Anul 2020 a adus provocări majore, în condiţiile în care pandemia de Covid-19 a generat recesiune economică şi pierderea a milioane de locuri de muncă la nivel mondial, însă, chiar şi în acest context, elanul ofertelor publice iniţiale (IPO) nu a încetinit.
Potrivit investopedia.com, 2020 pare că va fi cel mai bun an pentru IPO-uri - activitatea record din domeniu putând rivaliza cu frenezia din era dot-com, de la sfârşitul anilor 1990 - şi, totodată, arată ca unul dintre cei mai inovatori ani, dată fiind dependenţa tot mai mare de SPAC-uri şi listări directe. Un SPAC (special purpose acquisition company) este o societate care nu are operaţiuni comerciale, fiind creată doar pentru atragerea de capital prin IPO. Un SPAC foloseşte banii din listare pentru cumpărarea unei alte companii.
Bursele din SUA au găzduit marea majoritate a acestor IPO-uri, mai precis 82% din tranzacţii şi 87% din sumele atrase prin listări în al treilea trimestru al acestui an, conform unui raport publicat de Dealogic şi EY săptămâna trecută.
"Deşi sentimentele de pe pieţe pot fi fragile, scena este pregătită pentru un ultim trimestru aglomerat, care va încheia un an cu turbulenţe, dar care a înregistrat performanţe semnificative pe segmentul IPO", declară Paul Go, lider global pentru IPO-uri în cadrul EY.
• EY: Trimestrul al treilea din 2020 - cel mai activ din ultimii 20 de ani, după sumele atrase prin IPO
La nivel mondial, al treilea trimestru din 2020 a fost cel mai activ din ultimii 20 de ani după sumele atrase prin IPO-uri, respectiv al doilea după numărul tranzacţiilor, potrivit raportului trimestrial al EY.
Analiştii EY au constatat că lichiditatea pieţei şi încrederea investitorilor au fost esenţiale pentru stimularea activităţii IPO în acest an, domeniul tehnologic, cel industrial şi îngrijirea sănătăţii dând 537 de IPO-uri, respectiv un total de 110,5 miliarde dolari în acest an.
Printre cele mai importante IPO-uri lansate în anul curent se numără Casper Sleep Inc. (simbol CSPR), Lemonade Inc. (LMND), Snowflake Inc. (SNOW), Sumo Logic Inc. (SUMO), American Well Corp. (AMWL) şi Unity Software Inc. (U). În plus, Palantir Technologies Inc. (PLTR) şi Asana Inc. (ASAN) au debutat pe piaţă prin listare directă în septembrie.
Array Technologies Inc. (ARRY), al doilea furnizor mondial de sisteme de urmărire solară, s-a listat săptămâna trecută. Array, companie cu sediul în New Mexico, a generat cel mai mare IPO din istoria acestui stat.
Conform raportului, tendinţele generale de pe piaţa IPO-urilor includ, în acest an, creşterea utilizării vehiculului SPAC, dominaţia companiilor bazate pe cloud şi tehnologia de consum, precum şi intrarea pe bursă prin listarea directă.
• Triad Securities: 84 de companii SPAC au atras peste 24 de miliarde de dolari în trimestrul al treilea
Popularitatea aşa-numitelor SPAC a continuat să crească în 2020, chiar dacă aceste societăţi au existat de zeci de ani.
Numai în al treilea trimestru din 2020, 84 de companii SPAC au atras peste 24 de miliarde de dolari prin IPO, conform unui raport al Triad Securities Corp.
Sursa arată că Churchill Capital Corp. IV, care a strâns 1,8 miliarde de dolari, şi Foley Trasimene Acquisition Corp. II, care a atras 1,3 miliarde de dolari, sunt cele mai mari IPO-uri realizate prin SPAC-uri în al treilea trimestru din acest an.
Pershing Square Tontine Holdings Ltd., companie deţinută de Willian Ackman, a lansat cel mai mare IPO al unui SPAC până în acest moment, obţinând 4 miliarde de dolari în iulie.
