Reporter: Cum priveşte managementul firmei situaţia datoriilor, în condiţiile în care acestea sunt foarte ridicate, iar, în viitor, toţi operatorii, inclusiv Digi, vor fi nevoiţi să facă noi investiţii în funcţie de evoluţia tehnologică în domeniul comunicaţiilor?
Serghei Bulgac: Industria de comunicaţii electronice presupune un model de business care este capital intensive (n.r. care implică investiţii mari) şi nevoia de finanţare a existat şi va exista tot timpul. Principiul de bază în politica noastră de investiţii a fost mereu satisfacerea nevoilor de creştere accelerată a companiei, prioritizând proiectele cu cea mai mare valoare adaugată şi respectând limitele de îndatorare asumate faţă de finanţatori. Digi Communications are o politică prudentă de îndatorare, cu un nivel al îndatorării raportat la EBITDA inferior mediei europene, în rândul operatorilor de cablu. Pe parcursul anului 2018, am afişat un multiplu de îndatorare de 2.8x, în timp ce competitorii europeni se situează în intervalul 3.5x-5.5x. În industrie, gradul de îndatorare se calculează prin raportarea datoriilor financiare la EBITDA. Acesta este indicatorul relevant, urmărit de companiile din industrie şi de finanţatori. Totodată, cred că este remarcabil faptul că o companie din România a reuşit, din 2013 până în prezent, să convingă investitori importanţi la nivel internaţional şi să atragă de pe pieţele externe de capital circa 1 miliard de euro.
Reporter: Deşi RCS&RDS este lider pe piaţa de internet şi cablu, pe piaţa de telefonie fixă şi mobilă încă vă aflaţi relativ în urma concurenţei (11% cotă de piaţă pe o piaţă locală de 3,3 miliarde euro). Totuşi, ponderea serviciilor de telefonie fixă şi mobilă în cifra de afaceri a fost de 28%, cu un salt important în 2016. Ce a influenţat această evoluţie şi ce face compania să ajungă la mai mulţi clienţi pe acest segment?
Serghei Bulgac: Tabloul este diferit dacă ne uităm la ansamblul pieţelor pe care suntem prezenţi, respectiv la piaţa locală.
Rezultatele consolidate la nivelul grupului arată că, în 2018, am înregistrat creşteri ale unităţilor generatoare de venituri (n.r. RGU) pe toate aceste segmente: creştere de 13% RGU pe segmentul serviciilor de cablu tv, creştere de 19% pe segmentul serviciilor de internet fix şi plus 11% RGU pe segmentul serviciilor de telefonie mobilă. Filiala din Spania a avut o contribuţie semnificativă la rezultatele pe segmentul serviciilor de telefonie mobilă. În 2018, Digi Spania a înregistrat încă 4 semestre de creştere constantă a numărului de unităţi generatoare de venituri, fiind în top 3 operatori virtuali de reţele mobile (MVNO) la portabilitate, lună de lună. Această performanţă a fost premiată, recent, şi de Bursa de Valori Bucureşti (BVB) şi a fost remarcată, periodic, de presa spaniolă.
În ceea ce priveşte piaţa locală, dacă ne uităm la rezultatele din ultimii doi ani privind numărul de unităţi generatoare de venituri, vom constata că atât serviciile de comunicaţii fixe (cablu tv şi internet), cât şi cele de telefonie mobilă au fost pe un trend ascendent. În 2017, am adăugat câte 170.000, respectiv 180.000 de unităţi generatoare de venit, în cazul telefoniei mobile. În 2018, am avut un progres semnificativ pe segmentul serviciilor fixe (275.000 RGU pentru cablu tv, 244.000 pentru internet fix) şi o uşoară creştere pentru serviciile mobile (+15.000 RGU). În paralel, ne-am concentrat şi pe progresul tehnologic şi pe extinderea reţelei 4G. Între timp, ne-am menţinut ca lider al portabilităţii în reţeaua de telefonie mobilă, ceea ce dovedeşte că publicul apreciază serviciile noastre şi că acest segment de servicii are loc de creştere.
