Sectorul tehnologiei a cunoscut atât eşecuri, cât şi succese în acest an, de la lansări de diverse gadget-uri, la smartphone-uri care explodează, atacuri cibernetice masive, ştiri false în mediul online sau crearea de asociaţii de susţinere a industriei realităţii virtuale.
Săptămâna trecută, câştigătorul alegerilor prezidenţiale din SUA, Donald Trump, s-a întâlnit cu directorii unora din cele mai importante companii din sectorul tehnologiei, în încercarea de a îmbunătăţi relaţiile dintre cele două părţi şi a promova crearea de locuri de muncă şi schimburi comerciale, informează AFP.
Acesta a fost primul summit major între liderii sectorului tehnologiei şi Donald Trump, care în timpul campaniei electorale a criticat în mod public companii precum Apple şi Amazon. Potrivit echipei de tranziţie a lui Trump, participanţii la reuniune au discutat subiecte precum îmbunătăţirea securităţii cibernetice a SUA, repatrierea profiturilor de peste hotare ale companiilor americane şi accesul pe piaţa chineză. "Sunt aici să vă ajut să prosperaţi. Vrem să continuaţi să inovaţi. Nu există nimeni ca voi în lume", le-a spus Trump directorilor prezenţi la reuniune.
Potrivit reporterilor cărora le-a fost permis accesul pentru scurt timp la debutul reuniunii, Trump şi vicepreşedintele Mike Pence au fost înconjuraţi de nume importante din sectorul tehnologiei precum Tim Cook, director general la Apple, Satya Nadella CEO la Microsoft, şi Larry Page de la Alphabet (Google). De asemenea, printre directorii care au mai participat se numără fondatorul şi directorul Amazon, Jeff Bezos, fondatorul şi directorul SpaceX, Elon Musk, directorul operaţional de la Facebook, Sheryl Sandberg şi şeful Oracle, Safra Catz.
• Apple, Google şi Kodak - noi lansări de smartphone
Din punct de vedere al lansărilor de telefoane inteligente, anul 2016 a fost marcat de două mari nume ale industriei de tehnologie - Apple şi Google. Compania americană Apple a lansat, pe 16 septembrie, ultimul model de iPhone - iPhone 7, reuşind să inverseze tendinţa de declin a vânzărilor de smartphone-uri Apple, potrivit Reuters. Compania, care îşi generează aproximativ 60% din veniturile sale din vânzările iPhone, conform Yahoo News, nu a fost ferită de critici. Au existat numeroase dezbateri în mediul online privind eliminarea mufei jack de la noul model de smartphone al Apple, căştile putând fi conectate prin mufa de încărcare, printr-un adaptor. Unii critici au susţinut ideea că Apple a făcut această schimbare pentru a-şi maximiza vânzările unui alt produs, lansat în luna octombrie, la preţul de 159 de dolari - Airpods - căşti fără fir.
De asemenea, Google a lansat pe 20 octombrie primul smartphone realizat în totalitate de ei - Pixel, în urma experienţei acumulate din colaborările cu alte companii producătoare de tehnologie precum Samsung şi Nexus. Potrivit Reuters, în ziua lansării smartphone-ului Pixel, compania a ajuns să valoreze 550 de miliarde de dolari, iar acţiunile Alphabet - gigantul care deţine Google, au atins, pe piaţa americană, cel mai înalt nivel istoric, un titlu Alphabet ajungând la 828 de dolari.
Wall Street Journal a asemănat Pixel cu ultimul model de smartphone al Apple, preţurile fiind identice cu cele ale iPhone 7 şi iPhone 7 Plus, respectiv 650 de dolari pentru Pixel şi 770 de dolari pentru Pixel XL. Dispozitivele Pixel sunt asamblate de compania taiwaneză HTC.
Un alt producător mai puţin spre deloc cunoscut pe piaţa telefoanelor inteligente, însă un nume mare pe piaţa aparatelor de fotografiat, Kodak, a lansat un smartphone cu cameră profesională de 21 megapixeli la preţul de 499 euro, potrivit Sky News. Smartphone-ul seamănă cu un aparat foto, având camera principală poziţionată pe centrul telefonului. Kodak a colaborat cu producătorul de telefoane Bullitt pentru a face dispozitivul uşor de utilizat atât ca telefon, cât şi în funcţia de cameră de fotografiat.
• Samsung Galaxy Note 7 - rechemat la fabrică
În acest an, Samsung a suferit unul dintre cele mai discutate eşecuri din industria tehnologiei. Compania sud-coreeană a lansat, pe data de 19 august, modelul de smartphone - Samsung Galaxy Note 7. La o lună diferenţă, în septembrie, producătorul de tehnologie a anunţat rechemarea la fabrică a 2,5 milioane de dispozitive Galaxy Note 7, din cauza unor probleme de supraîncălzire a bateriei şi a pericolului de explozie a smartphone-urilor, a informat Reuters. Potrivit agenţiei de presă, această problemă a provocat scăderea valorii pe piaţă a companiei cu 20 de miliarde de dolari, acţiunile sale coborând cu 8%, în data de 11 octombrie, fiind cea mai mare scădere a procentului zilnic din anul 2008 până în prezent.