SPAC-urile au reprezentat o parte considerabilă din totalul IPO-urilor în acest an. Conform datelor Dealogic, 46% din suma totală strânsă prin IPO-uri în 2020 s-a realizat prin SPAC-uri. De menţionat că start-up-ul de vehicule electrice Nikola Corp. (simbol NKLA) şi compania de sporturi DraftKings Inc. (DKNG) se numără printre companiile care au devenit publice anul acesta prin fuziuni de tip SPAC.
• Apetit în creştere pentru furnizorii de servicii cloud
O altă tendinţă evidenţiată în acest an este interesul major pentru IPO-urile companiilor furnizoare de servicii de cloud computing, potrivit sursei citate. În septembrie, Snowflake a lansat cel mai mare IPO de pe piaţa de dezvoltare a software-ului, iar compania israeliană JFrog Ltd. (simbol FROG), care le permite societăţilor să lanseze upgrade-uri de software pentru toţi utilizatorii şi/sau angajaţii lor, a debutat, la rândul său, luna trecută.
De asemenea, a fost lansat IPO-ul dezvoltatorului de software de inteligenţă artificială (AI) Sumo Logic, care oferă instrumente de monitorizare şi analiză în cloud. "Primirea pozitivă pe bursă a Sumo Logic, primul IPO major din domeniul securităţii cibernetice din 2020, semnalează un apetit din ce în ce mai mare pentru servicii axate pe cloud", conform unei analize CB Insights.
• Tehnologia de consum, un domeniu bine poziţionat în perioada pandemiei
Pe lângă cloud computing, biotehnologie şi îngrijirea sănătăţii, investitorii au fost atraşi, anul acesta, de companii care sunt bine poziţionate în perioada pandemiei.
"Companiile cu profil de calitate înaltă au debutat la bursă în al treilea trimestru, iar investitorii, care încă de redresează după vânzarea indusă de pandemie la începutul anului, le-au ridicat", spun analiştii Triad Securities Corp.
Compania americană Airbnb, operatorul platformei de rezervări de spaţii de cazare cu acelaşi nume, intenţionează să devină publică printr-un IPO tradiţional anul acesta, potrivit CNBC, în ciuda pierderilor uriaşe provocate de pandemie industriei turismului şi ospitalităţii. Totodată, furnizorul de servicii de livrare a mâncării DoorDash are în plan un IPO în ultimul trimestru, potrivit Bloomberg.
Companii precum DoorDash şi Instacart (societate de livrări care are în plan, la rândul său, listarea) au beneficiat de trecerea la munca la distanţă, în contextul pandemiei.
Instacart nu a stabilit încă data pentru lansarea IPO-ului său.
• Piaţa IPO-urilor din China, în plină expansiune
Având în vedere starea volatilă a relaţiilor SUA-China, atractivitatea burselor americane pentru companiile chineze a fost afectată.
În China, piaţa IPO-urilor este în plină expansiune. Potrivit raportului EY, tranzacţiile IPO din ţara asiatică au crescut cu 152% în al treilea trimestru din 2020, iar sumele astfel atrase - cu 139%, comparativ cu anul anterior.
"Pe măsură ce tensiunile comerciale dintre SUA şi China s-au intensificat până la alegerile prezidenţiale americane, unele companii chineze listate la bursele din Statele Unite au ales să efectueze o listare secundară pe bursele Chinei continentale, accesând piaţa de acţiuni chineză", menţionează analiştii EY.
Amintim că Ant Group, gigantul chinez fintech controlat de miliardarul Jack Ma (deţinătorul Alibaba Group), va fi listat în curând pe pieţele din Hong Kong şi Shanghai. Compania, care a jucat un rol important în inovaţia plăţilor digitale din China, este aşteptată să obţină 30 de miliarde de dolari din listarea sa pe cele două pieţe.
În concluzie, specialiştii arată că, în pofida pandemiei, a unui an electoral în SUA şi a multor incertitudini legate de viitor, elanul IPO din 2020 nu s-a terminat, fiind aşteptate la listare companii majore în ultimul trimestru.