Reporter: Care sunt tendinţele din piaţa de telefonie în ceea ce priveşte portabilitatea? Dar referitor la penetrarea internetului în mediul rural?
Serghei Bulgac: Portabilitatea este un levier de creştere a achiziţiilor în reţelele de telefonie fixă şi mobilă, iar Digi a avut o poziţie de lider clar al portabilităţii, de la iniţierea acestei facilităţi şi până în prezent. Anul trecut, în România, am atras în reţeaua noastră peste 300.000 de numere (cumulat telefonie fixă şi mobilă), ceea ce a reprezentat circa 30% din piaţa de portabilitate. Avem, în acest moment, încrederea a milioane de clienţi din România şi, bazându-ne pe o relaţie de încredere în calitatea serviciilor noastre, aspirăm la o evoluţie şi sub acest aspect.
Mă bucur că aţi pus întrebarea referitoare la penetrarea internetului în mediul rural, deoarece aceasta este una dintre ambiţiile noastre - să reducem decalajul de conectivitate între mediul rural şi cel urban. Prin investiţiile susţinute în dezvoltarea reţelei de fibră optică, am ajuns la o acoperire de aproximativ 73% a populaţiei cu servicii de comunicaţii electronice fixe prin cea mai avansată tehnologie din domeniu. Vom continua să ne extindem şi, pe măsură ce vom ajunge cu fibra optică în tot mai multe zone greu accesibile, se va constata şi o creştere a calităţii conexiunilor de viteză mare. România se mândreşte azi cu un loc fruntaş în topurile privind viteza internetului fix şi această poziţionare privilegiată se datorează şi investiţiilor făcute de grupul nostru în extinderea reţelei de fibră optică.
Reporter: Care sunt cele mai importante proiecte şi priorităţi investiţionale ale companiei în 2019?
Serghei Bulgac: În 2019, urmează să lansăm serviciile de telefonie mobilă în Ungaria şi avem în plan creşterea sinergiilor cu România. În Spania vrem să ducem la nivelul următor penetrarea teritorială cu serviciile de comunicaţii electronice fixe şi să creştem cota de piaţă pe segmentul telefoniei mobile, iar în ţara de origine vrem să ne consolidăm poziţionarea ca lideri pe piaţa de pay-tv şi internet şi să extindem acoperirea reţelei de telefonie mobilă şi penetrarea cu reţeaua de fibră optică. Suntem un important investitor pe plan regional, cu aproape 2,5 miliarde de euro investiţii în perioada 2007-2018, şi ne dorim să întărim această poziţionare, urmărind, în acelaşi timp, să creştem calitatea serviciilor, oferind cea mai accesibilă ofertă de pe piaţă.
Reporter: Aveţi în vedere schimbări în sistemul de guvernare corporativă?
Serghei Bulgac: Digi Communications este o societate olandeză cu acţiuni listate în România, la Bursa de Valori Bucureşti, şi obligaţiuni tranzacţionate pe Bursa de Valori din Irlanda. Am adoptat proceduri şi reguli interne menite să asigure conformitatea cu reglementările şi exigenţele de guvernanţă corporativă conforme cu dreptul olandez, regulile adoptate la nivelul UE şi cele aplicabile în România. Ca în cazul oricărui grup, şi în cazul nostru activitatea de guvernanţă corporativă este un proces în continuă evoluţie, atât din perspectiva regulilor şi procedurilor trasate, cât şi a eforturilor de punere în aplicare a acestora.
Reporter: Cum tratează firma calitatea serviciilor, în scopul fidelizării clientelei?
Serghei Bulgac: Digi | RCS & RDS a fost dintotdeauna o societate care a investit semnificativ, pentru a aduce plus valoare serviciilor furnizate consumatorului final. Serviciile noastre au fost poziţionate pe piaţă drept cea mai bună ofertă la cele mai accesibile preţuri. Filiala din România, RCS & RDS, nu a majorat, până în martie 2019, preţul pentru serviciile de bază pe care le furnizează, fapt unic în domeniul comunicaţiilor în România. În condiţiile în care a investit continuu în tehnologii performante, de ultimă generaţie, RCS & RDS a practicat cele mai mici preţuri comparativ cu preţurile existente la servicii similare pe alte pieţe europene.
