• Pârvan: Companiile mici sunt obligate să se uite, în primul rând, la costuri
După ce au recurs la reduceri importante de costuri, managerii din companii trebuie să acorde o importanţă deosebită echilibrului dintre necesitatea de a reduce costurile şi anticipare imperativelor strategice pe termen mediu şi lung, consideră specialiştii de la Deloitte Consultanţă.
"În această etapă a contextului economic dificil nu mai este suficient să aplici măsuri de ordin cantitativ; preocuparea pentru salvgardarea calitativă a activităţilor companiei va fi cea care va face diferenţa dintre campioni şi restul", arată, aceştia, într-un comunicat.
Potrivit "Deloitte", începe să apară necesitatea reducerilor la nivelul capabilităţilor şi operaţiunilor principale, această nouă fază de reduceri fiind însoţită de un nivel de risc incomparabil mai mare.
De aceea, "este necesar să existe un mare grad de certitudine că schimbările efectuate la nivelul activităţilor cheie nu pun în pericol chiar ceea ce face succesul unei companii: eficienţa sa operaţională şi calitatea produselor sau serviciilor furnizate", au mai spun sursele citate.
"Companiile au nevoie de ceea ce în terminologia de specialitate se numeşte redimensionare inteligentă", susţine Doina Patrubani, Director Deloitte Consultanţă, care explică faptul că redimensionarea inteligentă a unei companii depinde de câţiva factori cheie: "Compania trebuie să ştie foarte bine ce doreşte să obţină în urma unui astfel de proces (să aibă un obiectiv clar). De asemenea, trebuie să deţină şi să interpreteze cu acurateţe date despre angajaţii săi (...). Structura organizaţiei trebuie să decurgă direct din strategia sa de afaceri, care, la rândul său, trebuie să fie clară şi transmisă în mod coerent tuturor angajaţilor, indiferent de nivelul în ierarhie. Compania trebuie să aibă un sistem foarte eficient de management al performanţei. Şi i-ar mai trebui şi... Factorul X".
Potrivit domniei sale, Factorul X este acel "ingredient" care conferă unicitate unei companii de succes. Poate fi instinctul privind evoluţia sau tendinţele pieţei de profil, viziunea, maturitatea afacerii şi a managementului, modul cum se obţine eficienţă şi productivitate, gradul de angajament şi aliniere la strategie al personalului sau calităţile de lider de care dă dovadă directorul companiei.
Soluţiile de reorganizare trebuie adaptate fiecărei companii şi fiecărui sector, însă regulile de bază rămân aceleaşi, mai sunt de părere reprezentanţii "Deloitte", care opinează: "Uneori, în perioade dificile, tentaţia de a reduce costurile în mod nediscriminat este foarte mare. Liderii companiilor trebuie însă să vadă mai departe de reducerea de costuri imediată şi să se asigure că, indiferent de deciziile pe care le iau, organizaţia lor dispune de resursele necesare pentru a-şi atinge obiectivele de business şi în prezent, dar şi în perspectiva anilor următori - precum şi în lumina diverselor evoluţii previzibile pe piaţă".
Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), consideră că toţi aceşti paşi pot fi urmaţi doar de companiile peste medie, acestea având atât o strategie proprie, cât şi un acces mai uşor spre creditare.
Domnia sa ne-a explicat: "Dacă ne uităm la firmele sub medie, acestea au alte tipuri de probleme. Ele trebuie să facă efortul să-şi menţină piaţa şi, de aceea, trebuie să se uite, în continuare, mai întâi la costuri. Societăţile de mici dimensiuni au accesul îngheţat la credite. Este adevărat că reducerea costurilor nu rezolvă totul; un produs care nu este competitiv poate fi oricât de ieftin că tot nu va fi cumpărat".
Domnul Pârvan ne-a mai spus că ceea ce lipseşte cu adevărat în rândul firmelor este inovarea.