Direcţia Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) a anunţat că a constatat nereguli în aproape 90% din cazurile analizate din primul eşantion de firme în cadrul operaţiunii Apollo, în care sunt controlate societăţile care emit facturi false şi cele care le utilizează.
"În cadrul operaţiunii Apollo, care vizează atât firmele care emit facturi false, cât şi pe cele care utilizează aceste facturi, în urma verificării documentelor transmise de contribuabilii aflaţi în primul eşantion analizat, au fost identificate o serie de aspecte care confirmă analizele de risc. (...) În perioada de documentare, utilizând informaţiile fiscale disponibile în bazele de date proprii şi aplicaţiile informatice de analiză, DGAF a identificat şi a construit harta relaţională a tuturor firmelor implicate în acest fenomen (emitenţi şi beneficiari care au înregistrat în evidenţe aceste documente)", se arată într-un comunicat publicat pe site-ul DGAF.
Inspectorii antifraudă atrag atenţia persoanelor implicate în gestionarea contabilităţii că "înregistrarea în evidenţele contabile a facturilor false este o practică frauduloasă care conduce automat la dispunerea măsurile legale ce se impun, inclusiv sesizarea organelor de urmărire penală".
Printre neregulile descoperite de DGAF se numără faptul că nu toate societăţile verificate au pus la dispoziţie toate documentele solicitate (exemplu: nu au transmis toţi furnizorii, unele au transmis doar note de recepţie, unele au transmis facturi numai pentru o anumită perioadă etc.).
Inspectorii au mai constatat că majoritatea facturilor sunt emise pentru produse a căror valoare (inclusiv TVA) este mai mică de 5.000 lei şi sunt achitate în numerar (între 4.800 - 5.000 lei).
De asemenea, aceştia au constatat nerespectarea cronologiei/ordinii eliberării facturilor.
DGAF mai spune că s-a constatat modificarea datei chitanţelor emise, suspiciunea rezonabilă fiind că s-a urmărit încadrarea în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei conform reglementărilor referitoare la tranzacţiile în numerar.
Totodată, facturile/chitanţele nu au completate în totalitate informaţiile obligatorii
Potrivit DGAF, sunt şi situaţii în care unele societăţi înregistrează facturi cu sume semnificative care nu au fost plătite, dar pentru ca şi-au dedus TVA.
Inspectorii au mai descoperit neconcordanţe între obiectul de activitate al societăţii care a emis factura şi produsele ce sunt cuprinse în facturi.
"Există societăţi care figurează că au livrat o paletă extrem de largă de produse şi servicii, de la birotică, suruburi, echipamente de protecţie, cereale, până la servicii de marketing sau management", precizează comunicatul.