Reporter: Cum priveşte compania îmbunatăţirea lichidităţii curente/testul acid şi ratei de levier?
Serghei Bulgac: Actualele valori ale acestor indicatori reflectă investiţiile masive în infrastructură, investiţii făcute pentru a putea furniza clienţilor servicii de calitate superioară. Desigur, compania urmăreşte o îmbunătăţire a acestor indicatori, însă actualul nivel nu este unul care să necesite, neapărat, o ameliorare, din moment ce suntem cu ambii indicatori sub media industriei.
Reporter: Există vreun studiu la nivelul companiei referitor la impactul taxei de 3% pe cifra de afaceri care merge la ANCOM? Cum este compania afectată de această creştere a contribuţiei?
Serghei Bulgac: Am analizat posibilele efecte, am şi luat o serie de măsuri şi avem în vedere altele, în cazul în care OUG va rămâne în această formă. Ne menţinem poziţia exprimată, în ianuarie 2019, în legătură cu aceste măsuri fiscale. OUG 114/2018 este nefavorabilă dezvoltării sectorului de comunicaţii electronice şi de energie din România, în condiţiile în care creşte semnificativ, fără o consultare corespunzătoare şi fără vreo justificare serioasă, povara fiscală asupra operatorilor şi operaţiunilor din aceste sectoare, restricţionând astfel investiţiile şi afectând clienţii.
Independent de evoluţiile legislative din România, la începutul anului, atât filiala din România, cât şi cea din Ungaria au decis ajustarea preţurilor, cu începere din martie 2019. Este o majorare de 5%, respectiv 4,3%, iar decizia a fost luată pentru a răspunde nevoii continue de dezvoltare şi de creştere a calităţii serviciilor furnizate, precum şi pentru a reacţiona la creşterea continuă a costurilor. Această decizie a fost luată în contextul în care în ultimii zece ani, în România cel puţin, compania nu a modificat niciun tarif, deşi calitatea serviciilor a crescut constant, iar oferta de conţinuturi pentru abonaţii la serviciile de cablu tv s-a diversificat. Avem o ofertă atractivă şi bogată de canale TV, formată dintr-o varietate de posturi româneşti şi internaţionale, cât şi din posturile proprii de sport, ştiri, documentare şi filme. Prin serviciul Digi TV şi canalele noastre Digi Sport, aducem în casele abonaţilor cele mai spectaculoase competiţii sportive: UEFA Champions League, UEFA Europa League, cele mai importante campionate de fotbal din Europa, turnee renumite de tenis şi sute de meciuri de handbal şi alte sporturi. Asigurăm în cele mai îndepărtate colţuri ale ţării conexiuni de internet prin fibră optică rapide şi stabile, la standarde Gigabit. Lucrăm constant la extinderea reţelei DigiMobil şi la diversificarea serviciilor, oferind facilităţi precum VoLTE şi VoWiFi sau trafic de date nelimitat, în reţeaua 4G. Chiar şi după aceste modificări, preţurile serviciilor Digi vor continua să fie foarte atractive şi cele mai competitive de pe piaţă.
Reporter: Cum vă afectează proiectele de infrastructură 5G posibila excludere la nivelul UE a echipamentelor Huawei din cadrul proiectelor de construire a reţelelor 5G? Vă întârzie proiectele, în contextul în care folosiţi asemenea echipamente?
Serghei Bulgac: Este prematur să discutăm despre un astfel de impact, în condiţiile în care nu există, încă, o decizie comună a statelor membre UE privind eventualele proiecte în care este implicată această companie. Este un subiect de actualitate pe care şi noi îl urmărim cu interes.
Reporter: De ce consideraţi că executivul a avut în vedere alocarea banilor din taxa de 3% către ANCOM şi nu către bugetul de stat?
