Doar o chestiune de timp până când "păcăleala" lui Elon Musk va deveni realitate?

CĂLIN RECHEA
Ziarul BURSA #Internaţional / 4 mai 2018

Doar o chestiune de timp până când "păcăleala" lui Elon Musk va deveni realitate?
CĂLIN RECHEA

Elon Musk este un tip dur. În faţa pierderilor gigantice "acumulate" de Tesla, a problemelor masive de calitate şi a ratării "consecvente" a ţintelor de producţie pentru Tesla 3, directorul executiv al companiei şi-a făcut timp pentru o "păcăleală" de 1 aprilie.

Pe contul său de Twitter, Musk a scris că Tesla a cerut insolvenţa şi falimentul în conformitate cu toate capitolele din legea insolvenţei din Statele Unite.

"Păcăleala" este, din păcate, tot mai aproape de a deveni realitate, după cum o arată rezultatele financiare din T1 2018.

Pierderea netă a fost de 710 milioane de dolari, cea mai mare din istoria companiei şi de peste două ori mai mare decât pierderile cumulate din prima jumătate a anului trecut (vezi graficul 1).

"Există o singură regulă pentru Tesla: cu cât vinde mai mult, cu atât pierderile sunt mai mari", scrie analistul Wolf Richter pe blogul său Wolf Street, în condiţiile în care pierderile nete au înregistrat o creştere anuală de 114%, pe fondul unei creşteri cu 26% a veniturilor totale.

De la oferta publică iniţială şi listarea acţiunilor la Nasdaq, în 2010, Tesla nu a înregistrat niciun profit net anual.

Cu toate acestea, compania lui Elon Musk a fost, până de curând, cel mai mare producător american de automobile după capitalizarea bursieră, deşi cota sa de piaţă se află cu mult sub 1%. Declinul accentuat al acţiunilor din ultimele săptămâni a împins Tesla până pe locul al treilea.

Cu toate acestea, acţiunile TSLA sunt încă extrem de scumpe (vezi graficul 2), după cum arată indicatorul PER (price-earnings ratio), care este la circa 135 în funcţie de profitul estimat pentru 2019.

Da, situaţia a fost şi încă este absurdă, dar reflectă caracterizarea companiei pe contul de Twitter TeslaCharts: "Tesla este simbolul absurdităţii pentru politica monetară a dobânzilor zero".

Revista Forbes întreba recent dacă nu a venit momentul ca investitorii să facă ceea ce au făcut şi numeroşi directori ai companiei în ultimul an, adică să "fugă în lume".

Îngrijorătoare pentru perspectivele Tesla nu sunt doar plecările unor directori din direcţiile financiare sau de vânzări, ci mai ales ale directorilor implicaţi direct în producţie şi inovaţie, cum a fost cazul recent al responsabilului pentru "pilotul automat", Jim Keller, care a plecat la Intel.

Ratarea "consecventă" a ţintelor de producţie a determinat agenţia Moody's să reducă ratingul Tesla până la B3, aflat foarte aproape de calificativul "rezervat" companiilor aflate aproape de insolvenţă, în condiţiile în care datoriile totale depăşesc 10 miliarde de dolari. Datorii în obligaţiuni convertibile de circa 1 miliard de dolari sunt scadente în 2019.

În acest context, obligaţiunile Tesla cu maturitatea în august 2025 şi un cupon de 5,3% au scăzut până la circa 86% din valoarea nominală la Bursa din Frankfurt (vezi graficul 3).

Raportarea rezultatelor financiare din T1 2018 a fost urmată de o teleconferinţă cu analiştii şi investitorii, unde Elon Musk trebuia să îşi exprime încrederea sa proverbială în perspectivele companiei.

Ce a urmat ţine de domeniul suprarealismului. Întrebările legate de situaţia financiară au fost considerate de Musk drept "plictisitoare" şi nedemne de un răspuns concret, iar unii analişti au fost trimişi, pur şi simplu, "la plimbare".

Analistul de la JP Morgan a caracterizat teleconferinţa drept "cu adevărat bizară", în timp ce analistul de la Morgan Stanley, Adam Jonas, despre care Zerohedge spune că "este un fan tradiţional al companiei", a scris că "a fost cea mai neobişnuită teleconferinţă la care am participat în ultimii 20 de ani".

Poate că Elon Musk a fost doar foarte obosit după ce a fost nevoit să îşi petreacă inclusiv nopţile în fabrică pentru a rezolva ceea ce a numit "iadul producţiei" pentru Modelul 3 al companiei.