Oficialii Samsung au stopat producţia Samsung Galaxy Note 7.
Problemele sud-coreenilor de la Samsung au continuat cu o rechemare la fabrică a 2,8 milioane de maşini de spălat din Statele Unite ale Americii, care erau predispuse la vibraţii anormale care pot provoca prejudicii deţinătorilor, preciza New York Times în luna noiembrie.
• Facebook, Twitter şi Google s-au confruntat cu ştirile false din timpul campaniei electorale din SUA
În timpul campaniei electorale din Statele Unite ale Americii, Facebook, Twitter şi Google s-au confruntat cu critici legate de ştirile false care s-au propagat pe platformele lor online, care, potrivit New York Times (NYT), au influenţat americanii să-şi exprime voturile lor bazate pe dezinformare.
Facebook se confruntă, în prezent, cu un control intens din partea autorităţilor americane din această cauză (exemple de ştiri false: Trump a fost aprobat de Papa Francisc pentru a fi preşedinte, Bill Clinton a violat o fată în vârstă de 13 ani sau că un agent democrat a fost ucis după ce a acceptat să depună mărturie împotriva lui Hillary Clinton), potrivit agenţiilor internaţionale de presă.
Şi Twitter a fost criticată pentru modul în care a administrat problema ştirilor false şi a postărilor abuzive. Din momentul victoriei lui Trump, Twitter s-a confruntat cu utilizatori care au publicat texte rasiste şi depreciative, împotriva minorităţilor. Mulţi utilizatori şi-au exprimat teama şi îngrijorarea cu privire la escaladarea unui astfel de comportament, a informat NYT.
Google a declarat că lucrează la o schimbare de politică pentru a stopa ca site-uri web, unde se găsesc conţinut ilegal şi ştiri false, să utilizeze reţeaua sa de publicitate - AdSense.
Toate companiile din sectorul online au făcut paşi spre combaterea ştirilor false şi discursurilor pline de ură, însă alegerile prezidenţiale din SUA au subliniat costurile libertăţii internetului - când spaţiul online seamănă cu Vestul Sălbatic, consecinţele pot fi grave, a precizat NYT.
• Google, HTC, Oculus, Samsung, Sony şi Acer şi-au unit forţele pentru a crea o asociaţie globală a realităţii virtuale
Google, HTC, Oculus, Samsung, Sony şi Acer şi-au unit forţele pentru a crea Global Virtual Reality Association (GVRA) care are drept scop "deblocarea şi maximizarea potenţialului realităţii virtuale", informează Techcrunch.
După câţiva ani în care a fost controlată în principal de startup-uri, industria realităţii virtuale este în continuă creştere, fiind acum dominată de către marile companii.
În industrie există încă un grad mare de fragmentare şi un mare potenţial de eşec pentru multe dintre eforturile întreprinse menite să dezvolte tehnologia necesară. Realitatea virtuală poate deveni următoarea platformă de calcul, care să îmbunătăţească sectoare cum ar fi educaţia şi sănătatea, precum şi să contribuie în mod semnificativ la economia mondială, precizează GVRA într-un comunicat de presă lansat pe site-ul oficial.
Ceea ce mulţi din comunitatea realităţii virtuale au aşteptat unificarea standardelor în ceea ce priveşte software-urile folosite, precizează Techcrunch. Spre exemplu, jocurile create pentru Oculus nu pot fi utilizate pe dispozitivele de realitate virtuală produse de Samsung - Gear VR sau de Sony - PS VR. În plus, senzorii creaţi de HTC pentru dispozitivul lor de realitate virtuală - Vive nu funcţionează pe Oculus.
De asemenea, în luna iunie a anului prezent, în cadrul Mobile World Congress Shanghai, s-a format VR Venture Capital Alliance (VRVCA), un consorţiu format din principalele 27 de firme de capital de risc din lume care investesc în industria realităţii virtuale. Membrii VRVCA, printre care producătorul american de unităţi de procesare grafică - Nvidia, SoftBank Ventures Korea, Qualcomm, HTC şi China eCapital, contribuie însumat cu peste 10 miliarde de dolari capital investibil, menit să sprijine inovaţia şi să accelereze dezvoltarea industriei realităţii virtuale la nivel global.
Deşi GVRA a adunat şase dintre giganţii mondiali ai tehnologiei, Microsoft şi Apple nu s-au alaturat asociaţiei. Conform publicaţiei International Business Times, se dovedeşte că aceste două companii au planuri diferite în ceea ce priveşte viitorul realităţii virtuale.
Microsoft a lansat în martie dispozitivul de realitate virtuală HoloLens la preţul de 3000 de dolari. Conform publicaţiei online Digital Trends, un chirurg ortoped din Santa Catarina, Brazilia, ajutat de HoloLens, a realizat, recent, o operaţie chirurgicală pe coloana vertebrală, întrucât dispozitivul de realitate virtuală se găseşte la preţuri accesibile faţă de alternativele medicale. De asemenea, HoloLens este utilizat pentru exerciţii militare.