Pentru că în condiţiile în care acuzaţia a fost că anumite companii nu plătesc impozite în ţara în care activează ci îşi externalizează profitul, nu se câştiga nimic la buget prin creşterea contribuţiei. Pe lângă faptul că în sectorul telecom taxa a fost de 3%, iar în energie 2%.
Serghei Bulgac: Digi Communications şi-a exprimat public poziţia faţă de OUG 114/2018 în ianuarie 2019, după adoptarea acesteia. Acestă Ordonanţă nu face decât să descurajeze investiţiile şi să penalizeze nejustificat sectoare de activitate economică ce au nevoie acută de reglementări care să asigure transparenţă, predictibilitate şi mecanismele potrivite pentru dezvoltare. De când operăm pe piaţa din România, de mai bine de 25 de ani, am depus constant eforturi pentru a ne ridica la nivelul aşteptărilor abonaţilor noştri, prin investiţii semnificative într-o reţea şi în produse de comunicaţii electronice performante, la preţuri avantajoase. Poziţia companiei noastre este că taxa de 3% către ANCOM este nejustificată şi ca procent vădit excesivă.
Reporter: De la listare şi până în prezent, titlurile DIGI s-au înscris pe o tendinţă descendentă, având o evoluţie preponderent negativă, în condiţiile în care, faţă de preţul de listare de 40 de lei per unitate, cotaţia acţiunilor DIGI la 30 ianuarie 2019 este cu 34,25% mai mică. Cum explicaţi această evoluţie?
Serghei Bulgac: Digi Communications este o companie olandeză care a decis să se listeze pe Bursa de Valori Bucureşti, în detrimentul altor pieţe de capital, ca o declaraţie de încredere în potenţialul economic al României. În 2017, când a avut loc listarea, IPO-ul a fost primit cu entuziasm de piaţă, dar evoluţia ulterioară a fost mai puţin predictibilă, situaţie care are prea puţin legătură cu rezultatele şi activitatea companiei, deşi acestea s-au înscris într-un trend ascendent. Pe parcursul anului 2018, evoluţia pe bursă a acţiunilor Digi a fost previzibilă şi a urmat linia industriei de profil. Ne-am fi dorit să avem un mediu economic, politic şi legislativ mai predictibil, mai ales în ultimele luni, care să ne ajute să capitalizăm mai bine rezultatele bune obţinute la nivel operaţional.
Reporter: Ce ar putea să influenţeze pozitiv evoluţia titlurilor DIGI, să zicem în următoarele şase luni?
Serghei Bulgac: Un mediu economic şi legislativ mai stabil, o atitudine responsabilă a echipei de management faţă de obiectivele de business, ca şi până acum, şi o conduită investiţională care să demonstreze concentrarea asupra rezultatelor pe termen mediu şi lung sunt câteva dintre elementele care pot ajuta. Noi privim cu optimism şi încredere spre piaţa de capital din România şi avem convingerea că această încredere se va întoarce către noi.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. Treaba-i simpla, v-ati listat ca sa da-ti tzeapa m
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2019, 02:53)
Pe BVB, o firma cu doua clase de actiuni nu poate sa fie decat cel mai rau lucru pt un investitor. Treaba-i simpla pt cunoscatori. O firma nu vine pe bursa decat atunci cand are nevoie de capital sau cand e obligata. Voi nu erati obligati asa ca a-ti venit sa vindeti actiuni scumpe, sa folositi banii pt dezvoltare, nu aratati castigul, scadeti pretul pe bursa si rascumparati actiunile la juma de pret.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anodin în data de 27.02.2019, 15:19)
Subscriu! Nu am vazut cu ochi buni investitia in Digi, de aceea nu am luat actiuni. Si s-a dovedit ca am facut bine , pentru ca au scazut foarte tare valoarealor . Dividente nu vor da sigur( avand in vedere ce datorii au, probabil vor avea prioritate stingerea acestora mai intai) singura sansa este pentru cei care au caumparat sa prinda un pret mai mare decat cel de achizitie. Ce ma sperie si ma ingrijoreaza este ca si piloanele de pensie au investit in ei si au pierdut...