Decizia Microsoft să nu mai ofere suport tehnic şi actualizări de securitate utilizatorilor de Windows XP, începând cu data de 9 aprilie a acestui an, ar putea să afecteze 95% dintre bancomatele aflate în uz la nivel mondial, care utilizează acest sistem de operare, potrivit publicaţiei The Verge.
Compania IT a anunţat că va extinde, până în iulie 2015, suportul pentru produsele de securitate aferente sistemului de operare, însă avertizează că eficienţa soluţiilor anti-malware este limitată în cazul sistemelor de operare fără suport tehnic. Acest lucru înseamnă că majoritatea bancomatelor existente la nivel global vor trebui să fie trecute pe sisteme mai recente, arată The Verge, Microsoft recomandând instalarea Windows 8.
Bancomatele, a căror denumire oficială este Automated Teller Machines - ATM, riscă, astfel, să devină vulnerabile în faţa unor atacuri din partea hackerilor, avertizează experţii citaţi de presa internaţională.
În lipsa actualizărilor de securitate ale Windows XP, calculatorul poate să devină vulnerabil la viruşi, spyware şi alte programe care afectează securitatea şi confidenţialitatea datelor companiilor, susţine şi Microsoft. "Programele anti-virus nu vor mai putea oferi protecţie completă odată cu expirarea suportului pentru Windows XP", atrăgea atenţia furnizorul de software, într-un comunicat transmis în toamna anului trecut.
În aceste condiţii, persoanele care utilizează bancomatele pot ajunge să se confrunte cu un noul pericol, alături de cele "clasice", precum clonarea cardurilor, folosirea camerelor de filmat ale ATM-urilor pentru observarea codurilor PIN sau detectarea acestor coduri pe bază de recunoaştere sonoră.
Aparatele mai noi ar putea să primească o actualizare de sistem prin intermediul reţelelor de care dispun, în timp ce pentru echipamentele de generaţie mai veche ar fi nevoie ca tehnicienii să se deplaseze la fiecare dintre ele, semnalează Bloomberg Businessweek. Există posibilitatea ca unele bancomate să nu poată să susţină sisteme de operare moderne, precum Windows 7 sau Windows 8, ceea ce înseamnă că vor trebui să fie înlocuite, au declarat publicaţiei analişti din domeniu.
Reprezentanţii Microsoft România ne-au declarat că lucrează alături de clienţii şi partenerii care încă utilizează Windows XP, pentru migrarea la platforme moderne, şi desfăşoară o campanie de comunicare pe subiectul renunţării la serviciile de suport pentru acest sistem de operare.
Din punct de vedere tehnic, reţeaua de bancomate din ţara noastră ar urma să continue să funcţioneze ca şi până acum, însă fără ultimele actualizări, ne-a precizat Dragoş Chivu, directorul general al Printec Group România, principalul furnizor de ATM-uri de pe plan local. "Există diverse soluţii de update, iar fiecare bancă va decide la nivel intern ce strategie va adopta", explică domnia sa, care recomandă ca, pe termen lung, migrarea către sisteme de operare să fie realizată.
Reprezentanţii Comisiei de securitate IT&C din cadrul Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) nu ne-au răspuns la solicitarea cu privire la un punct de vedere despre acest subiect până la închiderea ediţiei. Această comisie are ca obiective identificarea unor soluţii comune pentru problemele de securitate a sistemelor informatice şi de comunicaţii care apar în activitatea curentă a instituţiilor de credit şi definirea unor practici comune la nivelul sistemului bancar pentru prevenirea şi rezolvarea acestor probleme, potrivit informaţiilor disponibile pe site-ul ARB.
Problemele legate de securitate nu sunt singurele care pot să intervină la utilizarea unui sistem de operare pentru care nu se mai oferă servicii de suport, avertiza Microsoft în toamna trecută. Alte riscuri pot presupune căderi de sistem şi întreruperi ale activităţii companiilor care folosesc Windows XP, lipsa accesului la suport tehnic online şi prin telefon, în cazul apariţiei unor probleme, precum şi suspendarea acreditărilor respectivelor companii şi notificări publice, primite din partea auditorilor interni sau externi, referitoare la eşecul acestora să asigure protecţia sistemelor şi a informaţiilor despre clienţi şi parteneri.