Apple nu s-a implicat în industria realităţii virtuale până acum şi nu sunt informaţii precum că va face asta în viitor. Tim Cook, CEO al Apple, a declarat: "Există realitate virtuală şi realitate augumentată - ambele sunt incredibil de interesante, dar viziunea mea este că, dintre cele două, realitatea augmentată este de departe cea mai mare".
Preţurile dispozitivelor de realitate virtuală de pe piaţă oscilează: Samsung Gear VR - 99 dolari, Oculus Rift - 599 dolari, HTC Vice - 899 dolari, Google Daydream - 79 dolari, Sony Playstation VR - 599 dolari.
• După patru ani, "Yahoo" a dezvăluit că, în 2013, a fost victima unui atac cibernetic masiv
Compania "Yahoo" a anunţat, săptămâna trecută, că a descoperit un atac cibernetic masiv, în care datele din conturile a mai mult de un miliard de utilizatori au fost compromise în august 2013, fiind cea mai mare scurgere de informaţii dintr-un atac cibernetic din istorie, transmite Reuters.
Anunţul "Yahoo" vine după ce, la data de 22 septembrie, compania a dezvăluit un alt atac cibernetic, care data din 2014 şi care a vizat 500 de milioane de conturi de utilizatori.
Purtătorul de cuvânt al companiei a declarat că nu se ştie, în mod concret, câte conturi de utilizatori au fost compromise per total în timpul celor două incidente, deoarece o parte din conturile atacate se suprapun în cele două atacuri, informează The Wall Street Journal.
Compania americană de telecomunicaţii "Verizon", care era interesată de achiziţionarea "Yahoo" pentru suma de 4,83 miliarde de dolari, a anunţat în octombrie că s-ar putea retrage din această tranzacţie.
• La cererea FBI-ului de a uşura metoda de criptare a iPhone-urilor, Apple a răspuns cu un refuz
Tensiunile dintre companiile de tehnologie şi guvernul american au ajuns la cote maxime, a transmis NYT. La începutul acestui an, Biroul Federal de Investigaţii (FBI) a cerut companiei Apple să uşureze metoda sa de criptare a iPhone-urilor, astfel încât să poată avea acces la conţinutul telefonului atacatorului din San Bernardino (Syed Rizwan Farook, un musulman de 28 de ani, şi partenera lui, Tasfheen Malik, au intrat într-un centru medical şi au deschis focul, ucigând 14 oameni şi rănind alţi 17). Apple a refuzat, argumentând că slăbirea sistemului său de criptare pentru o singură investigaţie ar crea vulnerabilităţi care i-ar putea pune pe toţi clienţii săi la risc. În cele din urmă, FBI a retras cererea. Pe fondul scandalului dintre Apple şi FBI, multe companii de tehnologie şi-au înăsprit metodele de criptare pentru produsele lor. Potrivit NYT, Facebook, WhatsApp şi Google au adoptat protocolul de criptare de la Signal, un serviciu securizat de mesagerie online. Cu toate că niciunul dintre serviciile de mesagerie criptate nu sunt perfecte, acest an a marcat un progres semnificativ, oferind instrumente care consolidează confidenţialitatea şi securitatea consumatorilor.
• Facebook şi Twitter au făcut posibilă difuzarea de conţinut video în timp real de către orice utilizator
Twitter, prin Periscope (lansat în martie 2015), şi Facebook, prin Facebook Live (lansat în aprilie 2016), au făcut posibilă şi au perfecţionat difuzarea de conţinut video în timp real pentru orice utilizator.
Periscop a raportat că, începând cu luna martie a acestui an, utilizatorii au urmărit echivalentul a 110 ani de video live pe zi, precizează presa internaţională. Oficialii Facebook au declarat că videoclipurile sunt vizionate de opt miliarde de ori pe zi, în cadrul reţelei de socializare, de opt ori mai mult faţă de anul precedent, iar conţinutul video live obţine de zece ori mai multe comentarii faţă de alte videoclipuri. De asemenea, serviciul "live video" este popular în toate domeniile, multe companii, asociaţii sau oameni politici utilizând această aplicaţie pentru a comunica cu oameni din întreaga lume.
Facebook plăteşte o serie de companii media şi de celebrităţi pentru a crea clipuri video pentru serviciul său de live-streaming şi a semnat aproape 140 de contracte în valoare de peste 50 de milioane de dolari, precizează The Wall Street Journal. Cea mai bine plătită este compania americană de media BuzzFeed, care primeşte 3,05 milioane de dolari pentru transmiterea de conţinut video în direct între martie 2016 şi martie 2017. Pe locul doi este New York Times, care primeşte 3,03 milioane de dolari pentru un contract de 12 luni, urmat de CNN, cu un contract de 2,5 milioane de dolari.