Musk a recunoscut recent că automatizarea excesivă a producţiei pentru Modelul 3 a reprezentat o greşeală, în condiţiile în care Tesla a fost nevoită să întrerupă producţia pentru mai multe zile.

Automatizarea nu este, însă, singura problemă. Jim Collins, un analist veteran al pieţei auto, a scris luna trecută în Forbes că "Tesla este cel mai slab producător de automobile din lumea dezvoltată".

De ce? Pentru că foloseşte componente recondiţionate în producţie, în condiţiile în care un articol publicat pe site-ul postului de televiziune CNBC arată că subcontractorii "depozitează" subansamblele în aer liber.

"Este pur şi simplu ameţitor pentru mine că pieţele evaluează la 50 de miliarde de dolari o companie care nu poate realiza nici măcar cele mai simple sarcini din obiectul său de activitate", mai scrie Jim Collins.

În aceste condiţii, promisiunea lui Elon Musk, conform căreia Tesla nu are nevoie de o majorare a capitalului de 2 - 3 miliarde de dolari, conform estimărilor din presa financiară internaţională, nu are niciun fel de acoperire.

Bloomberg scrie că "Tesla "arde' 6.500 de dolari în fiecare minut şi îşi va epuiza fondurile înainte de sfârşitul acestui an dacă nu va atrage noi finanţări". Pentru o companie care se mândreşte cu automobilele sale "curate", fără să ţină seama de sursele energiei electrice care îi încarcă bateriile, oare această "ardere" nu este prea "poluantă"?

La deschiderea şedinţei de tranzacţionare de ieri, acţiunile Tesla au scăzut cu peste 6% faţă de închiderea precedentă, până la 277 de dolari, în condiţiile în care Musk a declarat, în cadrul teleconferinţei, că va urma un proces de restructurare a companiei.

Dar va fi acesta suficient în condiţiile în care timpul şi investitorii nu par să mai aibă răbdare, iar era banilor ieftini se apropie de sfârşit?

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. ... daca Tesla va esua. Sau, ma rog, va fi o oarecare problema doar pentru investitori.

    Ceea ce nu doriti sa intelegi dvs., d-le Rechea, ca si alti multi ultra-conservatori pentru care nu exista viata in afara petrolului si a combusitibililor fosili in general, este ca, la scara istorica, marele merit al Tesla/Musk nu este ca au facut niste masini mai fancy, ci ca au schimbat efectiv paradigma industriei auto, facand ca automobilul electric sa nu mai fie doar o moda trecatoare, un moft hipsteresc pe care oamenii, nu-i asa, seriosi, nu dau doi bani. Daca ati bagat de seama, practic toti gigantii industriei auto investesc deja masiv in electric si vad automobilul electric ca avand o cota de piata tot mai mare pe termen mediu si lung (vorbesc de ani si cateva zeci de ani, putine, nu de secole si milenii). 

    Tranzitia catre automobilul electric deja a inceput si nu cred ca mai poate fi oprita, iar acest lucru i se datoreaza in foarte mare masura lui Musk.

    Asa ca nu-i nicio mare nenorocire daca, dupa ce si-a facut datoria, maurul o sa plece. 

    Recunoscând meritele de initiator al segmetului de automobil electric la nivel mondial, nu pot sa remarc ca viitorul vine din... China !

    De ce, cititi aici: "The automaker's Chinese Baojun brand just launched its first mass-market electric car, the E100, for only about $5,300 USD after estimated local and national subsidies"

    Ce preferati pentru nevoile de zi cu zi, o Tesla sau 20 de masinute E100 ? :-) 

    Un articol excelent, bine documentat. Sper sa nu moara Tesla, dar semnele nu sunt bune deloc. O chestie pe care a uitat s-o precizeze autorul: Musk nu vrea sa vorbeasca despre numarul de comenzi. Sunt curios cati mai sunt pe lista de asteptare si cate comenzi primesc ACUM. Faptul ca nu vrea sa spuna seful Tesla e de rau augur.

    Un articol excelent, bine documentat. Sper sa nu moara Tesla, dar semnele nu sunt bune deloc. O chestie pe care a uitat s-o precizeze autorul: Musk nu vrea sa vorbeasca despre numarul de comenzi. Sunt curios cati mai sunt pe lista de asteptare si cate comenzi primesc ACUM. Faptul ca nu vrea sa spuna seful Tesla e de rau augur.

    Vw a investit deja 20 miliarde eur in baterii electrice si anunta o noua investitie de 40 miliarde euro tot pe electrice , cat valoarea (umflata) pe bursa a Tesla .O mai dormi Elon noaptea ? :)))

    1. Era o cratima pe acolo dar de ras nu am apasat bine touch-ul :))

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb