a susţinut că, pe baza acestui parteneriat, a oferit finanţare, know-how, resurse specializate, precum şi clienţi şi contracte, contribuind astfel la transformarea Şantierului Mangalia într-unul competitiv pe piaţa europeană. Acest parteneriat a fost facilitat de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a companiilor de stat.
În 2023, prin Legea nr. 187/2023 adoptată în Parlament, a fost modificată reglementarea privind guvernanţa corporativă a companiilor de stat. Conform noii legi, companiile precum Damen Shipyards Mangalia, care aveau acţionar majoritar statul român, dar cu control operaţional privat, nu mai beneficiau de excepţiile prevăzute anterior în legislaţia privind guvernanţa corporativă. Astfel, compania privată care deţinea acţiuni minoritare, dar controla operaţional şantierul, îşi pierdea acest control operaţional, iar statul român dobândea un control complet asupra operaţiunilor companiei.
Damen a argumentat că adoptarea Legii nr. 187/2023 şi pierderea controlului operaţional asupra şantierului din Mangalia reprezenta o încălcare a acordului semnat în 2018 cu statul român. Compania olandeză susţine că modificările legislative au anulat cadrul juridic care a stat la baza asocierii dintre statul român şi Damen pentru operarea Şantierului Mangalia. În faţa acestei schimbări unilaterale a condiţiilor, Damen a decis să rezilieze acordul de asociere încheiat în 2018, în vara anului precedent.
Legea nr. 187/2023, adoptată de Parlamentul României pe 10 mai 2023, modifică OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Modificările aduse de această lege au avut un impact semnificativ asupra reglementărilor privind guvernanţa companiilor cu capital de stat, inclusiv asupra asocierii dintre statul român şi Damen în cadrul Şantierului Naval Mangalia.
"Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condiţiile oferite, agreate şi garantate în favoarea Damen de către statul român şi structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în şantierul din Mangalia. În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanţare din partea partenerului român", transmitea compania.
"În ultimele patru luni, Damen a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra şantierului naval, a forţei de muncă şi a clienţilor. De exemplu, am informat pe larg autorităţile române şi entităţile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare şi am solicitat acţiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic şi pentru o soluţie rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activităţii şantierului naval şi pentru a rezolva situaţia actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat", explica Damen în vara anului 2023.
Opinia Cititorului